حمایت ده‌ها عضو کنگره آمریکا از حمله اسرائیل به ایران

۰۲ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۸:۱۴ کد : ۸۱۴۷ آمریکا
بیش از ۴۰ عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را امضا کرده‌اند که از حمله نظامی اسرائیل به ایران، در صورت عدم تغییر موضع اتمی تهران، حمایت می‌کند.
حمایت ده‌ها عضو کنگره آمریکا از حمله اسرائیل به ایران

دیپلماسی ایرانی: در این پیش‌نویس از "حق اسرائیل برای دفاع از حاکمیت خود و حفاظت از جان و امنیت شهروندان اسرائیلی و استفاده از همه ابزارهای لازم برای مقابله و حذف تهدیدهای اتمی ایران" پشتیبانی شده است. در این پیش نویس این ابزارها شامل استفاده از نیروی نظامی یا هرگونه راه مسالمت آمیز که در مدت قابل قبولی برای محافظت در مقابل تهدیدی فوری و حیاتی برای دولت اسرائیل از سوی دولت ایران دانسته شده است.

در این پیش نویس به موارد متعدد "تهدیدهای" لفظی ایران علیه اسرائیل با ذکر نقل قول و زمان آن اشاره شده است. برای نمونه در آن گفته شده، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در ۲۶ اکتبر سال ۲۰۰۵ در کنفرانس "جهان بدون صهیونیسم" گفته است: "انشا الله و به کمک خدا به زودی شاهد جهانی بدون آمریکا و صهیونیسم خواهیم بود" وهمچنین به گزارش نیویورک تایمزاز صحبت‌های رئیس جمهور ایران اشاره شده  که او در این کنفرانس خواهان محو رژیم اشغالگر(اسرائیل) از نقشه جهان  شده است.

دراین قطعنامه همچنین به صحبت‌های محمود احمدی نژاد در 14 آوریل 2006 اشاره شده که: «خوشمان بیاید یا نه، رژیم صهیونیستی رو به نابودی است.»

در این قطعنامه از قول احمدی نژاد آمده: «امروز زمان برای سقوط قدرت شیطانی ایالات متحده فرا رسیده است و شمارش معکوس نابودی امپراطوری قدرت و ثروت آغاز شده است.»

در بخش دیگری از این  پیش نویس به رابطه دوستانه خاص ایالات متحده و اسرائیل بر اساس ارزشهای مشترک اشاره شده و به نقل از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا آمده است که روابط واشنگتن و تل آویو «بیش از یک اتحاد استراتژیک» است و می‌افزاید آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست اما همه گزینه‌ها را برای خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی محفوظ می‌دارد. همچنین در این پیش نویس از قول اوباما آمده که گفته است که: «چنانچه در مبارزات انتخاباتی هم گفتم، به اعتقاد من دستیابی ایران به تسلیحات اتمی غیرقابل پذیرش است.»

در این قطعنامه به پیشرفت‌های هسته‌ای و موشکی ایران اشاره شده و همچنین حمایت‌های ایران از حزب الله اشاره شده است.

در این پیش نویس همچنین به قطعنامه‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد پرونده هسته‌ای ایران و همچنین قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در مورد ایران و نیز بیانیه‌های نشست‌های سران جی 8 اشاره شده و عدم پذیرش خواست‌های این قطعنامه‌ها و بیانیه‌ها نقض قوانین بین المللی دانسته است.

در این قطعنامه ضمن سرزنش جمهوری اسلامی به خاطر تهدید ایالات متحده و اسرائیل به نابودی و دیگر اقداماتی که این پیش نویس تحریک آمیز خوانده از استفاده از تمام ابزارها برای متقاعد کردن ایران به توقف برنامه اتمی‌اش حمایت شده و از دولت ایالات متحده خواسته شده که ضمن تداوم همکاری نزدیکش با اسرائیل، مردم این کشوررا نسبت به دریافت کمک‌های ضروری مطمئن سازد و در نهایت به حمایت آمریکا از حق اسرائیل برای استفاده از تمامی ابزارهای ضروری جهت حذف تهدید هسته‌ای ایران برای دفاع از حاکمیت خود و حفاظت از جان و امنیت شهروندان اسرائیلی شامل استفاده از نیروی نظامی یا دیگر راه‌های صلح آمیز که در مدت معقول یافته شود اشاره شده است.

این پیش نویس که توسط لوئی گومرت، از ایالت جنوبی تگزاس تهیه شده تاکنون به امضای ۴۶ عضو مجلس نمایندگان رسیده است.


نظر شما :