از شبه جزیره کره بوی جنگ می‌آید

۰۲ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۹:۰۸ کد : ۸۱۴۹ آسیا و آفریقا
بوی خوبی از شبه جزیره کره به مشام نمی‌رسد. درست در روزهایی که کاخ سفید به رهبری باراک اوباما سرسختانه به دنبال پرونده هسته‌ای ایران و حواشی آن است، پیونگ یانگ باز هم در صدر اخبار بین‌المللی قرار گرفته است.
از شبه جزیره کره بوی جنگ می‌آید

دیپلماسی ایرانی: بوی خوبی از شبه جزیره کره به مشام نمی‌رسد. درست در روزهایی که کاخ سفید به رهبری باراک اوباما سرسختانه به دنبال پرونده هسته‌ای ایران و حواشی آن است، پیونگ یانگ باز هم در صدر اخبار بین‌المللی قرار گرفته است. کشوری که از هفده ماه پیش تاکنون برای جلب نظر باراک اوباما دست به هرکاری زده است، این بار بهانه‌های بسیاری برای کارشکنی در روند حضور در مذاکرات شش جانبه دارد.

امریکا و کره جنوبی درست بیخ گوش شمالی‌ها رزمایش مشترک آبی راه انداخته‌اند و همزمان خانم هیلاری کلینتون نیز بر حجم تحریم‌های این کشور افزوده است. در اینچنین شرایطی بعید نبود که کیم جونگ ایل رهبر سرسخت و گویا رو به مرگ کره شمالی باز به سراغ واژگان "جنگ مقدس" برود و با الفاظ بازی کند تا همسایه جنوبی و متحدانش را بترساند. در تازه‌ترین بیانیه‌ای که رهبران این کشور صادر کرده‌اند، به امریکا و کره جنوبی هشدار داده شده است که کره شمالی پاسخ هسته‌اى قدرتمندى به مانور نظامى مشترک اين دو کشور خواهد داد.

کميسيون دفاع ملى کره شمالى که رهبرى آن را  کيم جونگ ايل، عهده دار است در این خصوص با توسل به لحنی تند و تیز و هشدار گونه نوشت: ما به مانورهاى نظامى تحريک آميز اين دو کشور پاسخ‌ هسته‌اى قدرتمند خواهیم داد.

پيونگ يانگ همچنين اين مانور را يک اقدام غير قابل بخشش و تحريک‌آميز ناميد که به خاطر مقصر ناميدن اشتباه پيونگ يانگ براى غرق شدن يک کشتى کره جنوبى انجام مى‌شود.

مردمان کره شمالی سالهاست از قحطی در این کشور رنج می‌برند و این در حالی‌ست که کیم جونگ ایل هر ازچندگاهی در بیانیه‌های تند و تیز خود یادی از آنها می‌کند و می‌نویسد: ارتش و مردم جمهورى دموکراتيک خلق کره، در هر زمانى که لازم باشد، جنگى مقدس و تلافى‌جويانه مبتنى بر توانمندى هسته‌اى خود را آغاز مى‌کنند.

پيونگ يانگ پيشتر نيز در زمان برگزارى مانورهاى مشترک کره جنوبى - آمريکا اعلام جنگ کرده بود. آمريکا 28 هزار و 500 نيرو در کره جنوبى براى مقابله با هر نوع حمله از سوى کره شمالى مستقر کرده است، اما اعلام نکرده که قصد حمله به کره شمالى را دارد. وزراى دفاع آمريکا و کره جنوبى اوايل هفته در سئول اعلام کرده بودند که دو کشور يک مانور نظامى گسترده چهار روزه را براى ارسال پيام آشکار به کره شمالى در متوقف کردن رفتارهاى متجاوزانه‌اش برگزار خواهند کرد. واشنگتن و سئول پيشتر پيونگ يانگ را عامل غرق شدن کشتى نظامى کره جنوبى در سواحل غربى شبه جزيره کره معرفى کرده بود که در اين حادثه 46  ملوان کشته شدند. پيونگ يانگ به شدت هر نوع ايفاى نقش در اين حادثه را رد کرده است.

شوراى امنيت سازمان ملل نيز در  بيانيه‌اى غرق شدن اين کشتى کره جنوبى را محکوم کرد، اما به طور مستقيم از مقصر ناميدن پيونگ يانگ در اين حادثه امتناع کرد.

يک مقام ارشد کره شمالى نيز در اجلاس کشورهاى جنوب شرق آسيا، بار ديگر هر نوع ايفاى نقش پيونگ يانگ در حادثه غرق شدن کشتى کره جنوبى را رد کرد.

وى تص مانور نظامى مشترک آمريکا - کره جنوبى  را نقض تماميت ارضى کره شمالى خواند.‌ اين مانور بار ديگر نشان مى‌دهد که سياست‌هاى خصمانه عليه کره شمالى وجود دارد. در همين راستا کره شمالى قصد دارد پاسخ فيزيکى به اين تهديد از سوى آمريکا با ابزار نظامى بدهد.

هيلارى کلينتون که با بسته تحریمی ‌جدیدی علیه کره شمالی به منطقه سفر کرده است همزمان از توسل به دیپلماسی در برابر پیونگ یانگ نیز سخن گفت. هیلاری در این خصوص می‌گوید: پيشرفت در کوتاه مدت بعيد به نظر مى‌رسد و ايجاد ثبات در منطقه به ويژه در شبه جزيره کره به طور گسترده‌اى به متقاعد کردن کره شمالى براى بازگشت به مذاکره شش جانبه وابسته است.

همزمان با تحریم‌های جدید ایالات متحده، اتحاديه اروپا نيز اعلام کرده که قصد دارد تحريم‌هاى جديدى را عليه کره شمالى اعمال کند.


نظر شما :