گزینه نظامی علیه ایران محتمل است؟

۲۲ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۶:۵۰ کد : ۷۷۸۳ پرونده هسته ای
تحریم‌ها علیه ایران در قالب چهارمین دور از قطعنامه‌ها تصویب شد. روسیه و چین به بلوک بین‌الملل برای تنبیه ایران پیوستند. ترکیه و برزیل مخالفت خود را اعلام کردند. با این همه تشدید این تحریم‌ها فصل‌الختام این پرونده نبود.
گزینه نظامی علیه ایران محتمل است؟

دیپلماسی ایرانی: تحریم‌ها علیه ایران در قالب چهارمین دور از قطعنامه‌ها تصویب شد. روسیه و چین به بلوک بین‌الملل برای تنبیه ایران پیوستند. ترکیه و برزیل مخالفت خود را اعلام کردند. با این همه تشدید این تحریم‌ها فصل‌الختام این پرونده نبود. بازی تازه آغاز شده است. هر چند تهران تا کنون جز انتقادهای لفظی عکس‌العمل دیگری از خود نشان نداده است اما در پایتخت کشورهای اروپایی، پکن، مسکو و واشنگتن هنوز بحث برسر کارآیی این تحریم‌ها ادامه دارد. رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده شاید از نخستین چهره‌هایی است که پس از تصویب تحریم‌ها علیه ایران باز هم بر سیر داغ این پرونده می‌افزاید: ایران اورانیوم غنی سازی شده مورد نیاز برای تولید بمب را تا سه سال یا حتی سال آینده میلادی در اختیار دارد.

گیتس در این سخنان ادعا می‌کند که کارشناسان هسته‌ای بازده زمانی بالغ بر یک تا سه سال را برای دستیابی ایران به اورانیوم مورد نیاز در تولید بمب هسته‌ای کافی می‌دانند.

گیتس این سخنان را پس از دیدار با همتاهای خود در نهاد نظامی ناتو بر زبان آورد. گیتس در ادامه سخنان خود ادعا کرد که تهران در حال حاضر در مسیر تولید اورانیوم مورد نیاز برای تولید اسلحه است و هنوز در مسیر استفاده از این اورانیوم در تسلیحات با بمب‌های هسته‌ای و جاسازی آنها قرار نگرفته است. وزیر دفاع امریکا که در دوران جورج بوش نیز بر همین مسند تکیه زده بود در تازه‌ترین اظهارات خود تاکید کرد که کشورش برای تصویب قطعنامه چهارم علیه ایران در شورای امنیت با این نهاد ارتباط تنگاتنگ داشته است.

گیتس بار دیگر با تاکید بر این مساله که تمامی گزینه‌ها برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران بر روی میز کار قرار دارد، هشدار داد که احتمال توسل اسرائیل به گزینه نظامی برای پایان دادن به این برنامه بسیار قوی است.


نظر شما :