فقط زرداری به انگلستان می‌رود

۱۰ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۹:۵۲ کد : ۸۲۳۳ آسیا و آفریقا
هرچند مقامات سازمان اطلاعاتی و امنیتی پاکستان سفر خود را در اعتراض به سخنان کامرون به انگلستان لغو کردند، اما آصف‌علی زرداری علی‌رغم تنش‌هایی که اظهارات دیوید کامرون درباره ارتباط پاکستان با ترور و خشونت در روابط دو کشور به وجود آورده، قرار است به انگلستان سفر کند.
فقط زرداری به انگلستان می‌رود

دیپلماسی ایرانی: گرچه دیروز مقامات پاکستان از لغو سفر زرداری به انگلستان خبر داده بودند، اما به نظر می‌رسد اظهارات کامرون بیشتر به این دلیل که در هند، رقیب دیرینه پاکستان مطرح شده بود، مورد اعتراض پاکستان قرار گرفته است. به نظر می‌رسد سخنان نخست وزیر انگلستان در هند و حتی سفر او به این کشور، حسادت پاکستان را همواره نگران این است که در معادلات منطقه ای کمتر از هند به حساب آید، برانگیخته است.

هرچند مقامات سازمان اطلاعاتی و امنیتی پاکستان سفر خود را در اعتراض به سخنان کامرون به انگلستان لغو کردند، اما آصف‌علی زرداری علی‌رغم تنش‌هایی که اظهارات دیوید کامرون درباره ارتباط پاکستان با ترور و خشونت در روابط دو کشور به وجود آورده، قرار است به انگلستان سفر کند. یوسف‌رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان معتقد است که کامرون باید اینگونه مسائل را از راه‌های دیپلماتیک پیگیری کند.

با این‌حال مقامات پاکستانی اظهار امیدواری کردند که مذاکرات بین دیوید کامرون و زرداری ثمربخش باشد. وزیر اطلاعات پاکستان گفت که دیدار رئیس جمهور با نخست وزیر انگلستان طبق برنامه، روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد و روابط دو کشور مستحکم باقی خواهد ماند.

اظهارات هفته گذشته کامرون در بنگالور هند خشم مردم و دولت پاکستان را برانگیخت. او که بعد از سخنرانی‌اش در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران حاضر شده بود، گفت: ما باید با پاکستان روراست باشیم، ما خواهان یک پاکستان قدرتمند، با ثبات و دمکراتیک هستیم. ما نمی‌توانیم تحمل کنیم که این کشور از طرفی در مبارزه با تروریسم با ما متحد شود و از طرف دیگر به گسترش آن چه به هند، چه به افغانستان و یا به هرجای دیگر دنیا کمک کند.

این سخنان نخست وزیر انگلستان بعد از انتشار اسناد محرمانه امریکا در ویکی لیکس بیان شد که در آن سرویس امنیتی- اطلاعاتی پاکستان به کمک و همکاری با طالبان متهم شده بود.

یوسف‌علی گیلانی در سخنرانی در ایالت پنجاب در روز شنبه گفت کامرون وقتی کامرون درباره تروریسم در هند صحبت می‌کند، باید نقض حقوق بشر در کشمیر را هم محکوم کند. او گفت بهتر بود مسائل بین‌المللی را از طریق مجاری دیپلماتیک دنبال کنیم و اضافه کرد که دولت پاکستان این سیاست را برگزیده است. یکی دیگر از مقامات پاکستان هم در توجیه سفر زرداری به انگلستان گفته است که پاکستان از سخنان دیوید کامرون برداشت غلطی کرده است و سوء تفاهم‌ها در مذاکرات میان زرداری و کامرون حل خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا گفت پاکستان موضع خود را مشخص کرده است اما روابط دو کشور مستحکم است و همکاری دو کشور ادامه خواهد داشت.

این سفر درحالی انجام می‌شود که سیاستمداران معترض در پاکستان اصرار داشتند که زرداری سفر خود به انگلستان را لغو کند.

مقامات امنیتی پاکستان سفر خود را به عنوان واکنش مستقیمی به اظهارات کامرون که موجی از خشم را میان مقامات امنیتی پاکستان، دولت و مردم این کشور برانگیخت، لغو کردند.


نظر شما :