سوئد از بیانیه تهران حمایت کرد

۱۲ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۶:۲۶ کد : ۷۷۰۵ سرخط اخبار
سوئد از بیانیه تهران حمایت کرد

مدير کل خاورميانه و شمال آفريقاى وزارت خارجه سوئد تاکيد کرد که اين کشور از بيانيه تهران حمايت مى کند.
   
به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، "ريد برى" مدير کل خاورميانه و شمال آفريقاى سوئد در ديدار با على آهنى معاون اروپاى وزارت امور خارجه ايران ، بر بکارگيرى راه حل هاى سياسى و گفت وگو براى حل مساله هسته اى ايران تاکيد کرد.

ريد برى با اشاره به حمايت سوئد از بيانيه سه جانبه تهران اظهار اميدوارى کرد اين حرکت بتواند اعتماد سازى بين طرفين را بنا نهاده و با تلاش طرفين نگرانى هاى موجود درباره برنامه هسته اى ايران برطرف گردد.

وى با اشاره به ديدارهاى سازنده وزراى خارجه دو کشور در مناسبت هاى مختلف، روابط ايران و سوند را خوب ارزيابى کرد و گفت: براى توسعه همکاريهاى دو جانبه بايد تمامى امکانات را بکار گرفت.

على آهنى نيز در اين ديدار بيانيه تهران را راهگشا و گام موثرى براى حل مشکلات موجود توصيف کرد و گفت: اين ابتکار در جهت تعامل با طرف مقابل طراحى شده و قطعا رويکرد مثبت آنها مى تواند سازنده و کمک کننده باشد.

آهنى تاکيد کرد: محتواى پاسخ گروه وين به نامه جمهورى اسلامى ايران ميزان صداقت آنها به ويژه آمريکا، روسيه و فرانسه را در اين زمينه نشان خواهد داد.

وى خاطر نشان کرد: جمهورى اسلامى ايران به دنبال سلاح هسته اى نيست اما بر حق خود براى استفاده صلح آميز از فن آورى هسته اى تاکيد مى کند.

معاون اروپاى وزارت امور خارجه سطح روابط جمهورى اسلامى ايران و سوئد را خوب توصيف کرد و گفت: همه ظرفيت هاى موجود هنوز بکار گرفته نشده و نياز است با اراده مشترک و آماده کردن فضاى مناسب، همکاريهاى دو کشور در زمينه هاى مختلف توسعه يابد.



برنامه‌هاى سفر متکى به بروکسل


وزير امور خارجه کشورمان صبح امروز (سه‌شنبه) به وقت محلى وارد بروکسل پايتخت بلژيک شد.

به گزارش فارس، منوچهر متکى وزير امور خارجه کشورمان که صبح امروز (سه‌شنبه) به وقت محلى وارد بروکسل پايتخت بلژيک شد، امروز با «شولتز» رئيس گروه سوسياليست‌ها و «پيتلا» معاون ايتاليايى پارلمان اروپا از گروه سوسياليست‌ها ديدار و گفت‌وگو مى‌کند.

ضيافت ناهار با حضور متکى و هيئت همراه به ميزبانى هيئت روابط با ايران و خانم دورانت معاون بلژيکى پارلمان اروپا از ديگر برنامه‌هاى امروز متکى در بروکسل است.

وى همچنين با «استيون واناکر» معاون نخست‌وزير و وزير خارجه بلژيک و همچنين «آلبرتينى» رئيس کميته روابط خارجى پارلمان اروپا ديدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

وزير امور خارجه کشورمان امروز در جلسه کميته روابط خارجى پارلمان اروپا نيز به ايراد سخنرانى خواهد پرداخت.

برگزارى نشست با ايرانيان مقيم بلژيک از ديگر برنامه‌هاى امروز وزير خارجه کشورمان در بروکسل است.

متکى فردا چهارشنبه نيز در مرکز مطالعات اروپايى EPC به ايراد سخنرانى خواهد پرداخت.
شرکت در کنفرانس مطبوعاتى و انجام گفت‌وگوهاى اختصاصى با رسانه‌هاى گروهى از ديگر برنامه‌هاى متکى در سفر به بلژيک است.

وزير امور خارجه کشورمان پنجشنبه بروکسل را به مقصد لوکزامبورگ ترک مى‌کند. وى در سفر به لوکزامبورگ با «ژان آسلبورن» وزير خارجه و معاون نخست‌وزير و «لئورنت موزار» رئيس پارلمان لوکزامبورگ ديدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

متکى روز گذشته (دوشنبه) نيز در ژاپن با مقامات اين کشور ديدار و گفت‌وگو کرد.

رامين مهمان‌پرست سخنگوى وزارت امور خارجه، على آهنى معاون اروپاى اين وزارتخانه، طاهره نظرى مشاور وزير امور خارجه متکى را در اين سفر همراهى مى‌کنند.

ایران به اندازه ساخت دو بمب اورانیوم دارد!


شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد، بازرسان هسته ای می گویند ایران به اندازه ساخت دو بمب هسته ای سوخت انباشته کرده است.

یک اژانس خبری با انتشار این گزارش گفت بازرسان یافته های خود را پیش از اینکه شورای امنیت سازمان ملل درباره برنامه هسته ای ایران تصمیم گیری کند منتشر کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در حال اعمال فشار برای دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران است و ایران اصرار دارد برنامه هسته ای اش به منظور اهداف صلح آمیز است.

احضار سفیر ایران در بغداد


سفیر ایران در بغداد به وزارت امور خارجه عراق احضار شد.

 به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری ها، وزارت امور خارجه عراق دیروز دوشنبه سفیر ایران و کاردار ترکیه را به طور جداگانه احضار و نسبت به حملات این کشورها به مناطق مرزی کردستان عراق اعتراض کرد.
وزارت خارجه عراق با احضار سفیر ایران و کاردار ترکیه نسبت به اقدام این کشور در حملات هوایی و توپخانه ای علیه مناطق مرز در منطقه کردستان عراق ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه عراق که دیروز دوشنبه منتشر شده آمده است: این حملات تکرار شده و تا امروز (دوشنبه) نیز ادامه دارد . این موضوع منجر به مهاجرت از روستاها و بروز خسارات های مادی و حتی تلفات جانی شده است.

این بیانیه می افزاید که وزارت خارجه عراق برای سفیر ایران و کاردار ترکیه توضیح داد که این شیوه نمی تواند مسئله عبور و مرور غیرقانونی و فعالیت های تروریستی را حل کند بلکه این موارد از طریق اقدامات دو طرفه و مشترک قابل حل هستند.

وزارت امور خارجه عراق همچنین از ایران و ترکیه خواسته است تا به این اقدامات خود به دلیل آثار منفی آن بر روابط دوستانه موجود میان دو طرف پایان دهند.

وزارت خارجه عراق همچنین یادداشت های اعتراض آمیزی را به سفیر ایران و کاردار ترکیه تحویل داده است.

تائید حکم نورى‌زاد توسط دادگاه تجديدنظر

پيش از اين شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامى تهران محمد نورى زاد را به اتهام فعاليت تبليغى عليه نظام و توهين به 3 سال و نيم حبس و تحمل 50 ضربه شلاق محکوم کرده بود که اين راى در شعبه 54 دادگاه تجديدنظر تاييد شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانى دادسراى عمومى و انقلاب تهران، همچنين شعبه 54 دادگاه تجديدنظر محکوميت اميد شريفى دانا را به 3 سال حبس تقليل داد و پرداخت جزاى نقدى را تاييد کرد.

پيش‌تر شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامى وى را به استناد مواد 500 و 610 قانون مجازات اسلامى به 6 سال حبس و پرداخت سه ميليون ريال جزاى نقدى محکوم کرده بود.

دادگاه تجديدنظر استان تهران همچنين پس از آن‌که محسن ميردامادى به راى صادره از دادگاه بدوى اعتراض و متعاقبا درخواست اعتراض خود را مسترد کرد،‌ باستناد ماده 247 قانون آيين دادرسى دادگاه هاى عمومى و انقلاب در امور کيفرى، قرار رد درخواست تجديدنظر را صادر نمود.

ميردامادى پيش‌تر توسط شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامى تهران به اتهام اجتماع و تبانى عليه امنيت ملى و فعاليت تبليغى عليه نظام باستناد مواد 610 و 500 قانون مجازات اسلامى مجموعا به شش سال حبس تعزيرى و به استناد ماده 19 قانون مجازات اسلامى به عنوان تتميم حکم تعزيرى به 10 سال محروميت از فعاليت در احزاب و مطبوعات محکوم شده بود.



آمانو عبارات تکرارى‌وخسته‌کننده را تکرارکرده است

نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى درپى انتشار دومين گزارش آمانو درباره ايران، به خبرنگار ايسنا گفت: « جمهورى اسلامى ايران همچنان به همکارى خود با آژانس در چارچوب موافقتنامه پادمان جامع ادامه مى‌دهد؛ اما بديهى است هرگونه درخواست غيرقابل توجيه و فراتر از تعهدات حقوقى را به بهانه‌هاى سياسى يا قطعنامه‌هاى شوراى امنيت نمى‌پذيرد

على‌اصغر سلطانيه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکردآژانس پس از هفت سال بار ديگر اعلام کرد هيچ انحرافى در فعاليت‌هاى هسته‌يى ايران به اهداف ممنوعه و نظامى مشاهده نشده است و آژانس کماکان به فعاليت‌هاى راستى آزمايى خود در ايران ادامه مى‌دهد

سلطانيه درعين حال نحوه ارائه گزارش مديرکل آژانس و ورود به جزئيات فنى فعاليت‌هاى هسته‌يى ايران را قابل توجيه ندانست و افزود:« اين گزارش در دسترس افکار عمومى و قشرهاى مختلف قرار مى‌گيرد ورود به اين جزئيات فنى همواره باعث سردرگمى، سوء تفاهم و ابهام شده است. اگرچه اين گزارش آمانو از گزارش‌ قبلى آن کوتاه‌تر است، اما متاسفانه عبارات تکرارى و خسته کننده قبلى را مديرکل مجددا تکرار کرده است

نماينده ايران در آژانس خاطر نشان کرد:« بى‌ترديد اين گزارش از نظر تخصصى منطبق با ضوابط و تعهدات آژانس نشان مى‌دهد جمهورى اسلامى ايران به تعهدات خود مطابق با ان‌.پى‌.‌تى عمل کرده است و تمامى فعاليت‌ها از جمله فعاليت‌هاى غنى‌سازى ايران تحت نظارت کامل آژانس است

وى افزود:« متاسفانه مديرکل و بخش پادمان آژانس موارد اتهامى از جمله مربوط به مطالعات ادعايى که بارها بى‌اساس بودن آنها نسبت به ايران ثابت شده است را با بهانه‌ى قطعنامه‌هاى شوراى امنيت مطرح و خواستار ارائه اطلاعات از سوى ايران شده است.»

سلطانيه تاکيد کرد:« بى‌شک با توجه به اينکه قطعنامه‌هاى شوراى امنيت مبناى حقوقى ندارد، درخواست‌هاى آژانس که فراتر از معاهده‌ ان‌.پى‌.تى و پادمان جامع است، غير قابل توجيه و اجراست و تکرار اين درخواست‌ها بى‌ترديد به اعتبار آژانس لطمه وارد مى‌کند.»

سلطانيه با اشاره به درخواست آژانس براى در اختيار قرار دادن اطلاعات مربوط به معادن اورانيوم ايران و يا راکتور آب سنگين اراک، خاطر نشان کرد:« اين درخواست‌ها از نظر حقوقى غيرقابل توجيه است؛ زيرا جمهورى اسلامى ايران پروتکل الحاقى را اجرا نمى‌کند و اين اطلاعات تنها در صورت اجراى پروتکل الحاقى قابل ارائه به آژانس است

وى يادآور شد:« جمهورى اسلامى ايران به مدت دو سال و نيم پروتکل الحاقى را اجرا کرد؛ اما پس از آنکه پنج کشور غربى شوراى امنيت را درگير موضوع تخصصى شوراى حکام درباره ايران کردند، مجلس شوراى اسلامى ايران خواستار توقف اجراى داوطلبانه پروتکل الحاقى شد، از اينرو درخواست‌هاى در قالب پروتکل الحاقى غير قابل اجرا و تکرار آن در گزارش‌هاى مديرکل به ايشان و در نهايت به آژانس لطمه مى‌زند

سلطانيه ادامه داد:« همان‌گونه که در کنفرانس بازنگرى در ان‌.پى‌.تى در نيويورک به تصويب رسيد، پروتکل الحاقى سندى داوطلبانه و غيرالزام‌آور حقوقى است

سلطانيه توصيه کرد که مديرکل از ارائه گزارش‌هاى طولانى با جزئيات فنى و انعکاس درخواست‌هايى خارج از موافقتنامه‌ى پادمان جامع ان‌.پى‌.تى خوددارى کند.

نماينده دائم ايران در آژانس همچنين با اشاره به بازرسى‌هاى بازرسان آژانس از بخش غنى‌سازى اورانيوم تا 20 درصد، اظهار کرد:« در گزارش مديرکل آژانس به همکارى‌هاى ايران از نشست قبلى شوراى حکام تاکنون در خصوص تنظيم بازرسى‌ها از عمليات غنى‌سازى مربوط به غنى‌سازى تا 20 درصد و نيز اجازه ايران براى بازديد از راکتور آب سنگين اراک اشاره شده است

 

به گزارش ايسنا مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در گزارش جديد خود درباره فعاليت‌هاى هسته‌يى ايران که در 9 صفحه در اختيار 35 عضو شوراى حکام قرار گرفت، با رويکردى غيرمنطقى باز هم به ذکر موارد تکرارى درباره فعاليت‌هاى صلح‌آميز هسته‌يى ايران پرداخت.

در بخش نتيجه‌گيرى اين گزارش با اشاره به اينکه آژانس نبود انحراف در مواد هسته‌يى در ايران آزمايش مى‌کند ادعا شده است که ايران همکارى لازم با آژانس انجام نمى‌دهد که نشان داده شود تمام مواد هسته‌يى‌اش براى فعاليت‌هاى صلح‌آميز است.

در اين گزارش همچنين به موارد تکراريى همچون اجرا نشدن درخواست‌هاى موجود در قطعنامه‌هاى مرتبط و صادر شده توسط شوراى حکام آژانس و شوراى امنيت سازمان ملل اشاره شده که شامل اجراى پروتکل الحاقى مى‌شود.

همچنين آمانو در گزارش خود آورده است که ايران در جهت شفاف‌سازى مسائل اساسى که نگرانى‌هايى در جهت بعد نظامى برنامه هسته‌يى اش وجود دارد، نياز به همکارى دارد و همچنين بايد کد 1/3 اصلاحى ترتيبات فرعى را اجرا کند.

در اين گزارش همچنين آمده است: مغاير با قطعنامه‌هاى مرتبط شوراى حکام و شوراى امنيت، ايران غنى‌سازى مربوط به فعاليت‌هايش را تعليق نکرده است. ايران به فعاليت‌هاى خود در کارخانه غنى‌سازى سوخت و در کارخانه نيمه صنعتى غنى‌سازى سوخت مستقر در نطنز و در تاسيسات جديد غنى‌سازى در فردو ادامه مى‌دهد.

در اين گزارش همچنين آمده است: به طور مشابه مغاير با قطعنامه‌هاى مرتبط شوراى حکام و شوراى امنيت، ايران همچنين به تاسيسات راکتور IR-40 و فعاليت‌هاى مرتبط با آب سنگين ادامه مى‌دهد. هنوز به آژانس اجازه داده نشده است که به نمونه‌هاى آب سنگين که در UCF که در اصفهان نگهدارى مى‌شود دسترسى پيدا کند و همچنين دسترسى به تاسيسات توليد آب سنگين نيز فراهم نشده است.

مديرکل آژانس همچنين درخواست کرده است که ايران گام‌هايى در جهت اجراى کامل توافقنامه پادمان و تعهدات ديگر که شامل اجراى پروتکل الحاقى است را بردارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار قبلی

دادگاه "اعتماد " برگزار شد
متن نامه محرمانه اوباما به داسیلوا
ادعای تازه نخست‌وزير انگليس عليه ایران
جزئیات پرونده پالیزدار
ایجاد کشور فدرال عربی در جنوب خلیج فارس!
تاکيد رابرت گیتس بر تحريم‌هاى جديد عليه ايران
موضع سارکوزی درباره توافق تهران
دارایی اوباما اعلام شد
عدم مخالفت جريان صدر با نخست‌وزيرى مالکى
بابت خسارت جنگ، هیچ تعهدی بهایران نداریم
 ادعای تازه علاوی علیه ایران
هشت  رئیس جمهور در ایران
روس ها خطر ایران را درک کرده اند!
شرط ایران برای تبادل سوخت
روسيه خواستار معامله بر سر ايران است
بن‌لادن در ایران است!
تمدید تحریم ها عليه سوريه توسط اوباما
موافقت وزارت خارجه و اطلاعات با کاهش رابطه با انگليس
حضور رئيس جمهور سريلانکا در اجلاس سران گروه 15

 

 


نظر شما :