باراک اوباما به "مبارزه با تروریسم" پایان داد

۰۸ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۴:۵۷ کد : ۷۶۶۷ آمریکا
ايالات متحده اندک اندک از سياست هاى دوران جورج بوش فاصله مى‌گيرد. باراک اوباما استراتژى امنيتى جديد ايالات متحده را تبيين کرد. بر اين اساس دست به سلاح بردن آخرين ابزار است براى روزهايى که ديپلماسى کارامدى خود را از دست داده است.
باراک اوباما به "مبارزه با تروریسم" پایان داد
ايالات متحده اندک اندک از سياست هاى دوران جورج بوش فاصله مى‌گيرد. باراک اوباما استراتژى امنيتى جديد ايالات متحده را تبيين کرد. بر اين اساس دست به سلاح بردن آخرين ابزار است براى روزهايى که ديپلماسى کارامدى خود را از دست داده است. بدين ترتيب ديگر از استراتژى زمان جورج بوش که حمله پيشگيرانه حرف نخست را مى‌زد خبرى نيست. ديگر قرار نيست ايالات متحده به تنهائى قصاص پيش از مجازات کند. هدف نهايى از اين استراتژى هم تببين عملکرد ايالات متحده در دو حوزه نظامى و ديپلماتيک براى سال‌هاى آتى است. بر همين اساس قرار است ايالات متحده ديگر دست به عمليات نظامى يک‌جانبه نزند. باراک اوباما اين‌بار هم دست به سنت شکنى جانانه‌اى زده است. او در تبيين استراتژى امنيت ملى برخلاف روساى جمهور پيشين، وزن کلام را بر همکارى‌هاى ديپلماتيک با ساير کشورها متمرکز کرده است. باراک از توسل به همکارى‌هاى امنيتى مشترک با سايرين سخن گفت و از کمک به ديگر کشورها براى بالا بردن ظرفيت دفاعى‌شان.

سخنان باراک اوباما در رد آرام و بدون سر و صداى دکترين جورج بوش انتقاد چپ‌هاى سياسى در ايالات متحده را به دنبال داشت. چپ‌ روهايى که اعتقاد داشتند باراک اوباما بايد با قيد نام استراتژى پيشين استراتژى جنگ پيشگيرانه را رد مى‌کرد. در جبهه ديگر اما جمهورى‌خواهانى نشسته‌اند که از تاکيد بيش از اندازه باراک اوباما بر ديپلماسى دلخون شده‌اند. مردان و زنانى که ادعا مى‌کنند باراک اوباما امنيت ملى را ناديده گرفته است. با وجود آن که در راهبرد جديد امنيتى اهداف بلند مدت و کلان ملى مد نظر قرار گرفته‌اند اما در راهبرد جديد که در 52 صفحه خلاصه شده است، نام القاعده چندين بار قيد شده است و نسبت به پرونده‌هاى هسته‌اى ايران و کره‌شمالى نيز ابراز نگرانى شده است.

درست مانند ساير راهبردهاى پيشين، باراک اوباما از تعهد به تامين سلامت اقتصادى امريکا سخن گفته است. اوباما آينده اقتصادى بهتر براى ايالات متحده را در گرو تحصيلات بهتر، کاهش بدهى‌هاى ملى، برخوردارى از صنعت انرژى و مراکز تحقيقاتى پيشرفته تر دانسته است. اوباما در اين راهبرد که پيش از انتشار 16 بار مورد بازبينى قرار گرفته بود، تاکيد کرد که امريکا با رسيدن به اين اهداف در عرصه داخلى مى‌تواند در عرصه سياست خارجى نيز تاثير گذار باشد.

در بخش‌هايى از اين راهبرد جديد امنيتى آمده بود که در دنياى امروز بحران اقتصادى در هر کدام از کشورها مى‌تواند بر زندگى شهروندان امريکايى نيز تاثير گذار باشد.  باراک اوباما در شانزده ماه نخست حضور در قدرت، به دنبال پياده کردن استراتژى تشويقى بود که بسيارى از آن با عنوان تعامل نام بردند. دولت او تمام تلاش خود را به کار گرفت تا با اروپا دوستى کند، رابطه با روسيه گرم و گرم تر شد، مذاکرات صلح خاورميانه از سر گرفته شد و مبارزه با طالبان در افغانستان هم ادامه دارد.

با اين‌همه منتقدان باراک اوباما پرونده هاى هسته‌اى ايران و کره‌شمالى را دليل عدم موفقيت استراتژى باراک اوباما مى‌دانند. علاوه بر اين سکون موفقيت در افغانستان و افزايش تهديد هاى ملى در داخل خاک امريکا هم از جمله مواردى است که منتقدان اوباما ريشه آنها را در سياست‌هاى اشتباه اوباما مى‌دانند.

کارکنان اوباما اعتقاد دارند که راهبرد جديد امنيتى نخستين راهبردى است که در آن از تروريسم داخلى سخن به ميان آمده است. بيل کلينتون رئيس جمهورى سابق ايالات متحده در راهبرد امنيتى خود نامى از اين مساله نبرده بود. جورج بوش نيز در واپسين سال‌هاى حضور در قدرت در سال 2006 به اين مساله اشاره کرده بود. در راهبرد جديد امنيتى اوباما به توسل به ديپلماسى، استفاده از سرويس‌هاى اطلاعاتى و کاهش توسل به دفاع نظامى اشاره شده است.


نظر شما :