ايهود باراک با شعار جنگ به واشنگتن مى‌رود

۰۴ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۱:۰۴ کد : ۸۱۷۷ آمریکا
ايهود باراک در بازده زمانى به واشنگتن مى‌رود که بسته تحريم‌هاى يک‌جانبه به امضاى باراک اوباما رئيس‌جمهورى ايالات متحده رسيده است و اروپايى‌ها نيز در حال اخرين زورآزمايى بر بسته جديد تحريمى خود هستند.
ايهود باراک با شعار جنگ به واشنگتن مى‌رود

دیپلماسی ایرانی: ايهود باراک وزير جنگ اسرائيل باز هم به واشنگتن مى‌رود. توشه رهبر حزب کارگر اسرائيل این بار و در جريان اين سفر دو چيز است:

- تحريم‌ها نمى‌تواند برنامه هسته‌اى ايران را متوقف کند.

- در شرايطى که حزب الله لبنان به خاک اسرائيل موشکى پرتاب کند، اسرائيل نيز ساختمان‌هاى دولتى در اين کشور را هدف قرار مى‌دهد.

به گزارش واشنگتن پست ايهود باراک که تبديل به مهمان دائمى امريکايى‌ها شده است از برنامه هسته‌اى ايران و ناکافى بودن تحريم‌ها براى مهار آن سخن گفت و البته بحث لبنان و فلسطين را نيز فراموش نکرد. اسرائيل مدت‌هاست از توسل به گزينه نظامى عليه تاسيسات هسته‌اى ايران براى مهار برنامه هسته‌اى اين کشور سخن مى‌گويد و البته همزمان از احتمال جنگ با لبنان نيز حرف مى‌زند. ايهود باراک 68 ساله را با عقايد چپ بسيارى تنها سياستمدارى مى‌دانند که در ائتلاف حاکم در اسرائيل به نوعى چهره‌اى ناهمگون است و در شرايطى به صلح با فلسطينى‌ها اميدوار است که در راس قدرت نتانياهو و آويگدور ليبرمن تندرو نشسته‌اند. ايهود باراک اين بار در مدت اقامت خود در واشنگتن با هيلارى کلينتون وزير امور خارجه دولت اوباما و رابرت گيتس همتاى امریکایی خود ديدار خواهد کرد.  ايهود باراک در مصاحبه‌اى پيش از آغاز اين چندمين سفر به واشنگتن در يک ماه گذشته در خصوص برنامه هسته اى ايران مى‌گويد: واشنگتن و تل‌آويو متفق‌القول تاکيد دارند که ايران به دنبال برنامه توليد و تکثير تسليحات هسته‌اى است. البته در اين ميان تفاوت ميان آنچه که بايد انجام شود و آنچه که مى‌توان انجام داد، وجود دارد. در خصوص بازده زمانى که بايد با ايران برخورد نظامى شود نيز اختلاف‌هايى ميان واشنگتن و تل‌آويو وجود دارد.

باراک در ادامه اين سخنان ادعا مى‌کند که امريکا و اسرائيل در خصوص فرصت زمانى که بايد به تحريم‌ها داد تا کار آمدى خود را اثبات کنند، اختلاف نظرهايى ميان دو طرف وجود دارد.

ايرانى‌ها همچنان اصرار دارند که برنامه هسته‌اى کاملا صلح‌آميزى را دنبال مى‌کنند و اين در حالى‌ست که اسرائيلى‌ها بر طبل جنگ مى‌کوبند و اصرار دارند که تعلل‌هاى باراک اوباما تنها هدر دادن وقت و بازى با زمان است. باراک در اين خصوص مى‌گويد: زمان زمانه تحريم است اما همين زمان نشان خواهد داد که تحريم‌ها هم نمى‌توانند مانع از برنامه هسته‌اى ايران شوند.

ايهود باراک در بازده زمانى به واشنگتن مى‌رود که بسته تحريم‌هاى يک‌جانبه به امضاى باراک اوباما رئيس‌جمهورى ايالات متحده رسيده است و اروپايى‌ها نيز در حال اخرين زورآزمايى بر بسته جديد تحريمى خود هستند. مقام‌هاى اسرائيلى واژگان باراک در خصوص ايران را مى‌بلعند و اميدوارند که بتوانند به نوعى تمايل به جنگ با ايران را در ادبيات چهل و چهارمين رئيس‌جمهورى آمريکا بيابند. اوباما پيش از اين در مواجهه با ايران از احتمال نزديک شدن به زمانى خبر داده بود که نه تنها گزينه نظامى لازم بلکه اخلاقا توجيه پذير است.


نظر شما :