آمریکا: سازمان مجاهدین خلق همچنان یک گروه تروریستی است

۲۷ تیر ۱۳۸۹ | ۱۹:۰۰ کد : ۸۰۸۷ آمریکا
درحالی که یک دادگاه استیناف فدرال آمریکا از وزارت خارجه این کشور خواسته تا نسبت به اعلام سازمان مجاهدین خلق به عنوان یک گروه تروریستی خارجی تجدیدنظر کند وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که این حکم را «به دقت» بررسی خواهد کرد، اما از نظر دولت آمریکا مجاهدین خلق همچنان سازمانی تروریستی است.
آمریکا: سازمان مجاهدین خلق همچنان یک گروه تروریستی است

دیپلماسی ایرانی: به گزارش رویترز سه قاضی دادگاه استیناف ایالت کلمبیا آمریکا در رأی 22 صفحه‌ای خود اعلام داشته‌اند که حقوق سازمان مجاهدین خلق در مراحل دادرسی نقض شده است چرا که وزارت خارجه، به آنها مجالی برای اعتراض به اطلاعات غیرمحرمانه مورد استفاده در دادگاه را نداده بود. در این رای آمده است که از آنجا که وزارت خارجه ایالات متحده رویه لازم در بررسی وضعیت سازمان مجاهدین خلق را طی نکرده لازم است در تعریف وضعیت حقوقی این سازمان بازنگری کند.

در واکنش به این رای فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که دادگاه تنها خواسته‌ای را که پیشتر از سوی خانم رایس رد شده به جانشینش خانم کلینتون سپرده است. او با بیان این که از نظر دولت آمریکا سازمان مجاهدین خلق همچنان سازمانی تروریستی قلمداد می‌شود تا کید کرد که با این حال این حکم به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اشاره سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اعلام نظر مشابه دادگاهی در آمریکا در دی ماه 1378 در مورد تجدید نظر در وضعیت این سازمان است که با مخالفت کاندولیزا رایس، وزیر خارجه وقت ایالات متحده، روبه‌رو شد و وی گفت که پس از بازخوانی و بررسی پرونده این سازمان به این نتیجه رسیده است که تروریستی خواندن این سازمان «همچنان معتبر و بجا» است.

 دولت اوباما نیز پس از در اختیار گرفتن دولت همچنان بر تصمیم دولت سابق ایالات متحده تاکید کرد و وزارت خارجه اين کشور کماکان سازمان مجاهدين خلق را در فهرست گروه‌های تروريستی خود حفظ خواهد کرد.

 

دادگاه استیناف فدرال آمریکا درحالی خواستار تجدید نظر درمورد وضعیت این سازمان شده است که روز یکشنبه، 20 تیرماه، دادگاه عالی عراق، حکم دستگیری 39 تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق را به اتهام «جنایت علیه بشریت» صادر کرد. در این لیست، نام مسعود رجوی و مریم رجوی، از رهبران این سازمان نیز به چشم می‌خورد.

چند روز پس از اعلام حکم دادگاه عالی عراق، حسن علی، قاضی دادگاه عالی جنایی عراق در شرایط نامعلوم و احتمالاً در نتیجه عملیات تروریستی روبروی خانه خود در بغداد کشته شد. قتل این قاضی دادگاه آن هم تنها چند روز پس از صدور حکم، گمانه‌هایی را درمورد امکان دخالت سازمان مجاهدین خلق به‌وجود آورد.

واشنگتن پست نیز در گزارشی از حکم دادگاه استیناف می‌نویسد این دادگاه پیشنهاد داده است که نام «این گروه مخالف ایران» از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف شود. بنا بر رأی دادگاه، سازمان مجاهدین خلق، بریتانیا و اتحادیه اروپا را متقاعد کرد که نام این سازمان را از لیست گروه‌های تروریستی بیرون بکشد. اما وزارت امور خارجه عمدتاً براساس اطلاعات طبقه‌بندی شده این تلاش‌ها را رد کرد.

در سال 2006، دادگاه اروپا، باقی ماندن مجاهدین در لیست سازمان‌های تروریستی را «غیرمستدل» اعلام کرد و پس از آن در سال 2007، بریتانیا اولین کشوری بود که نام این سازمان را از لیست گروه‌های تروریستی خود حذف کرد.

واشنگتن پست در این گزارش می‌نویسد که در مراحل دادرسی، بعضی از اطلاعات محرمانه اعلام شدند و وزارت امور خارجه اظهار داشت که این گروه همچنان به عملیات نظامی خود ادامه می‌دهد، درصدد استفاده از خشونت برای رسیدن به اهداف سیاسی خود است و هنوز هم از زنان آموزش دیده برای حملات انتحاری استفاده می‌کند. دادگاه استیناف فدرال درمورد صحت برخی از این اظهارات تردید کرده و گفته است که باید فرصتی برای رد این ادعاها به گروه داده شود.

این گزارش یادآوری می‌کند که سازمان مجاهدین خلق، سیلی از اطلاعات درباره برنامه هسته‌‌ای ایران را برای نیروهای اطلاعاتی آمریکا فراهم کرده است. با این حال وزارت خارجه آمریکا معتقد است که اکثر اطلاعاتی که این سازمان درباره برنامه هسته‌ای ایران فراهم کرد، اشتباه بوده‌اند.


نظر شما :