پاکستان شریک دزد و رفیق قافله؟

۰۶ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۱:۲۰ کد : ۸۲۰۴ آسیا و آفریقا
دولت افغانستان در واکنش به انتشار اسناد محرمانه نظامی امریکا روز سه شنبه گفت ایالات متحده با انکار نقش پاکستان در ناآرامی‌های افغانستان، سیاست متناقضی را درباره جنگ افغانستان پیش گرفته است.
پاکستان شریک دزد و رفیق قافله؟

دیپلماسی ایرانی: دولت افغانستان در واکنش به انتشار اسناد محرمانه نظامی امریکا روز سه شنبه گفت ایالات متحده با انکار نقش پاکستان در ناآرامی‌های افغانستان، سیاست متناقضی را درباره جنگ افغانستان پیش گرفته است.

اسناد طبقه بندی شده‌ای که توسط ویکی لیکس منتشر شد، نشان داد که اعضای فعلی و قبلی سازمان جاسوسی پاکستان در طراحی حملات به افغانستان، با طالبان همکاری می‌کنند.

به گزارش رویترز شورای امنیت ملی افغانستان روز سه شنبه در اولین واکنش خود به انتشار این اسناد گفت ایالات متحده در مبارزه با حامیان طالبان که در پاکستان پنهان شده‌اند، طی نه سال جنگ شکست خورده است. ما متاسفیم که متحدانمان به حمایت خارجی از تروریسم بین الملل توجه کافی نشان نداده‌اند.

افغانستان همیشه پاکستان را به دخالت در این کشور متهم کرده است. این کشور معتقد است پاکستان برای بی‌ثباتی در افغانستان به طراحی عملیات نظامی در این کشور می‌پردازد. اسلام آباد که روابط دیرینه‌ای با طالبان دارد، دست داشتن در ناآرامی‌ها را رد کرده و می‌گوید پاکستان، خود قربانی این خشونت‌هاست.

شورای امنیت ملی افغانستان از پاکستان نام نبرده، اما گفته است که استفاده از تروریسم به عنوان ابزاری در سیاست خارجی عمل خطرناکی است و باید متوقف شود. این شورا معتقد است اتخاذ سیاست متناقض و مبهم در قبال نیروهایی که از تروریسم به عنوان ابزاری برای دخالت و خراب‌کاری در کشورهای دیگر استفاده می‌کنند، نتایج ویرانگری به بار آورده است.

رنجین دادفر دبیر شورای امنیت ملی در یک کنفرانس خبری در روز سه شنبه، از میلیاردها دلاری که امریکا برای کمک اقتصادی و نظامی به پاکستان پرداخت کرده است، سوال کرد و گفت این برای مردم افغانستان توجیه ناپذیر است که چگونه شما به کشوری 11 میلیارد دلار یا بیشتر به عنوان کمک برای بازسازی یا تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی کمک می‌کنید و از طرف دیگر همان نیروها تروریسم را پرورش می‌دهند.

او هشدار داد که جنگ تا زمانی که تجدید نظری درباره سیاست‌های امریکا در افغانستان توسط واشنگتن صورت نگیرد به موفقیت نخواهد رسید.

این درحالی است که مقامات دیپلماتیک و اطلاعاتی پاکستان این اطلاعات را بی پایه و اساس توصیف کرده‌اند. محمد صدیق سفیر پاکستان در افغانستان در مصاحبه‌ای در کابل گفت: اگر این اسناد محرمانه دزدیده شده‌اند این یک علامت سوال برای عملکرد مقامات اطلاعاتی مسئول این اسناد است. چون افشای این اطلاعات شک و تردید‌های بسیاری را در مورد امنیت اطلاعات محرمانه در جنگ افغانستان به وجود آورده است. این موضوعات پیشتر نیز در منابع مختلف منتشر شده بود و مورد جدیدی در آن نمی‌بینم. وحید عمر سخنگوی حامد کرزای نیز گفت: رئیس جمهور افغانستان از افشای این حجم زیاد اطلاعات محرمانه از جنگ افغانستان شوکه شده است. یک مقام افغانستان نیز که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: افشای این اطلاعات محرمانه احتمالا ناامیدی را در میان مردم افغانستان نسبت به عملکرد آمریکا و همپیمانانش در افغانستان افزایش خواهد داد.

اسناد محرمانه همکاری عوامل اطلاعاتی پاکستان با طالبان و القاعده در حالی منتشر شد که هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا اخیرا در سفر به پاکستان ضمن تمجید از عملکرد دولت و ارتش پاکستان در مقابله جدی با شبه‌نظامیان اعلام کرد که واشنگتن قرار است 500 میلیون دلار دیگر به پاکستان کمک کند. براساس این اسناد عوامل اطلاعاتی پاکستان در جنگ با تروریسم هم نقش هم پیمان آمریکا را ایفا کرده‌اند و هم نقش دشمن را. در زمان ریاست جمهوری جورج بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا، مقامات دولتی و نظامی این کشور به شدت از پاکستان به دلیل عدم انجام اقدامات کافی در سرکوب عوامل طالبان و القاعده در خاک پاکستان انتقاد کرده بودند.


نظر شما :