ادعای وزیر امور خارجه کانادا:

ایران بیست سال است که حقایق را پنهان می‌کند!

۰۹ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۹:۳۸ کد : ۸۲۱۵ آمریکا
«ایران حقایق بسیاری در باب پرونده هسته‌ای خود را از دیدگاه جهانی پنهان کرده است.» این جمله‌ای است که وزیر امور خارجه کانادا در تازه‌ترین اظهارنظر خود در خصوص پرونده هسته‌ای ایران بر زبان می‌آورد.
ایران بیست سال است که حقایق را پنهان می‌کند!
دیپلماسی ایرانی: "ایران حقایق بسیاری در باب پرونده هسته‌ای خود را از دیدگاه جهانی پنهان کرده است." این جمله‌ای است که وزیر امور خارجه کانادا در تازه‌ترین اظهارنظر خود در خصوص پرونده هسته‌ای ایران بر زبان می‌آورد. ماه سپتامبر که از راه برسد مقام‌های گروه هشت باز هم دور یکدیگر جمع می‌شوند و به گفته وزیر امور خارجه کانادا در این نشست هم ایران و پرونده هسته‌ای این کشور در راس مذاکرات خواهد بود.

لائورنس کانن که در سال جاری ریاست نشست جی هشت را عهده‌دار بود و در ماه مارس نیز با نشستی که به راه انداخت مقدمات تحریم ایران را فراهم کرد، همچنان بر سر موضع خود مبنی بر تنبیه ایران اصرار دارد.

کانادا نیز هفته گذشته میلادی همصدا با امریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های یک جانبه‌ای را علیه ایران اعمال کرد. وزیر امور خارجه کانادا در گفتگویی مطبوعاتی تعارف را به حاشیه رانده و گفت: ایران باید به بازرسان آژانس فرصت بازرسی کامل از تاسیسات هسته‌ای خود را بدهد. باید ما را مطمئن کند که برنامه‌ای برای تولید تسلیحات هسته‌ای در سر ندارد. در بیست سال گذشته ایران تنها و تنها حقایق را از همه ما پنهان کرده است!

کانادا هم راستا با اتحادیه اروپا تحریم‌های یک جانبه و سفت و سختی را علیه ایران اعمال کرد. ایالات متحده دلیل این تحریم‌های یک جانبه را تنگ‌تر کردن عرصه بر ایران جهت توقف غنی سازی اورانیوم خوانده است. کانن در شرایطی که بسیاری از تحلیل‌گران کارآیی تحریم‌های ایران را زیر سوال برده‌اند، گفت: ما به شدت نحوه پیشبرد این تحریم‌ها را زیر نظر داریم.

بر اساس تحریم‌های جدید هرگونه سرمایه‌گذاری و یا تجهیز بخش نفتی و گاز طبیعی ایران ممنوع اعلام شده است. بیمه کشتی‌های ایرانی نیز از دستور کار شرکت‌های بین‌المللی بیمه خارج شده است و البته بر هرگونه تجارت زیرزمینی میان شرکت‌ها و ایران نیز نظارت می‌شود. باراک در نخستین روز از ماه جولای با تصویب تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران جرقه این دور از تحریم بازی‌ها را زد.

ایران در منطقه از منظر تولید نفت در مقام دوم و پس از عربستان سعودی قرار دارد. امریکایی‌ها اعتقاد دارند که تحریم سوختی ایران می‌تواند این کشور را به پای میز مذاکره بازگرداند. ایران تاکنون سه دور از تحریم‌های پیشین را پشت سر گذاشته است و به همین دلیل است که امریکایی‌ها این بار تحریم کشتیرانی، سوخت و بخش انرژی ایران را مطرح کرده‌اند.

وزیر امور خارجه کانادا در تازه‌ترین سخنان خود تاکید کرد که در اجلاس آتی گروه هشت، پرونده هسته‌ای کره شمالی و ایران مدنظر گرفته خواهد شد: ما پرونده‌های کره شمالی و ایران را که می‌دانیم طبق عرف بین‌الملل عمل نمی‌کنند، در اجلاس گروه هشت باز می‌گذاریم. 


نظر شما :