آمادگى ايران براى مذاکرات بدون شرط

۰۴ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۲:۴۰ کد : ۸۱۷۴ سرخط اخبار
آمادگى ايران براى مذاکرات بدون شرط

نماينده کشورمان در آژانس گفت: ايران آماده است بدون هيچ شرطى، در اولين فرصت که طرف‌هاى ديگر آمادگى داشته باشند در وين و در چارچوب آژانس، مذاکرات پيرامون سوخت رآکتور تهران را آغاز کند.

«على اصغر سلطانيه» نماينده ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در گفت‌وگو با خبرنگار سياست خارجى خبرگزارى فارس گفت که نامه جمهورى اسلامى ايران در پاسخ به نامه گروه وين ساعت 2 بعد از ظهر امروز دوشنبه به وقت وين طى ملاقاتى خصوصى با يوکيا آمانو مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى به وى ابلاغ شد.
سلطانيه گفت: پيام اصلى اين نامه آمادگى کامل ايران براى شرکت در جلسه پيرامون تامين سوخت رآکتور تهران مى‌باشد.
وى اضافه کرد که ايران آماده است بدون هيچ شرطى، در اولين فرصت که طرف‌هاى ديگر آمادگى داشته باشند در وين و در چارچوب آژانس بين‌المللى انرژى اتمى، مذاکرات را پيرامون سوخت رآکتور تهران آغاز کند.
نماينده ايران در آژانس همچنين گفت که آمانو در اين ملاقات ضمن استقبال از پاسخ و اقدام ايران تأکيد کرد که نهايت تلاش خود را در اين زمينه مبذول خواهد داشت که اين جلسه در اولين فرصت تشکيل و اين پروژه انسان دوستانه اجرايى شود.

چاوز آمريکا را به قطع صادرات نفتى تهديد کرد


رئيس جمهور ونزوئلا آمريکا را به قطع تمام صادرات نفتى درصورت حمله کلمبيا به کشور تهديد کرد.

به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه اينترنتى الجزيره، هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا با اشاره به اختلافات موجود ميان اين کشور با کلمبيا اظهار داشت: در صورتى که کلمبيا به ونزوئلا حمله کند ما آمادگى رويارويى با اين حمله نظامى را داريم.

چاوز گفت: ما مطلع هستيم که ايالت متحده آمريکا از کلمبيا جهت حمله به ونزئلا حمايت مى‌کند و ما جهت رويارويى با اين موضوع اعلام مى‌کنيم در صورت وقوع اين حمله تمام تريلرهاى حامل نفت به ايالت متحده آمريکا را متوقف خواهيم کرد. حتى اگر مجبور باشيم که سنگ بخوريم.

قابل ذکر است که کلمبيا، ونزوئلا را متهم کرده است که به شورشيان کلمبيايى پناه داده است. هم‌چنين آمريکا با انتقاد از اين موضوع گيرى ونزوئلا اقدام کاراکاس در قطع روابط ديپلماتيک خود با کلمبيا و اعلام آماده باش نظامى در مرزهايش را اقدامى کاملا خشونت آميز خواند

نشست استانبول گامى رو به جلو براى اجرايى شدن تبادل سوخت

سخنگوى وزارت امور خارجه کشورمان نشست استانبول را گامى رو به جلو براى اجرايى شدن تبادل سوخت عنوان کرد.

رامين مهمان‌پرست سخنگوى وزارت امور خارجه کشورمان که در نشست سه جانبه روز گذشته (يکشنبه) منوچهر متکى، احمد داود اوغلو و سلسو آموريم وزراى خارجه ايران، ترکيه و برزيل در استانبول حضور داشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار سياست خارجى خبرگزارى فارس، نشست استانبول را مثبت و در ادامه توافقات نشست تهران (27 ارديبهشت‌) و گامى رو به جلو براى اجرايى شدن موضوع تبادل سوخت عنوان کرد.
وى افزود: اين نشست (استانبول) و مباحث صورت گرفته در آن نشان داد که بيانيه تهران همچنان از ظرفيت‌هاى بالايى برخوردار است و استقبال ساير کشورها از اجراى اين بيانيه، نشانگر تغيير فضاى تقابلى و رويکرد جامعه بين‌المللى به پرهيز از اقدامات يکجانبه است.
سخنگوى وزارت خارجه کشورمان با تأکيد بر اينکه جمهورى اسلامى ايران آماده پيش بردن بيانيه تهران در جهت اجرايى شدن آن است، اظهار داشت: نشست استانبول از مثبت بودن فضاى بين‌المللى براى مذاکره جمهورى اسلامى و گروه وين و ادامه توافق سه جانبه بين ايران، ترکيه و برزيل براى برداشتن گام‌هاى جدى‌تر حکايت دارد.
وى درباره اظهارات داود اوغلو وزير خارجه ترکيه در خصوص ديدار جليلى و اشتون نيز خاطرنشان کرد: آقاى داود اوغلو بار ديگر از برگزارى اين ديدار در استانبول استقبال کرد.
سخنگوى وزارت خارجه در خصوص اظهارات منوچهر متکى در کنفرانس خبرى پس از پايان نشست استانبول گفت: آقاى متکى در پاسخ به سؤال خبرنگاران اظهار داشت که به محض آمادگى گروه وين، بيانيه تهران قابل اجرا شدن است و از ارائه پاسخ کتبى ايران به گروه وين در امروز (دوشنبه) خبر داد.
استانبول روز گذشته (يکشنبه) ميزبان وزراى خارجه ايران، ترکيه و برزيل بود و وزراى خارجه سه کشور در خصوص بيانيه سه جانبه در خصوص سوخت مورد نياز رآکتور تحقيقاتى تهران که 27 ارديبهشت به امضاى آنها رسيده بود بحث و تبادل‌نظر کردند.

اعلام آمادگی ایران برای گفتگو با غرب

ایسنا- منوچهر متکى اعلام کرد که ايران آماده است گفت‌وگوها با قدرتهاى غربى درباره‌ى تبادل سوخت هسته‌اى که در ماه مه درباره‌ى آن توافق شده بود را فورا آغاز کند.

خبرگزارى فرانسه با اعلام اين خبر افزود: منوچهر متکى، وزير امور خارجه‌ى ايران روز يکشنبه به خبرنگاران در استانبول گفت که تمايل ايران براى گفت‌وگوها در نامه‌اى مطرح خواهد شد که روز دوشنبه در پاسخ به سوالات مطرح شده از سوى گروه وين – آمريکا، روسيه و فرانسه – در خصوص توافق تبادل سوخت به آژانس تحويل داده مى‌شود.

متکى که به زبان انگليسى صحبت مى‌کرد، ادامه داد: فردا اين نامه به آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در وين تحويل داده خواهد شد و سپس ما مى‌توانيم مذاکرات را درباره‌ى جزييات تبادل سوخت فورا آغاز کنيم.

وزير امور خارجه‌ى ايران ادامه داد: تمامى جزييات مربوط به اينکه اين تبادل چگونه بايد انجام گيرد، از طريق مذاکرات و گفت‌وگوها در وين مشخص خواهد شد.

ايران، ترکيه و برزيل در تاريخ 17 مه توافق کردند که 1200 کيلوگرم از اورانيوم با غناى پايين ايران به ترکيه منتقل شود و اندکى بعد اورانيوم با غناى بالا از طريق روسيه و فرانسه دريافت شود. اما اين توافق با بى‌اعتنايى دولتهاى غربى که از دور چهارم تحريم عليه ايران در نهم ژوئن حمايت کردند، روبرو شد. گروه وين سوالات مختلفى را درباره‌ى اين توافق مطرح کرد اما اعلام کرد که در هر حال براى رفع اين ابهامات حاضر به گفت‌وگو با ايران است.

متکى که پس از گفت‌وگوها با احمد داوود اوغلو و سلسو آموريم همتايان ترک و برزيلى‌اش صحبت مى‌کرد افزود که ايران تمايل دارد اين دو کشور در اين گفت‌وگوها مشارکت داشته باشند اما تاکيد کرد که اين به عنوان يک شرط نيست.

متکى اظهار کرد: گروه وين چه با حضور ترکيه و برزيل و چه بدون آن با ايران گفت‌وگو مى‌کند.

اندکى قبل از سخنان متکى داوود اوغلو گفته بود که ترکيه و برزيل آماده‌اند اگر تمامى طرفهاى مربوطه از آنها دعوت کنند در اين گفت‌وگوها شرکت داشته باشند.

در عين حال آموريم از ايران خواست رويکردى سهل‌تر را در برخورد با گروه وين اتخاذ کند. وى گفت: ما همواره ايران را به اتخاذ موضعى منعطف ترغيب کرده‌ايم.

آموريم افزود: ما مى‌خواهيم حق ايران براى برنامه‌ى هسته‌اى صلح‌آميز حفظ شود اما در عين حال به جهان در کل تضمين داده شود که اين برنامه هيچگونه ابعاد نظامى ندارد.

بنا بر اين گزارش، متکى به جزييات اندکى درباره‌ى پاسخ ايران که قرار است به آژانس تحويل داده شود اشاره کرد و گفت که اين پاسخ حاوى "ديدگاههاى ايران و آنچه ما درباره‌اش در وين گفت‌وگو خواهيم کرد" خواهد بود.

على‌اکبر صالحى، رئيس سازمان انرژى اتمى ايران روز شنبه گفته بود که پاسخ تهران پاسخى کلى خواهد بود و پاسخ فنى به سوالات گروه وين احتمالا در يک نشست مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.

وى اشاره‌اى نکرد که اين نشست چه زمانى برگزار خواهد شد. بنابراين گزارش متکى بار ديگر تاکيد کرد که ايران آماده است گفت‌وگوها با 1+5 درباره‌ى برنامه‌ى هسته‌يى‌اش پس از ماه رمضان را از سر بگيرد.

داوود اوغلو پس از گفت‌وگو‌ها با متکى و آموريم گفت که اين مذاکرات احتمالا هفته‌ى دوم سپتامبر انجام خواهد شد.

وى اظهار کرد: آنچه از همان ابتدا به طرفها گفتيم اين است که طرف‌ها درباره‌ى تمامى مسائل به شفاف‌ترين شکل و بازترين شکل مذاکره کنند.

لازم به ذکر است؛ هفته گذشته متکى و کاترين اشتون، رئيس امور خارجه‌ى اتحاديه‌ى اروپا که نماينده‌ى 1+5 است گفتند که گفت‌وگوها ممکن است در سپتامبر از سر گرفته شود.

افشای جزئیات جنگ آمریکا در افغانستان

بی بی سی- کاخ سفید می گوید این اسناد مربوط به دوران قبل از استراتژی اخیر آمریکا در افغانستان است.

با درز بیش از 90 هزار مدرک سری ارتش آمریکا به رسانه ها جزئیاتی از عملیات پنهان جنگ در افغانستان افشا شده است.

گفته می شود این مدارک را ویکی لیکس، یک سازمان غیردولتی، به نیویورک تایمز آمریکا، گاردین بریتانیا و مجله اشپیگل آلمان ارائه کرده است.

اسناد یاد شده از ژانویه 2004 تا دسامبر 2009 را در بر می گیرد و شامل گزارش های منتشر نشده از کشته شدن غیرنظامیان و نیز عملیات پنهان "بگیر یا بکش" کماندوهای آمریکایی علیه رهبران طالبان است..دولت آمریکا درز این اسناد را محکوم کرده است

جیمز جونز مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه طی بیانیه ای گفت واشنگتن افشای اطلاعات محرمانه ای که می تواند جان آمریکائیان و متحدان آمریکا را در معرض خطر قرار دهد و امنیت ملی این کشور را تهدید کند قویا محکوم می کند.

آقای جونز گفت که ویکی لیکس هیچ تلاشی برای تماس با دولت آمریکا برای بحث درباره این اسناد نکرد و دولت تنها از طریق سازمان های خبری از انتشار آن با خبر شد.

او با غیرمسئولانه خواندن درز این اسناد گفت که این کار بر تعهد آمریکا برای تعمیق روابط با افغانستان و پاکستان و شکست دادن دشمن مشترک سه کشور اثری نمی گذارد.

کاخ سفید می گوید این اسناد مربوط به دوران قبل از استراتژی اخیر آمریکا در افغانستان است.

حسین حقانی سفیر پاکستان در واشنگتن نیز گفته است این گزارش ها "بیانگر واقعیت های جاری نیست."

گاردین درز این اسناد را در تاریخ ارتش آمریکا بیسابقه خوانده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده مدارک یاد شده نشان می دهد ناتو "نگران کمک پاکستان و ایران به شورشیان طالبان است."

این اسناد نشان می دهد طالبان دارای موشک های حرارت جو است که می تواند هواپیماهای ناتو را سرنگون کند.

بریجیت کندال خبرنگار دیپلماتیک بی بی سی می گوید این مدارک شاید حاوی اطلاعات چندان جدیدی نباشد، اما حاکی از وضع دشوار جنگ در افغانستان و تلفات غیرنظامیان است.

یک مقام دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود به بی بی سی گفت ویکی لیکس رسانه بیطرف نیست بلکه سازمانی است که مخالف سیاست آمریکا در افغانستان است.

این گزارش ها در حالی منتشر می شود که نیروهای ناتو در حال بررسی مرگ 45 غیرنظامی هستند که روز جمعه در جریان حمله هوایی به ولایت هلمند کشته شده اند.

ویکی لیکس می گوید این اسناد مورد استفاده "افسران دفتری پنتاگون و نیروهای نظامی در میدان جنگ به هنگام طراحی عملیات" بوده است.

به نوشته نیویورک تایمز این اسناد "حکایت از آن دارد که پاکستان به نمایندگان سازمان جاسوسی اش اجازه می دهد که مستقیما با طالبان ملاقات کنند."

این روزنامه می افزاید در این ملاقات ها تحت عنوان "جلسات محرمانه تعیین استراتژی" شبکه هایی از گروه های پیکارجو که علیه سربازان آمریکایی در افغانستان می جنگیدند "سازمان" داده می شد و حتی "برای ترور رهبران افغانستان نقشه کشیده می شد."

نیویورک تایمز می نویسد بسیاری از این گزارش ها عادی و حتی پیش پا افتاده هستند اما پنجره ای به سوی بستر جنگی که 9 سال از شروع آن می گذرد فراهم می کنند.

حمله به دفتر العربیه در بغداد

دفتر شبکه تلویزیونی العربیه در بغداد لحظاتی قبل با یک خودروی بمبگذاری شده مورد هدف قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی العربیه در خبری فوری اعلام کرد که دفتر این شبکه تلویزیونی در بغداد هدف حمله انفجاری قرار گرفت.

این حمله به وسیه یک خودروی بمبگذاری شده انجام شد و از تلفات جانی و مالی آن خبری در دست نیست.


نظر شما :