بی پی عامل بمب‌گذاری در حادثه لاکربی را آزاد کرد؟

۰۳ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۹:۵۸ کد : ۸۱۶۵ آمریکا
سخنگوی شرکت نفتی بی پی در‌حالی از احتمال شروع عملیات حفاری چاه‌های نفتی لیبی طی چند هفته آینده خبر داد که فقط یک هفته از آزادی المقرحی لیبیایی، تنها محکوم حادثه لاکربی، می‌گذرد.
بی پی عامل بمب‌گذاری در حادثه لاکربی را آزاد کرد؟

دیپلماسی ایرانی: سخنگوی شرکت نفتی بی پی در‌حالی از احتمال شروع عملیات حفاری چاه‌های نفتی لیبی طی چند هفته آینده خبر داد که فقط یک هفته از آزادی المقرحی لیبیایی، تنها محکوم حادثه لاکربی، می‌گذرد.

سخنگوی بی پی درباره این قرارداد گفت براساس این قرارداد که در سال 2007 امضا شده است شرکت بی پی باید پنج حلقه چاه را در میدان نفتی دریای لیبی در خلیج سیرت در عمق هزار و هفتصد متری سطح دریا حفر کند که این کار حدود شش ماه یا بیشتر طول خواهد کشید.

این خبر، ظن مقامات امریکایی را مبنی بر اعمال فشار شرکت بی پی برای آزادی المقرحی تقویت می‌کند. گرچه شرکت بی پی هرگونه شرکت مستقیم در مذاکرات مربوط به المقرحی را رد کرده، اما اعمال فشار بر بریتانیا برای قبول توافق انتقال زندانیان با لیبی را در سال 2007 تایید کرده است.

دولت انگلستان هم تمام تلاش خود را برای تبرئه بی پی از این اتهام به کار بسته است. هرچند مقامات این کشور سعی دارند تا به نحوی از موضع‌گیری صریح درباره ارتباط آزادی المقرحی و قرارداد نفتی شرکت بی پی با لیبی و رویارویی با مقامات امریکایی درباره این مسئله بپرهیزند، اما این کشور که نگران است اقدامات شرکت بی پی درمورد نشت نفت در خلیج مکزیک و اعمال فشار برای آزادی المقرحی، روابط انگلستان و امریکا را تحت تاثیر قرار دهد، آزادی المقرحی را توسط قاضی اسکاتلندی اشتباه دانسته است. در همین راستا دیوید کامرون هم که در سفر به امریکا ابتدا از دیدار با چهار سناتوری که پیگیر ارتباط بی پی با آزادی المقرحی بودند امتناع کرده بود، به دلیل همین نگرانی با آن‌ها دیدار کرد.

المقرحی که درباره حادثه انفجار و سقوط یک هواپیمای امریکایی بر فراز لاکربی اسکاتلند در 1988 مقصر شناخته شده و به حبس ابد محکوم شده بود، در آگوست امسال توسط یک قاضی اسکاتلندی به دلیل ابتلا به سرطان پروستات و ملاحظات بشردوستانه مورد عفو قرار گرفت. پزشکان درباره میزان پیشرفت بیماری او گفته بودند که او بیش از سه ماه زنده نخواهد ماند اما بر اساس گزارش‌های بعدی او می‌تواند بیش از ده سال زندگی کند. در حادثه لاکربی 270 نفر کشته شدند که بیشتر آن‌ها امریکایی بودند.


نظر شما :