توافق ایران، چین و روسیه برای ساخت خط لوله گاز اروپا

۱۱ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۲:۰۷ کد : ۸۲۴۷ سرخط اخبار
توافق ایران، چین و روسیه برای ساخت خط لوله گاز اروپا

براساس توافق انجام شده، پروژه ساخت خط لوله گاز اروپا به کنسرسیومی متشکل از ایران، چین و روسیه واگذار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت دو هفته از امضای قراردادی بین شرکت ملی گاز ایران و ASB ترکیه برای تکمیل قطعه چهارم خط لوله ششم سراسری، پیش بینی می شود به زودی قرارداد ساخت خط لوله نهم سراسری برای انتقال مستقیم گاز پارس جنوبی به اروپا به کنسرسیومی متشکل از یک شرکت خصوصی داخلی، ساینوپک چین و یک شرکت روسی واگذار شود.

در این میان، اخیرا یک شرکت خصوصی پیشنهادی مبنی بر ساخت خط لوله نهم سراسری به روش B.O.O (ساخت، تملک، بهره برداری) ارائه کرده که شرکت ملی گاز ایران با اجرای این طرح موافقت کرده است.

برهمین اساس، تاکنون یک تفاهم نامه بین شرکت ساینوپک چین و بخش خصوصی امضا شده است و مذاکرات با طرف روسی هم برای پیوستن به کنسرسیوم سه جانبه مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد.

با توجه به موافقت شرکت ملی گاز ایران برای اجرای ساخت خط لوله نهم سراسری به روش B.O.O ، قرار است بخش عمده منابع فاینانس طرح توسط شرکای خارجی و خصوصی تامین شود.

این در حالی است که خرداد ماه امسال هم نمایندگان ویژه رئیس جمهور ساخت خط لوله یکهزار و 850 کیلومتری نهم سراسری برای صدور مستقیم گاز ایران با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد و 325 میلیون یورویی را تصویب کرده بودند.

بر اساس برنامه تعیین شده باید این خط لوله به منظور صدور مستقیم گاز تولیدی فازهای میدان مشترک پارس جنوبی به ترکیه و سپس اروپا در چهار قطعه باید در مدت سه سال در مدار بهره برداری قرار بگیرد.

ظرفیت انتقال گاز طبیعی خط لوله نهم سراسری حدود 110 میلیون متر مکعب در روز بوده که قرار است در 4 قطعه اهواز- عسلویه به طول 605 کیلومتر، اهواز- کرمانشاه به طول 461 کیلومتر، کرمانشاه - میاندوآب به طول 348 کیلومتر و میاندوآب - مرز بازرگان به طول 436 کیلومتر ساخته شود.

از سوی دیگر با موافقت نمایندگان ویژه رئیس جمهور، مقرر شده است که به منظور افزایش پایداری انتقال گاز طبیعی به مشتریان اروپایی هیچ گونه انشعابی از خط لوله نهم سراسری به شبکه شهری و روستایی کشور کشیده نشود.

همچنین پیشتر مقرر شده بود برای تامین مالی ساخت این خط لوله انتقال گاز، 2 تاسیسات تقویت فشار گاز و سایر تاسیسات جانبی مقرر شده که بیش از 825 میلیون یورو از محل منابع داخلی وزارت نفت و مبلغ 500 میلیون یورو از محل فاینانس به این طرح گازی اختصاص داده شود.  

به گزارش مهر، در حال حاضر وزارت نفت قصد دارد از 2 مسیر خط لوله ششم سراسری و نهم سراسری برای انتقال مستقیم گاز به مرز ترکیه و سپس سایر خریداران اروپایی اقدام کند.

در شرایط فعلی ساخت قطعات اول و دوم خط لوله ششم سراسری به طول تقریبی 611 کیلومتر به پایان رسیده و ساخت قطعه سوم حدفاصل اهواز – دهگلان و قطعه چهارم از میاندوآب تا مرز بازرگان به ترتیب به سازندگان داخلی و ASB ترکیه واگذار شده است.

با تکمیل و ساخت قطعات باقی مانده از خط لوله ششم و نهم سراسری در مجموع روزانه بیش از 220 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ظرفیت شبکه انتقال گاز ایران افزوده می شود که با این ظرفیت امکان تامین پایدار و مطمئن گاز طبیعی مشتریان اروپایی در بلند مدت فراهم خواهد شد.

پیش بینی می شود حجم صادرات گاز طبیعی ایران در سال 2011 میلادی باید به 43 میلیون متر مکعب و تا پایان سال 2014 میلادی مجموع صادرات گاز به صورت خط لوله و LNG باید از مرز 229 میلیون متر مکعب در روز عبور کند.

بررسی وضعیت فعلی جایگاه گاز ایران در مبادلات منطقه ای و بین المللی نشان می دهد که تاکنون قراردادهای صادرات و سوآپ گاز طبیعی ایران به ترکیه، ارمنستان و جمهوری نخجوان عملیاتی شده است و پیش بینی می شود قرارداد فروش گاز به پاکستان تا سال 2014 میلادی اجرایی شود.

البته اجرای قرارداد فروش گاز به ای.جی.ال سوئیس با تاخیر مواجه است، ضمن آنکه مذاکرات برای صادرات گاز به عراق، سوریه، هند، چین و چند شرکت اروپایی پیگیری می شود.



گیتس: آمریکا تابستان دشواری در افغانستان دارد

 وزیر دفاع آمریکا در گفتگو با کریستین امانپور در شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز یک بار دیگر تاکید کرد که تابستان امسال برای نیروهای بین المللی در افغانستان دشوار خواهد بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر رابرت گیتس درباره مسئله درز اسناد محرمانه جنگ افغانستان در سایت ویکی لیکس و تاثیر آن بر استراتژی افغانستان گفت پیش از همه ما باید تاکید کنیم که قصد نداریم در ژوئیه سال دوهزار و یازده خاک افغانستان را ترک کنیم.ما روندی را برای انتقال مسئولیتها به نیروهای افغان آغاز می کنیم و مسئولیتهای خود را در افغانستان کاهش می‌دهیم اما سرعت این روند بستگی به شرایط در منطقه دارد.
رئیس جمهور آمریکا در این مورد خیلی روشن و صریح بوده است.اگر طالبان خود را برای نوزده ماه آماده کرده‌اند که نیروهای آمریکا از افغانستان خارج شوند ما منتظر آنها هستیم و از آنها استقبال می کنیم زیرا ما قرار نیست در آن تاریخ از افغانستان خارج شویم و در آن زمان ما با نیروهای بسیاری در افغانستان حضور خواهیم داشت.
وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات جدید نیروهای آمریکایی و ناتو هم در افغانستان گفت ما پیش از این نیز هشدار داده بودیم که تابستان امسال برای ما بسیار دشوار خواهد بود اما من فکر می کنم که نشانه های ملموسی وجود دارد که استراتژی ما در افغانستان کارامد است.
گیتس گفت: هنوز افزایش نیروها در افغانستان تکمیل نشده است و تکمیل نیروها تا پایان اوت طول خواهد کشید از این رو افزایشی که در چند ماه اخیر شاهد بوده ایم تنها اغاز استراتژی افزایش نیروها در افغانستان بوده است. رابرت گیتس در ادامه افزود: ماموریت ما در افغانستان بازسازی کشور افغانستان نیست اما در عین حال تمام تلاش خود را می کنم تا در زمینه های غیر نظامی و مملکت داری که به دستیابی به اهداف امنیتی ما کمک می کند همکاری لازم را داشته باشیم.

علاوى با بارزانى ديدار کرد

رئيس فهرست العراقيه براى ادامه رايزنى‌هاى خود براى تشکيل دولت جديد عراق با رئيس منطقه کردستان عراق ديدار کرد.

به گزارش فارس، پايگاه خبرى اصوات العراق گزارش کرد که "اياد علاوى " براى ديدار با "مسعود بارزانى " روز گذشته به منطقه کردستان عراق رفت.
"
فيصل الدباغ " مسئول اطلاع‌رسانى رياست منطقه کردستان عراق در اين خصوص اعلام کرد که "علاوى براى بررسى تشکيل دولت عراق با بارزانى ديدار کرد ".
فيصل الدباغ افزود که اياد علاوى همچنين درباره رايزنى‌هايى که گروه‌هاى سياسى عراق درباره تشکيل دولت انجام مى‌دهند، به بحث پرداخت.
مسئول اطلاع‌رسانى رياست منطقه کردستان عراق در اين خبر به جزئيات بيشتر اين ديدار اشاره‌اى نکرد.
فهرست العراقيه اخيرا اعلام کرد که تشکيل دولت اين کشور دست‌کم تا دو ماه ديگر به تعويق مى‌افتد و در اين مدت دولت عراق تشکيل نمى‌شود.

احمدی نژاد: صهيونيست‌های احمق آدم اجير کردند که مرا ترور کنند

به گزارش خبرنگار ايسنا، رييس‌جمهور در بخش ديگرى از صحبت‌هايش خطاب به شرکت کنندگان در اين همايش گفت: ايرانيان در هر کجا که باشند نمى‌توانند عشق به ايران را از دل و جان‌شان بيرون کنند. امروز بايد ايران را بسازيم، ساختن ايران فقط خدمت به ايرانى‌ها نيست.

وى با اشاره به تلاش غربى‌ها مبنى بر اين که ايران را يک کشور عقب افتاده معرفى کنند، افزود: آن‌ها تلاش دارند که بگويند که ايران يک بيابان است. تصاويرى که در تلويزيون‌هاى‌شان نشان مى‌دهند را مشاهده مى‌کنيد. شترى در بيابان نشان مى‌دهند و خانه‌هاى خراب. در واقع آن‌ها خودشان را گول مى‌زنند. سرشان را زير برف کرده‌اند، آن‌ها عصبانى هستند و آرزو دارند که ملت ايران اين گونه عقب مانده باشد و به دنيا بگويند که ايرانى‌ها اين گونه هستند.

احمدى‌نژاد با بيان اين که امروز خدمت به ايران خدمت به کل بشريت است و ساختن ايران پايه‌گذارى تمدن جديد بشريت است، گفت: البته معناى سخنى که گفتم اين نيست که اگر در ديگر نقاط جهان تلاش مى‌کنيد و در ديگر نقاط کار و خدمت مى‌کنيد خدمت به بشريت نيست. تعصب نداريم. ايرانى‌ها در هر کجا که هستند بايد ايرانى باشند. بايد همه را دوست داشته باشند. خدمت‌گذار و پاک باشند و باور من اين است که ايرانى‌ها در هر نقطه عالم که هستند يک پرچم براى سرافرازى، عزت و افتخار ايرانيان هستند.

رييس‌جمهور اظهار کرد: علت ناراحتى دشمنان از ملت ايران اين است که مى‌دانند روح تمدن‌ساز و فرهنگ آفرين ايران بيدار شده است.

او با بيان اين که آن‌ها بايد بدانند که با يکى دو نفر طرف نيستند، گفت: صهيونيست‌هاى احمق آدم اجير کردند که مرا ترور کنند، اين همه از ملت ايران ترور کرديد چه شد؟ تک تک ايرانى‌ها يک رستم، سياوش و يک رزمنده دلاور هستند.

وى خطاب به ايرانيان شرکت کننده در اين همايش گفت: شما امروز در يک مقطع سرنوشت‌ساز تاريخى قرار داريد. يک دوران جديد آغاز مى‌شود و شما در اين دوران هستيد. خود را مجهز و آماده کنيد که آينده درخشان، متعلق به شماست.

رييس‌جمهور در بخش ابتدايى سخنانش با ابراز خرسندى از اين که در جمع ايرانيان خارج از کشور حضور پيدا کرده است، گفت: دوستان حاضر در اين جلسه قبل از من مطالبى را مطرح کردند. لازم مى‌دانم که در اين جا مطلبى را خطاب به دکتر ريچارد فراى که در اين جلسه سخنرانى کرده‌اند و مطالبه‌اى داشتند با افتخار عرض کنم. ايشان با يک ابتکار عمل صدها کتاب را در چند جمله خلاصه کرده‌اند و عشق خود را به ايران بيان کرده‌اند و مطالبه‌اى را مطرح کردند که آرامگاه ابدى ايشان در ايران باشد. من مى‌خواهم در ابتدا از اين احساس ايشان تشکر کنم و يک چيزى اضافه کنم و اين که آقاى دکتر ما خودتان را در ايران مى‌خواهيم. از طرف ملت ايران ان‌شالله يک واحد مسکونى به شما داده مى‌شود که هر مقدار که مى‌خواهيد در ايران بمانيد.

او با بيان اين که مى‌خواهم در اين جلسه چند نکته مطرح کنم گفت: نکته اول اين است که چرا ايران اين‌قدر مهم است؟ خيلى روشن است که ايران به معناى يک جغرافيا يا يک مليت يا يک محدوده سياسى نيست. ايران يک فرهنگ است. ايران يک تمدن است. ايران يعنى عشق، برادرى، انسانيت، عدالت و هيچ کدام از اين‌ها مرزى را نمى‌شناسد. هر جا انسانيت، فرهنگ، عدالت، عشق، عدالت خواهى و آزادگى هست آن‌جا نام ايران با افتخار حضور دارد. نمى‌خواهم در اين‌جا سهم ايران را در علم و تمدن بشرى مجددا يادآورى کنم. دستاوردهاى انسانى ميراث مشترک بشريت است. هر ارزشى در هر نقطه‌اى از عالم خلق مى‌شود و پايدار مى‌ماند متعلق به تمام بشريت است و نام ايران و ايرانى‌ها از آن جهت پايدار است که همواره جهانى و انسانى انديشيده و عمل کرده است.

رييس‌جمهور با طرح اين پرسش که چرا دشمنان با ما دعوا دارند و اين دعوا سر چيست؟ گفت: آيا دعوا سر اين است که مثلا ايران مى‌خواهد يک بمب اتم بسازد. ديديم داستان و سناريو درست کردند. چند جاسوس رد و بدل کردند. متخصصان ما را در چند نقطه دزديدند، شکنجه کردند، حرف‌هايى را رد و بدل کردند، يک سرى اسنادى را منتشر کردند مثل اسناد اخير جنگ افغانستان. اين‌ها را همه مى‌دانند الا دروغ‌هايى که مى‌خواهيد در ارتباط با ايران در آن بگنجانيد.

وى ادامه داد: آيا واقعا ايران مى‌خواهد بمب اتم بسازد؟ با سناريوهاى تبليغاتى و طراحى‌هاى پيچيده مى‌خواهند بگويند که ايران بمب اتم مى‌سازد. آيا دعوا سر اين است که ايران مى‌خواهد يک بمب بسازد. فرض محال، فرض محال بگيريد که ايران يک بمب ساخت، شما چند تا بمب داريد؟ يک دانه، 100 تا، هزار تا، دولت آمريکا اعلام کرده که بيش از 5 هزار بمب اتم در اختيار دارد. البته کسى نديده و نشمرده، خود آنها مى گويد اين مقدار دارند. مجموعه کسانى که با ايران بداخلاقى ‌مى‌کنند حدود 20 هزار بمب اتم دارند. آن‌ها از يک بمب اتم ايران نگرانند که به فرض محال ايران آن را بسازد. وضعيت آنها از سه حالت خارج نيست يا دروغ مى‌گويند يا مى‌ترسند يا دروغگو و ترسو هستند. معلوم است که دعوا سر بمب نيست يا برخى از مسايل ديگر که مطرح مى‌کنند.

وى خاطرنشان کرد: مثلا اين که يک مامور با يک نفر در خيابان بداخلاقى کرده است. به نحوى در اين مورد تبليغ مى‌کنند که گويى 75 ميليون مردم ايران بداخلاق و خشونت طلب هستند. خبرنگارى مثلا در مورد مجازات اعدام در ايران از من پرسيد و اين که چرا در ايران اعدام صورت مى‌گيرد؟ من گفتم که ما از اعدام خوش‌مان نمى‌آيد. خيلى بد است ولى آيا اطلاع داريد که در آمريکا چند هزار نفر سالانه اعدام مى‌شوند و ده‌ها برابر ايران در آن‌جا آدم اعدام مى‌شود؟ مطالب اين چنينى که مطرح مى‌کنند مشکل واقعى نيست. مشکل شما آزادى و دموکراسى نيز نيست چرا که شما با ديکتاتورترين ديکتاتورهاى عالم رفيق و صميمى هستيد. يک ديکتاتور در آمريکاى جنوبى، آفريقا و آسيا نشان دهيد که مورد حمايت شما نبوده باشد. شما با کشورهايى که اصلا در آن انتخابات برگزار ندارند نيز رابطه صميمانه‌اى داريد. صدام در طول 8 سال مورد حمايت شما بود پس معلوم است که آزادى و دموکراسى و حقوق بشر نيز براى شما بهانه است. پس مشکل کجاست؟

احمدى‌نژاد اضافه کرد: مشکل سر يک مطلبى است که بايد خوب به آن دقت کرد. در واقع نگرانى آن‌ها و مشکل آن‌ها بر سر يک حقيقت است. بر سر نحوه مديريت جهان است. آن‌ها با ما بر سر مديريت جهان دعوا دارند و علت آن نيز روشن است. تاريخ نشان داده که ملت ايران از چنان ظرفيتى برخوردار است که اگر فرصتى پيدا کند آن چنان جريان فرهنگى و انسانى راه مى‌اندازد که به سرعت اين جريان تمام دنيا را فتح خواهد کرد. دعوا سر مديريت است. آن‌ها مى‌خواهند خاورميانه را بگيرند و به واسطه آن بر تمام دنيا مسلط شوند و معلوم است که ملت ايران و ملت‌هاى منطقه هرگز اجازه نمى‌دهند که استعمار با رنگ و بوى جديد بر منطقه حاکم شود و حيثيت، ثروت و آبروى منطقه را بار کند و ببرد.

او ادامه داد: ما به صراحت اعلام مى‌کنيم که با مديريت يک‌جانبه و ظالمانه که پايه آن بر تحقير انسان‌ها استوار شده مخالفيم و نمى‌توانيم بپذيريم که شما از هزار کيلومتر دورتر بياييد و در اين منطقه حاضر شويد و خيمه بزنيد و ثروت ملت‌ها را غارت کنيد. ما از بيان اين حقيقت نه واهمه و نه ابايى داريم. البته مقابله ما با شما مقابله نظامى نيست. مى‌گويند جنگ تمدن‌ها، اين‌ها از دروغ‌هاى بزرگ تاريخى است. اگر تمدن‌ها، تمدن باشند، جنگى ندارد و دوست هم هستند. به همين دليل است که مى‌بينيم بين ملت‌ها مشکلى نيست و با هم صميمى هستند. رييس‌جمهور با بيان اين که ملت ايران و ملت آمريکا چه مشکلى با هم دارند؟ تصريح کرد: اين همه ايرانى در آمريکا زندگى مى‌کنند و انسان‌هاى برجسته و خدومى هستند. تلاش علمى، فنى، تخصصى و اقتصادى مى‌کنند و راحت زندگى مى‌کنند و هم‌چنين آمريکايى‌هايى که به ايران مى‌آيند. جنگ بين ملت‌ها و فرهنگ‌هاى اصيل وجود ندارد و آن چه که امروز در صحنه عالم خودنمايى مى‌کند مقابله يک توحش با يک فرهنگ و تمدن است و براى اثبات اين توحش نيازى به استدلال‌هاى زيادى نداريم. نمى‌خواهم به جنگ جهانى اول و دوم که ميليون‌ها انسان را کشته‌اند برگرديم. نمى‌خواهند آن‌ها را بگويم، آلان را ببينيد که در افغانستان و عراق و فلسطين چه مى‌کنند. يک بهانه به نام 11 سپتامبر ايجاد کرده‌اند و اجازه نداده‌اند که يک گروه حقيقت‌ياب اين مساله را بررسى کند. به بهانه گرفتن چند تروريست به افغانستان حمله کردند و براساس برخى از گزارش‌ها بيش از 100 هزار نفر مردم افغانستان در اين مدت کشته شده‌اند. توحشى بالاتر از اين که سربازى که براى امرار معاش به ارتش پيوسته از آن‌جا او را به جنگ افغانستان و عراق بفرستند و بگويند آدم بکشند.

اقدام جالب هنيه برای تشکر از ترکیه

اسماعيل هنيه، نام نوه جديد دخترى خود را "رجب طيب اردوغان" گذاشت.

به گزارش مرکز اطلاع رسانى فلسطين، اسماعيل هنيه، نخست وزير دولت حماس به نشانه قدردانى ملت فلسطين از ملت ترکيه و نخست وزير اين کشور به خاطر مواضع ارزشمند وى در قبال ملت فلسطين و حمايت‌هايش از نوار غزه و نيز به ياد شهداى ترک ناوگان آزادى که در راه سفر به منطقه محاصره شده نوار غزه جان خود را از دست دادند نام نوه نو رسيده خود را "رجب طيب اردوغان" گذاشت.

اصابت 5 موشک به اسرائیل


شبکه های خبری صبح امروز از اصابت پنج موشک کاتیوشا به مناطق"ایلات" و نزدیک به بندر عقبه در سرزمین های اشغالی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه هاآرتص، این موشک ها چند دقیقه پیش از ساعت هشت صبح امروز دوشنبه به مناطقی در ایلات و نزدیکی بندر عقبه در نزدیکی مرز با اردن اصابت کردند.

بر اساس این گزارش، دو موشک از جمع پنج موشک اعلام شده بر فراز دریای سرخ منفجر شد، یکی از آنها در یک منطقه باز در ایلات اصابت کرد و دو موشک دیگر به یک مجموعه صنعتی در نزدیکی بندر عقبه اصابت کردند.

هنوز از میزان خسارت و تلفات احتمالی این حملات موشکی خبری منتشر نشده و شخص و یا گروهی نیز مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.

اصابت این موشک ها به سرزمین های اشغالی پس از آنکه اعلام شد یکی از فرماندهان جنبش حماس در حمله موشکی رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، موجب هراس سران تل آویو شده بطوری که دستگاه های امنیتی این رژیم هم اکنون در حال انجام تحقیقات برای مشخص کردن منطقه ای هستند که این پنج موشک از آن شلیک شده اند.  



پاکستان سفیر انگلیس را احضار کرد

پاکستان با احضار سفیر انگلیس از سخنان ضد پاکستانی نخست وزیر انگلیس اعتراض کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر شبکه خبری "جیو" پاکستان امروز اعلام کرد ، وزارت امور خارجه پاکستان همچنین توضیح آدام تامسون سفیر انگلیس را درباره سخنان دیوید کامرون نخست وزیر این کشور خواستار شد.

سفیر انگلیس در اسلام آباد با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان دیدار و گفتگو کرد.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در دیدار اخیر خود از هند گفت: پاکستان در مبارزه با تروریسم جدی نیست.

قرار است آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان که روز گذشته به فرانسه سفر کرده است ، فردا وارد انگلیس شود.

جنجال ساخت سفارتخانه جدید ایران در لندن

ساخت سفارتخانه جدید ایران در لندن تبدیل به سوژه ای جنجالی در رسانه های بریتانیا شده است .

به گزارش عصر ایران قرار است ساختمان جدید سفارت ایران تنها چند صد متر دورتر از محل کنونی ساختمان سفارت ایران در لندن ساخته شود .

ظاهرا و بنا به گزارش های برخی رسانه های بریتانیایی از جمله روزنامه گاردین ، روزنامه دیلی تلگراف و هفته نامه " میل آن ساندی " ، محل ساخت این سفارت در محله قدیمی و در عین حال اعیانی خیابان " کویینز گیت " در محله کنزینگتون جنوبی در غرب لندن است .

روزنامه گاردین ادعا کرده است  که هزینه ساخت این ساختمان جدید 6 طبقه دهها میلیون پوند خواهد بود که نمای آن از سنگ  مرمر و طراح آن "آرمین دانشگر " آرشیتکت ایرانی مقیم وین است . بنا بر این گزارش پنجره های این بنای عظیم به صورت نامنظم خواهد بود.

 
گاردین می نویسد که  ساکنان منطقه با ارسال نامه ای اعتراضی به پرنس چارلز، ولیعهد بریتانیا ، از او خواسته اند تا  برای جلوگیری از طرح دولت ایران برای ساختن سفارتخانه جدید در محله آنها  به آنان کمک کند.

سفارتخانه جديد با کليساى سن اوگوستين که يک کليساى قديمى است و نقشه آن را ويليام باترفيلد، آرشيتکت معروف دوره ملکه ويکتوريا کشيده، فقط حدود سه متر فاصله خواهد داشت .

در حال حاضر از زمين اين ساختمان که متعلق به دولت ايران است به عنوان يک پارکينگ رو باز استفاده مى شود.

اعتراض برخی ساکنان محلی به دلیل مدرن بودن این ساختمان و نامتجانس بودن آن با دیگر ساختمان های سنتی موجود در این خیابان است . معترضان می گویند که ساختمان جدید سفارت ایران هیچ هم خوانی با سبک  معماری بناهای موجود در این محله ندارد .

از سوی دیگر مشکل دیگر ساکنان این منطقه با ساختمان جدید سفارت ایران، افت قیمت ساختمان های آنها است . بنا به ادعای يک آژانس معاملات ملکى در کنزينگتون ، احداث سفارتخانه جديد ایران  سبب خواهد شد که قيمت خانه هاى اين محل که قيمتشان از سه و نيم ميليون پوند به بالاست، بيست درصد کاهش يابد.

بنا به گزارش روزنامه دیلی تلگراف بریتانیا نقشه سفارتخانه جديد در ماه ژانويه ( دی 1388) به شوراى محلى کنزينگتون و چلسى تسليم شده ولى ساکنان اين منطقه مى گويند تنها در ماه گذشته يعنى دو هفته پس از پايان نظرخواهى در اين باره، از اين موضوع با خبر شده‌اند.

شوراى محلى کنزينگتون و چلسى، بنا بر ملاحظات امنيتى بر خلاف معمول هيچگونه اطلاعاتى راجع به جزئيات نقشه سفارت جديد در سايت خود نگذاشته است و مردم بايد با مراجعه به شهردارى محل و نشان دادن کارت هويت خود موفق به مشاهده نقشه دويست صفحه اى اين سفارت شوند بدون اين که بتوانند اين نقشه ها را کپى کنند.

این اعتراضات سبب شد تا  شوراى محلى کنزينگتون،  يک سرى نقشه هاى کامپيوترى سفارتخانه جديد را در سايت خود قرار دهد  ولى معترضان می گویند که  اين نقشه ها قبلا هم در سايت متعلق به آرشيتکت اين ساختمان ديده مى شد.

با این حال شوراى محلى کنزينگتون اين شکايت که راجع به نقشه سفارت جديد ايران با مردم قبلا مشورت نشده بود را رد کرده است.

هنوز درباره ساخت ساختمان جدید سفارتخانه ایران در لندن تصمیم گیری نشده و بنا به گزارش رسانه های بریتانیایی تصمیم نهایی درباره ساخت یا عدم ساخت این ساختمان در سپتامبر سال جاری میلادی گرفته خواهد شد .

مخالفت قطر با اقدام نظامی علیه ایران


نخست وزير و وزير خارجه قطر تأکيد کرد که دولت قطر مخالف هرگونه اقدام نظامى در منطقه است زيرا منطقه تحمل اينگونه اقدامات را ندارد.

به گزارش خبرگزارى فارس، «شيخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانى» نخست وزير و وزير خارجه قطر در مصاحبه اختصاصى با شبکه الجزيره عربى در پاسخ به سوالى در مورد اظهارات مايکل مولن در مورد آماده بودن طرحهاى جنگى عليه ايران و نيز عدم بعيد دانستن جنگ توسط بشار اسد رئيس جمهور سوريه تأکيد کرد که دولت قطر مخالف هرگونه اقدام نظامى در منطقه است زيرا منطقه تحمل اينگونه اقدامات را ندارد.
وى افزود: ايران همسايه ماست و ما همواره براى حل موضوع هسته‌اى ايران از راههاى ديپلماتيک و مذاکره تلاش کرده‌ايم.
شيخ حمد گفت: احتمالات جنگ طبعاً وجود دارد اما متاسفانه اين احتمالات توسط افکار افرادى مثل باراک و ديگر مقامات اسرائيلى تغذيه مى‌شود که همواره به دلايل خاص خودشان به دنبال تشديد آن هستند اما از نظر ما اين افکار نه به نفع منطقه و نه به نفع متحدين ما در منطقه نيست.


نظر شما :