برزيل: تحريم ايران، نااميدمان کرد

۱۰ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۱:۰۲ کد : ۸۲۲۹ سرخط اخبار
برزيل: تحريم ايران، نااميدمان کرد

وزير خارجه برزيل با اشاره به بيانيه هسته‌اى تهران، تاکيد کرد که تحريم ايران، اميد برزيل و ترکيه را نااميد کرد ولى با تداوم تلاش‌هاى ديپلماتيک ايران، اين اميد زنده شد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى سوريه‌ (سانا)، "سلسيو آموريم " در کنفرانسى خبرى با اشاره به موضوع هسته‌اى ايران و بيانيه هسته‌اى تهران اعلام کرد که کشورش در کنار ترکيه در تلاش است که موضوع هسته‌اى ايران حل‌وفصل شود.
وى هدف کشورش از ميانجيگرى در موضوع هسته‌اى ايران در کنار ترکيه را تحقق صلح اعلام کرد و افزود تحقق آن صلحى که برقرار کردن آن، هدف همه انسان‌هاست.
آموريم با اشاره به اقدام کشورهاى غربى در تحريم ايران، آن را نااميدکننده خواند و افزود که تحريم ايران، اميد برزيل و ترکيه را نااميد کرد ولى زمانى که ايران، اخيرا در نشست سه‌جانبه وزراى خارجه ايران، برزيل و ترکيه در استانبول اعلام کرد که تلاش ديپلماتيک خود را ادامه خواهد داد، اميدها دوباره زنده شد و پس از آن ايران پاسخ خود را تسليم آژانس بين‌المللى انرژى اتمى کرد.
وزير خارجه برزيل بار ديگر اعلام کرد که کشورش در اين مسئله به دنبال کسب دستاوردهاى خاص يا تحکيم جايگاه خود نيست بلکه هدف آن تحقق صلح است.

هشدار باراک اوباما به محمود عباس

منابع فلسطينى اعلام کردند باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا به محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين درباره مخالفت با مذاکرات مستقيم صلح هشدار داده است.

به گزارش خبرگزارى آريا به نقل از خبرگزارى آلمان، منابع فلسطينى در مصاحبه با روزنامه الحيات چاپ امروز (شنبه) لندن گفتند اوباما در نامه اى به محمود عباس درباره تأثير مخالفتش با آغاز مذاکرات مستقيم در روابط آمريکا و تشکيلات خودگردان فلسطين هشدار داد و گفت اگر وى ماه آينده بر سر ميز مذاکرات مستقيم ننشيند، آمريکا کمکى به تمديد توقف شهرک سازى اسرائيل در کرانه باخترى رود اردن نخواهد کرد.

منابع فلسطينى افزودند اوباما در اين نامه مخالف کنار گذاشتن مذاکرات مستقيم و پناه بردن به سازمان ملل متحد است.

عمرو موسى دبيرکل اتحاديه عرب پيشنهاد کرده بود اگر بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل با تعيين اصل مذاکرات صلح که شامل بند بازگشت به پشت مرزهاى پيش از جنگ پنجم ژوئن 1967 باشد ، مخالفت کند چاره اى جز پناه بردن به شوراى امنيت براى تعيين اصلى که داراى چنين بندى باشد ، نيست.

منابع فلسطينى اعلام کردند در اين نامه آمده است اوباما و دولت آمريکا کشورهاى عربى را به تلاش براى کشاندن تشکيلات خودگردان فلسطين و اسرائيل به پاى ميز مذاکرات مستقيم ترغيب خواهند کرد که اين امر دو روز پيش در نشست کميته پيگيرى طرح صلح عربى در قاهره عملى شد و اوباما همچنين براى جلب حمايت اتحاديه اروپا و روسيه از مذاکرات مستقيم تلاش خواهد کرد.

منابع فلسطينى افزودند اوباما در اين نامه به فلسطينى ها وعده تشکيل کشور فلسطين را در صورت آغاز کردن مذاکرات مستقيم داده است و مى گويد که اگر با مذاکرات مستقيم مخالفت کنند، هيچ کمکى به آنها نخواهد کرد.

اوباما در اين نامه مدعى کاستن فعاليت شهرک سازى اسرائيل در قدس شرقى و کرانه باخترى رود اردن طى سه سال گذشته بيش از سال هاى ديگر شده است.

منابع فلسطينى به نقل از اوباما اعلام کردند اگر فلسطينى ها با مذاکرات مستقيم موافقت کنند دولت آمريکا توقف شهرک سازى اسرائيل را تمديد خواهد کرد و الا کمک هايش در اين زمينه بسيار محدود خواهد شد.

عربستان سعودى هسته‌ای می‌شود


"عربستان سعودى مى‌خواهد به سمت هسته‌يى شدن برود. اين پادشاهى مانند بسيارى از کشورهاى در حال توسعه در سال‌هاى اخير با شدت افزايش تقاضاى برق – بيش از هشت درصد در سال – روبه‌رو بوده است و با جديت به دنبال جايگزين‌هايى براى سوخت‌هاى فسيلى است".

به گزارش ايسنا، هفته‌نامه نيوزويک در ادامه‌ اين گزارش افزود: ماه گذشته عربستان از ابتکار مشترکى به همراه شرکت توشيباى ژاپن و شرکت‌هاى shaw Group و Exelon براى ساخت و راه‌اندازى دست کم دو نيروگاه عربستان برخلاف امارات – که در خصوص برنامه‌ى برق هسته‌يى 40 ميليارد دلارى‌اش کاملا شفاف است و حتى توافقى دو جانبه با آمريکا در زمينه‌ همکارى هسته‌يى امضا کرده است – بعيد است اين مسير را دنبال کند و همه کارت‌هايش را رو کند.

نيوزويک در ادامه با تهديد خواندن برنامه هسته‌يى صلح‌آميز ايران ادعا کرد: در حالى که عربستان مى‌گويد تمايلش به برق هسته‌يى براى امنيت انرژى در آينده است، اما تهديد يک ايران هسته‌يى بر تلاش‌هايش در اين راستا تاثير دارد. اگر چه تحليلگران غربى در خصوص ماهيت برنامه‌ى ايران نگران هستند اما احتمال اينکه تهران در چند سال آينده هسته‌يى شود عربستان را نگران کرده است.

مارک هايبز، عضو عالى رتبه‌ى برنامه‌ى سياست هسته‌يى موسسه‌ى بين‌المللى صلح کارنگى، گفت: در پشت قدرت هسته‌يى عربستان هم محرک‌هاى سياسى و هم اقتصادى وجود دارد.

وى ادامه داد: اشتهاى اين کشور براى برق به سرعت رو به رشد است. اين کشور بايد نگران باشد که اگر پايه‌ى اقتصادش را متنوع و از سوخت‌هاى فسيلى دور نکند با مشکل روبه‌رو مى‌شود.

هايبز افزود که اما اين کشور همچنين مى‌خواهد "رهبرى هسته‌يى ايران در منطقه را به چالش بکشد. اين به معناى اينکه عربستان براى توليد تسليحات هسته‌يى تلاش خواهد کرد نيست. اما ايرانى هسته‌يى تهديدى مستقيم براى عربستان خواهد بود."

وى برنامه‌ى انرژى هسته‌يى عربستان را "مانعى بلندمدت در برابر اين نتيجه خواند."

مقامات غربى همچنين بيم دارند که عربستان ممکن است به يک پيمان دفاعى هسته‌يى با پاکستان ( هر دو کشور داراى اکثريت سنى هستند) بپيوندد تا در برابر ايران حفاظت شود. آنچه بر اين نگرانى مى‌افزايد اين واقعيت است که مقامات اروپايى و آمريکايى معتقدند عربستان ممکن است براى برنامه‌ى هسته‌يى تسليحات هسته‌يى پاکستان پول پرداخت کرده باشد. در پايان اين گزارش آمده است: برنامه‌ى هسته‌يى عربستان، چه صلح‌آميز باشد و چه نباشد، تاثير بسيار زيادى در خاورميانه و خارج از آن خواهد داشت.

احمدی‌نژاد از على مطهرى شکایت کرد

وکيل مطهرى از شکايت رييس‌جمهور از نماينده مردم تهران خبر داد

.
پيمان حاج محمود عطار در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با اعلام اين مطلب اظهار داشت: شکايت آقاى احمدى‌نژاد از موکلم در حال حاضر در دادسراى کارکنان دولت در حال رسيدگى است.
وکيل مطهرى با اين استدلال که پرونده در مرحله تحقيقات مقدماتى بوده و نمى‌توان جزييات آن را منتشر کرد،گفت: دوشنبه هفته گذشته به همراه موکلم در شعبه دوم بازپرسى دادسراى کارکنان دولت حاضر شده و به سوالات بازپرس پرونده پاسخ داديم.


موافقت تل آویو با تحقیقات درباره کشتار کاروان آزادی

یک روزنامه چاپ سرزمین های اشغالی از احتمال موافقت رژیم صهیونیستی با انجام تحقیقات بین المللی درباره واقعه حمله این رژیم به کشتی های حامل کمک های انساندوستانه به غزه ( کاروان آزادی ) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه هاآرتص، "بنیامین نتانیاهو" نخستین نخست وزیر رژیم اسرائیل با انجام تحقیقات بین المللی درباره حمله به کاروان آزادی موافقت می کند.

در همین رابطه اعلام شده که جلساتی در کابینه رژیم صهیونیستی درباره این تصمیم برگزار شده است.

از سوی دیگر اعلام شده که آمریکا فشار زیادی را بر تل آویو وارد می کند تا مقامات رژیم صهیونیستی را به موافقت با انجام تحقیقات بین المللی به رهبری سازمان ملل درباره واقعه کاروان آزادی متقاعد کند.

ارتش رژیم صهیونیستی بامداد دوشنبه 31 می (10 خرداد) به کاروان کشتی های حامل کمک های انسانی به نوارغزه موسوم به کاروان آزادی حمله کرد. در این حمله 20 تن از فعالان صلح بین المللی کشته و 50 تن دیگر زخمی شدند. 9 نفر از کشته شدگان از اتباع ترکیه بودند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ابتدای ماه جاری کمیته ای را برای تحقیق درباره حمله رژیم صهیونیستی به کشتی های حامل کمک های انسانی به نوارغزه موسوم به کاروان آزادی تشکیل داد. تشکیل این کمیته خشم مقامات اسرائیل و خرسندی جنبش های فتح و حماس را برانگیخت.



روسیه ریاست شورای امنیت را برعهده می‌گیرد

روسیه از روز یکشنبه اول اوت 2010 ، ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را برای مدت یک ماه برعهده می‌گیرد

به گزارش ایرنا از مسکو، منابع خبری روسی روز شنبه  اعلام کردند که "ویتالی چورکین" نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل برنامه کار یک ماه آینده شورای امنیت را که باید مورد موافقت تمام اعضای این نهاد برسد، اعلام خواهد کرد.

 
در پیش نویس برنامه شورای امنیت در مدت یک ماه ریاست روسیه، فعالیت نیروهای صلحبان سازمان ملل در عراق و لبنان، وضعیت منطقه خاورمیانه و کوزوو قرار دارد.

 
منابع روسی خاطرنشان می کنند در یک ماه آینده در شورای امنیت در باره اوضاع سودان و مسئله دزدان دریایی سومالی نیز بحث خواهد شد.

شورای امنیت سازمان ملل دارای 15 عضو است که پنج عضو آن شامل روسیه، آمریکا، انگلیس، چین و فرانسه اعضای دائمی و 10 عضو دیگر نیز غیردائمی هستند و رییس شورای امنیت بنوبت از میان این کشورها انتخاب می شود.

بر اساس گزارش ایرنا، مقام های روسیه در هفته اخیر بارها مخالفت کشورشان را با تحریم های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کرده اند و آن را غیرقابل قبول دانسته اند.

 
آندره نستیرینکو سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه هفته گذشته با انتشار بیانیه ای ضمن تاکید بر موضع مسکو در قبال تحریم های یکجانبه علیه ايران اعلام کرد: اتخاذ چنین اقداماتی را غیرقابل قبول می دانیم.  

 
وی افزود: این رویکرد نه تنها تلاش های مشترک برای جستجوی راهکار سیاسی و دیپلماتیک برای حل وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ايران را مخدوش می کند ،بلکه بی اعتنایی به مفاد سنجیده قطعنامه های شورای امنیت را نشان می دهد.

 
روسیه همچنین با استقبال بیانیه تهران درباره توافق سوخت هسته ای میان ايران، برزیل و ترکیه، خواهان انجام فوری مذاکرات گروه 1+5 با ايران شده است .

جرم جاسوسی امریکایی‌ها محرز است

عضو کميسيون امنيت ملى مجلس اعلام کرد: واکنش رئيس جمهور آمريکا مبنى بر آزادى 3 جاسوس آمريکايى نشان از نگرانى آنها دارد و هيچ تأثيرى در روند محاکمه اين افراد نخواهد داشت.

زهره الهيان در گفت‌وگو با فارس گفت: پيگيرى موضوع 3 جاسوس آمريکايى توسط باراک اوباما نشان از نگرانى‌ها دولت آمريکا بابت افشاى روند جاسوس از ايران توسط سازمان سيا است.
وى اظهار داشت: اقدام اين 3 جاسوس مسئوليت حقوقى و سياسى را براى آمريکا دارد، جمهورى اسلامى نيز اين موضوع را تا نتيجه نهايى پيگيرى خواهد کرد.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى افزود: شيوه محاکمه 3 جاسوس آمريکايى با درخواست و رايزنى‌هاى متعدد نتيجه در بر نخواهد داشت.
عضو کميسيون امنيت ملى مجلس گفت: بايد ابعاد جاسوسى اين افراد مشخص شود و حقوق کشورمان را از طريق مجامع بين المللى پيگيرى خواهيم کرد.
الهيان اعلام کرد: قوه قضائيه در جمهورى اسلامى مستقل است، جرم جاسوسى اين افراد طبق قانون محرز است و براساس قوانين و رويکردهاى حقوقى رسيدگى خواهد شد.


نظر شما :