برزیل: به تحریم ایران احترام می گذاریم!

۱۲ خرداد ۱۳۸۹ | ۲۰:۳۰ کد : ۷۷۱۴ سرخط اخبار
برزیل: به تحریم ایران احترام می گذاریم!

رئیس جمهور و وزیر امورخارجه برزیل در اظهاراتی جداگانه اما هماهنگ ابراز داشتند: با تحریم های جدید شورای امنیت مخالف هستند، اما در صورت تصویب به آن احترام می گذارند!

به گزارش "تابناک"، در حالی که برزیل به همراه ترکیه در ماه گذشته میلادی بیانیه ای را با ایران برای ارسال اورانیوم کمتر غنی شده اش به ترکیه امضا کردند و پس از آن نیز داسیلوا و اردوغان تلاش گسترده ای برای ترغیب کشورهای جهان برای احترام و توجه به این بیانیه انجام دادند، با این حال رئیس جمهور و وزیرخارجه برزیل اخیرا اعلام کردند که با تحریم های جدید شورای امنیت مخالف هستند، اما در صورت تصویب به آن احترام می گذارند.

خبرگزاری "آسوشیتدپرس" با انتشار این خبر در ادامه نوشت: "سلسو آموریم"، وزیر امور خارجه برزیل که در سنای این کشور در رابطه با نقش برزیل در بیانیه هسته ای تهران توضیح می داد افزود: اگر چه ملت برزیل نیز با این تحریم ها مخالف هستند، اما اگر شورای امنیت این تحریم ها را تصویب کند، برزیل به آن احترام خواهد گذاشت.

در همین حال، "لولا داسیلوا" رئیس جمهور این کشور نیز ضمن تایید این مطلب در جمع راهپیمایی اتحادیه ها در سائوپولو افزود: وی و اردوغان طی 18 ساعت مذاکره فشرده با مقامات ایرانی به توافقی دست یافتیم که آمریکا در چندین سال نتوانست به آن دست پیدا کند.

گفته می شود که فشارهای داخلی و فضاسازی هایی که مخالفان دولت علیه "داسیلوا" ایجاد می کنند، یکی از دلایل مهم موضع گیری های اخیر رئیس جمهور برزیل درباره نحوه برخورد با تحریم ها علیه ایران است

در حال حاضر "دیلما رواسف"، کاندیدای رقیب "داسیلوا" در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور ـ که حدود 5 ماه دیگر برگزار خواهد شد ـ روند رو به رشدی در جلب نظر مردم این کشور داشته است و این موضوع سبب شده تا داسیلوا محتاطانه تر با موضوعات چالش برانگیز برخورد کند

البته مقامات برزیلی مشخص نکردند که منظورشان از احترام گذارن به تصویب تحریم های احتمالی آیا به معنای پذیرش و تمکین کردن در چارچوب آن نیز خواهد بود یا خیر؟ همین موضوع و مشخص نبودن سرنوشت دولت بعدی برزیل این پیام را برای ایران دارد که باید بسیار حساب شده تر با دو کشور امضاء کننده بیانیه تهران به ویژه برزیل به عنوان شرکایی راهبردی برخورد کند.


کرزی طالبان را به صلح دعوت کرد


صدها نفر از نمایندگان مردم افغانستان و بزرگان قومی در خیمه یا چادر بزرگ لوی جرگه در کابل جمع شده اند تا روی چگونگی آشتی با مخالفان مسلح دولت افغانستان با هم گفتگو کنند.

به گزارش بی بی سی، حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان که این نشست را با سخنان خود رسما افتتاح کرد، از شرکت کنندگان این اجلاس خواست تا راه های را برای حل مشکل افغانستان جستجو کنند که "هم صلح تامین شود و هم رابطه دوستی افغانستان با دنیا حفظ شود." 

کرزی از "هموطنان ناراضی" خود خواست تا از جنگ دست کشیده و "خود را از دست خارجی ها رها کنند."

رئیس جمهور تاکید کرد که "هزاران نفر" از کسانی که امروز علیه حکومت افغانستان می جنگند، به دلیل نارضایتی از کارکردهای حکومت افغانستان و خارجی ها، خانه های خود را ترک کرده و سلاح برداشته اند.

او گفت که نشست مشورتی صلح کابل، باید پیام روشنی را به این افراد برساند تا سلاح خود را به زمین گذاشته و "فرزندان کشور خود را نکشند." 

کرزی خطاب به شرکت کنندگان نشست گفت: "ملت افغانستان چشم به راه شماست. چشم به راه مشوره های شماست تا افغانستان را از این رنج و درد نجات بدهیم. امروز در نشست شما، امید بزرگ ملت افغانستان است."

این نشست که به نام "جرگه مشورتی صلح" مسما شده، تا سه روز در کابل به کارش ادامه داده و انتظار می رود در آخرین روز آن، مشورت های خود را به دولت افغانستان ارائه کند.

در جریان نخستین روز گشایش این نشست، صدای چند انفجار در نزدیکی محل برگزاری آن به گوش رسیده و گزارشهای از پرتاب حداقل دو راکت به محل برگزاری این نشست منتشر شده است.

اما هنوز جزییاتی در مورد این حوادث در دست نیست.

یکی از این انفجارها، در جریان سخنرانی صبغت الله مجددی، رئیس مجلس سنای افغانستان در نشست مشورتی صلح صورت گرفت که با صدای "الله و اکبر" شرکت کنندگان این نشست دنبال شد.

طالبان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، مخالفت خود را با برگزاری این نشست ابراز کرده و آن را برنامه ای به ابتکار آمریکا دانسته اند که "نمایندگی از ملت افغانستان نمی کند."



نخست وزیر ژاپن استعفا کرد


یوکیو هاتویاما نخست وزیر ژاپن استعفا کرد .

واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه : عمل نکردن به وعده های انتخاباتی به ویژه درخصوص خروج نظامیان امریکایی از جزیره اوکیناوا درماه های اخیر موجب کاهش شدید محبوبیت یوکیو هاتویاما شده بود .

نظرسنجی ها نشان داده بود محبوبیت هاتویاما در ژاپن به زیر 20 درصد رسیده و این موجب شد وی در نهایت پس از جلسه ای با حزب دموکرات استعفای خود را اعلام کند .

 

 

 

اخبار قبلی

سوئد از بیانیه تهران حمایت کرد
دادگاه "اعتماد " برگزار شد
متن نامه محرمانه اوباما به داسیلوا
ادعای تازه نخست‌وزير انگليس عليه ایران
جزئیات پرونده پالیزدار
ایجاد کشور فدرال عربی در جنوب خلیج فارس!
تاکيد رابرت گیتس بر تحريم‌هاى جديد عليه ايران
موضع سارکوزی درباره توافق تهران
دارایی اوباما اعلام شد
عدم مخالفت جريان صدر با نخست‌وزيرى مالکى
بابت خسارت جنگ، هیچ تعهدی بهایران نداریم
 ادعای تازه علاوی علیه ایران
هشت  رئیس جمهور در ایران
روس ها خطر ایران را درک کرده اند!
شرط ایران برای تبادل سوخت
روسيه خواستار معامله بر سر ايران است
بن‌لادن در ایران است!
تمدید تحریم ها عليه سوريه توسط اوباما
موافقت وزارت خارجه و اطلاعات با کاهش رابطه با انگليس




نظر شما :