به رغم بى‌پولى دنيا باز هم براى اسلحه پول داد

۱۳ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۳:۳۹ کد : ۷۷۲۲ آمریکا
علی‌رغم بحران مالی فراگیری که جهان را سال گذشته تحت الشعاع قرار داد و با وجود آمار بالای بیکاری، بودجه‌ای که دولت‌ها در سال ۲۰۰۹ برای افزایش تجهیزات دفاعی خود اختصاص دادند، رکورد تازه‌ای برجای گذاشت.
به رغم بى‌پولى دنيا باز هم براى اسلحه پول داد
ديپلماسى ايرانى: علی‌رغم بحران مالی فراگیری که جهان را سال گذشته تحت الشعاع قرار داد و با وجود آمار بالای بیکاری، بودجه‌ای که دولت‌ها در سال ۲۰۰۹ برای افزایش تجهیزات دفاعی خود اختصاص دادند، رکورد تازه‌ای برجای گذاشت.

. بر اساس گزارش سالا‌نه‌ای که روز چهارشنبه دو ژوئن از سوی مؤسسه‌ پژوهشی صلح استکهلم، به نام "سیپری" منتشر شد، ‌در سال ۲۰۰۹ بیش از 5/1 تریلیون دلار از طرف کشورهای مختلف در زمینه تجهیزات نظامی سرمایه‌گذاری شده است. کارشناسان مؤسسه سیپری می‌گویند، این حجم از سرمایه‌گذاری در مقایسه با میزان سرمایه‌گذاری که در سال ۲۰۰۸ انجام گرفت، ۴۹ درصد افزایش داشته است.
 
در گزارش سیپری آمده است، ۶۵ درصد دولت‌هایی که اطلاعات خود را در اختیار این مؤسسه قرار داده‌اند، در سال گذشته‌ میلادی بودجه‌ تجهیزات نظامی خود را افزایش داده‌اند. ایالات متحده‌ امریکا، در مقایسه با سال ۲۰۰۸، در سال گذشته ۴۷ میلیارد دلار بیشتر‌برای تجهیزات نظامی خود هزینه کرده است و به این ترتیب با صرف مبلغ ۶۶۱ میلیارد دلار در صدر این لیست جای گرفت. کارشناسان مؤسسه‌ سیپری تخمین می‌زنند که مکان دوم جدول به چین تعلق داشته باشد. دلیل اصلی این عدم قطعیت نیز به رفتار مقامات چینی در مورد پنهان کردن اطلاعاتی از این دست بازمی‌گردد.
 
این گزارش احتمال می‌دهد که میزان هزینه‌ صرف شده برای تجهیزات نظامی در چین مبلغی حدود یک‌صد میلیارد دلار بوده است. پرلو فریمن، یکی از کارشناسانی که در تهیه‌ این گزارش همکاری داشته‌، می‌گوید: «این آمار نشان می‌دهند که میزان هزینه صرف شده برای تجهیزات نظامی در کشورهای بزرگی همچون امریکا، چین، روسیه، هند و برزیل گزینه‌ استراتژیک و طولانی‌مدت است که حتی در دوران‌های سخت اقتصادی نیز کنار گذاشته نمی‌شود.»
 
همچنین در سال ۲۰۰۹ مبلغی که برای مأموریت‌های نظامی صلح‌آمیز صرف شده، بالغ بر ۹ میلیارد دلار بوده است که رکورد تازه‌ای را بر جای گذاشته است. دلیل اصلی این امر، افزایش مأموریت‌های ناتو برای استقرار صلح در افغانستان بوده است.

نظر شما :