ایران تحریم‌ها را دور می‌زند یا تحریم‌ها ایران را؟

۳۱ تیر ۱۳۸۹ | ۲۱:۰۲ کد : ۸۱۲۴ پرونده هسته ای
تنها چند هفته پس از اعمال تحریم‌های سازمان ملل، توانایی ایران در تجارت از طریق مرزهای آبی تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر قرار گرفته است. بسیاری از شرکت‌های بیمه و تجارت بین‌المللی از ترس محروم ماندن از بازار ایالات متحده و تنبیه، ترجیح دادند ایران را از دور معامله‌های تجاری خود خارج کنند.
ایران تحریم‌ها را دور می‌زند یا تحریم‌ها ایران را؟

ديپلماسى ايرانى: روزنامه امریکایی واشنگتن پست در تازه‌ترین تحلیل خود از تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد و تجارت ایران می‌نویسد:

تنها چند هفته پس از اعمال تحریم‌های سازمان ملل، توانایی ایران در تجارت از طریق مرزهای آبی تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر قرار گرفته است. بسیاری از شرکت‌های بیمه و تجارت بین‌المللی از ترس محروم ماندن از بازار ایالات متحده و تنبیه، ترجیح دادند ایران را از دور معامله‌های تجاری خود خارج کنند.

واشنگتن پست در ادامه می‌نویسد: تدابیر جدید غرب در برابر برنامه هسته‌ای ایران در حقیقت معیاری تازه برای توانایی ایران در راستای مهار تاثیر تحریم‌ها است. تحریم‌های یک جانبه ایالات متحده که بر اساس آن هر کشوری که سوخت و یا محصولات نفتی در اختیار ایران قرار دهد، مجازات می‌شود تاثیر بسزایی بر تجارت شرکت‌های اروپایی و آسیایی بزرگ داشته است. بر همین اساس بسیاری از کمپانی‌های بزرگ تجاری در حوزه انرژی و سوخت ترجیح دادند، ایران را کنار بزنند و کنار امریکا بایستند.

واشنگتن پست در ادامه می‌نویسد: ده‌ها کشتی ایرانی که مسئولیت جابه جایی نفت خام، تجهیزات صنعتی و سایر کالاها را بر عهده داشتند، در چند هفته اخیر نتوانستند از بیمه‌های بین‌المللی برخوردار شوند.

در تازه‌ترین دور از این عقب‌نشینی‌ها یک شرکت گازی بین‌المللی به صراحت اعلام کرد که با توجه به تحریم‌های بین‌المللی و التزام این شرکت به قوانین جاری، واردات و صادرات به ایران را در حوزه انرژی و گاز متوقف می‌کند.

در این میان هند و چین ساز مخالف می‌زنند و تاکید دارند که به مراوده‌های تجاری خود با ایران ادامه می‌دهند. همین مساله ایران را به عدم تبعیت بین‌المللی از تحریم‌ها امیدوار کرده است.

تحریم‌های تصویب شده در شورای امنیت که با رای اکثریت حتی چین و روسیه به تصویب رسید، مسیر را برای نجات ایران هموار نگاه داشته بود. این در حالی‌ست که ایالات متحده با تصویب تحریم‌های یک جانبه و تعیین مجازات برای شرکت‌هایی که از این قوانین تخطی کنند، حلقه محاصره ایران را تنگ‌تر کرد. واشنگتن پست در ادامه این مطلب می‌نویسد: تحریم‌های جدید شرکت‌های تامین کننده سوخت در اروپا و خاورمیانه را نیز ترسانده است. این در حالی‌ست که بسیاری از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که تحریم‌های جدید بیش از آنکه دولت را نگران کند به عامه مردم صدمه وارد می‌کند.

بسیاری از شر کت‌های هوایی آلمانی ارتباط خود را با ایران ایر قطع کرده‌اند و سرویس‌های آموزش زبان انگلیسی ایالات متحده نیز برگزاری آزمون تافل در ایران را متوقف کرده است. بسیاری از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که این حرکت ایالات متحده فرصت یادگیری و مهاجرت را از جوانان ایرانی می‌گیرد و ارتباطی با تحت فشار قرار دادن دولت ندارد.

تحریم یک جانبه‌ای که ایالات متحده بر شرکت‌های بین‌المللی اعمال کرده است، خشم بسیاری از متحدان استراتژیک این کشور را هم برانگیخته است. چین و هندوستان دو کشوری هستند که اعتقاد دارند امریکا حق تعیین تکلیف برای کمپانی‌های دیگر کشورها را ندارد. وزیر انرژی روسیه نیز به صراحت از تمایل دولتش برای افزایش همکاری با ایران سخن گفته است.

بر اساس تحریم‌های جدید کشتی‌هایی که پرچمی‌ به غیر از ایران بر عرشه داشته باشند برای حضور در آب‌های مرزی متعلق به ایران با مشکل روبه‌رو خواهند شد. در حالی که تحریم‌های یک جانبه ایالات متحده آغاز و دولت ایران را با سختی روبه‌رو کرده است، خبرهای رسیده از اتحادیه اروپا نیز حاکی از اعمال تحریم‌های جدید است. یک شرکت بیمه هلندی که درخواست ضمانت یک میلیارد دلاری ایران را رد کرده است، در این خصوص می‌گوید: بازی خطرناک شده است. تصور کنید که تانکرهای نفتی شما در بندر هنگ کنگ با کشتی که پر از امریکایی‌ها است برخورد کند. میلیارد‌ها دلار هم نمی‌تواند خسارت را جبران کند.


نظر شما :