وقتی تسلیحات هسته‌ای مزاحم رابطه اسرائیل – امریکا است

۱۵ تیر ۱۳۸۹ | ۰۴:۰۶ کد : ۷۹۵۵ آمریکا
معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای معروف به ان پی تی، گزارشی‌ست 40 صفحه‌ای که در آن کشورها از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای منع شده‌اند. 189 کشور با امضای این معاهده متعهد شدند که به سمت تسلیحات هسته‌ای هم نروند.
وقتی تسلیحات هسته‌ای مزاحم رابطه اسرائیل – امریکا است
معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای معروف به ان پی تی، گزارشی‌ست 40 صفحه‌ای که در آن کشورها از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای منع شده‌اند. 189 کشور با امضای این معاهده متعهد شدند که به سمت تسلیحات هسته‌ای هم نروند. تنها یک پاراگراف در این معاهده این روزها تبدیل به اصلی ترین دلیل شکاف میان اسرائیل و ایالات متحده شده است. واشنگتن – تل آویو هر بار که در این روزها عزم خود را برای دوستی و کاهش تنش‌ها جزم کرده‌اند حادثه‌ای جدید از راه رسیده است.

ماه می‌بود که اعضای معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای دور هم جمع شدند تا به سنت هر پنج سال یک بار این معاهده را مورد بازبینی قرار دهند. در همین جلسات بود که اعراب همصدا خواهان بازجویی از اسرائیل در خصوص تسلیحات هسته‌ای در اختیار این رژیم شدند. اسرائیل سالهاست که نه در باب تسلیحات در اختیار خود توضیحی می‌دهد و نه حاضر به امضا معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای است. اسرائیل در میانه همان اصرارها به امریکا پشت گرم بود تا مانع از اعمال فشار بیشتر بر این رژیم شود. البته امریکا چندان هم طبق میل اسرائیلی‌ها عمل نکرد. همین مساله به نوعی از بی اعتمادی میان دو طرف منجر شد. ایهود باراک وزیر دفاع این رژیم نیز در تازه ترین سفر خود به واشنگتن در خصوص این موضوع با امریکایی‌ها به بحث و تبادل نظر نشست. فردا کاخ سفید سرانجام پس از چندین بار برنامه ریزی و بر هم خوردن معادلات قرار است میزبان نتانیاهو باشد. نه تنها جهانیان که خود اوباما و بی بی هم این دیدار را به فرصتی طلایی برای دوستی بیشتر و کنار گذاشتن اختلاف‌ها تعبیر می‌کنند. آخرین بار زمانی قرار بود نتانیاهو در کاخ سفید با اوباما خوش و بشی رسمی‌داشته باشد که در نبود او در اسرائیل، به ناوگان آزادی غزه حمله شد و نه نفر جان خود را در این حادثه از دست دادند. در نهایت هم اصرارهای اوباما به نوعی جواب داد و نتانیاهو موافقت خود را با تسهیل محاصره غزه اعلام کرد. 

تشدید تحریم‌های ایران در شورای امنیت و پس از آن تحریم‌های یک جانبه از سوی کنگره و امضا اوباما بر پای این تحریم‌ها، به اسرائیلی‌ها امیدواری داد که اوباما اندکی هم به فکر منافع دوست و متحد استراتژیک خود در منطقه است.

اوباما و نتانیاهو در یک سال گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌اند. زمانی که جو بایدن معاون اوباما در اسرائیل حاضر شد، اسرائیلی‌ها به راحتی خبر ادامه شهرک‌سازی‌ها را که مخالفت مسلم امریکا را به همراه داشت اعلام کردند. همین حرکت کافی بود تا اوباما در دیدار بعدی با نتانیاهو مانع از حضور دوربین خبرنگاران در نشست دو نفره شود و به نوعی اعتراض خود به عملکرد نتانیاهو را با توسل به ابزاری دیپلماتیک به تصویر کشید.

با وجود نشانه‌های مثبتی که ظاهرا دور هم جمع شده‌اند تا این دیدار را تبدیل به دیداری دوستانه کنند، کم نیستند تحلیل گرانی که اعتقاد دارند معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای می‌تواند در این دیدار هم تبدیل به دیواری میان اوباما و بی بی شود.

امضا کنندگان این معاهده قراری با هم گذاشتند در خصوص گردهمایی در سال 2012 میلادی و بحث در خصوص خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای. این عبارت به معنای تلاش برای خلع سلاح هسته‌ای اسرائیلی است که در حال حاضر به گواه شواهد مشخص تنها دارنده این تسلیحات در خاورمیانه است. رهبران اسرائیل در حال حاضر با شک و تردید فراوان به امریکایی‌ها نگاه می‌کنند. به باور اسرائیلی‌ها امریکا برای تحت فشار قرار دادن این رژیم برای خلع سلاح دورخیزی آرام را آغاز کرده است. اعراب این بار در نشست ان پی تی عزم خود را برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل جزم کردند. اصرارهای ایالات متحده و درخواست میانجی‌گری از مصر برای حذف نام اسرائیل از بیانیه نهایی نیز ره به جایی نبرد. ایالات متحده در سه دهه گذشته همواره به سیاست ابهام در باب تسلیحات هسته‌ای اسرائیل احترام گذاشته است. واشنگتن هرگز در ملاعام نسبت به تسلیحات در اختیار اسرائیل کنجکاوی به خرج نداده است. این بار نیز در آستانه صدور بیانیه اعضا ان پی تی در باب این تسلیحات، واشنگتن از ناراحتی اسرائیلی‌ها مطمئن بود و دقیقا به همین دلیل ترجیح داد از این ماجرا فاصله بگیرد. مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز در مقام به دست آوردن دل اسرائیلی‌ها در سخنانی تاکید کرد که تنها زمانی امریکا اسرائیل را وارد بحث خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای می‌کند که ایران و فعالیت‌های هسته‌ای این کشور نیز در بیانیه‌های پایانی نشست ان پی تی محکوم شود. این مقام امریکایی همچنین هشدار داد که تا زمانی که صلح و امنیت اسرائیل در خاورمیانه تامین نشود بی شک اسرائیل نیز به خلع سلاح وادار نخواهد شد.

تحلیل‌گران اما اعتقاد دارند که تسلیحات هسته‌ای در اختیار اسرائیل در حقیقت مانعی بر سر راه عادی سازی رابطه میان اسرائیل و اعراب نیز است.


نظر شما :