مولن: خود را برای حمله به ایران مهیا می‌کنیم

۱۱ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۵۹ کد : ۸۲۴۸ آمریکا
مولن با حضور در برنامه دیدار با رسانه‌ها که از شبکه امریکایی ان بی سی پخش می‌شود، به موضوع پرونده هسته‌ای ایران اشاره کرده و در این خصوص گفت: مقام‌های رده بالای ارتش خود را برای حمله به ایران مهیا می‌کنند. البته امیدواریم که در آینده نیازی به استفاده از این آمادگی نشود.
مولن: خود را برای حمله به ایران مهیا می‌کنیم

دیپلماسی ایرانی: گزینه نظامی‌؟ تعامل؟ تحریم؟ از نخستین روز از سال جاری میلادی تاکنون ایالات متحده هر روز بر روی یکی از این گزینه‌ها برای رویارویی با ایران متمرکز می‌شود.

امریکایی‌ها خود ادعا می‌کنند که یک سال نخست ریاست جمهوری باراک اوباما به تعامل با ایران گذاشت. از ماه ژانویه تاکنون هم رئیس جمهوری ایالات متحده بر طبل تحریم کوبیده است. این روزها اما بسیاری از گزینه نظامی‌ سخن می‌گویند. تحلیل‌گران بسیاری ادعا می‌کنند که سخن گفتن از گزینه نظامی‌ علیه ایران تنها بلوفی است برای ترساندن ایرانی‌ها. روزنامه امریکایی واشنگتن تایمز اما در تازه‌ترین خبری که از برنامه امریکا در قبال ایران دارد، می‌نویسد: امریکایی‌ها خود را برای توسل به گزینه نظامی‌ علیه ایران مهیا می‌کنند.

این روزنامه این سخنان را به نقل از دریادار مایک مولن رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده بر کاغذ می‌آورد. مولن با حضور در برنامه "دیدار با رسانه‌ها" که از شبکه امریکایی ان بی سی پخش می‌شود، به موضوع پرونده هسته‌ای ایران اشاره کرده و در این خصوص گفت: مقام‌های رده بالای ارتش خود را برای حمله به ایران مهیا می‌کنند. البته امیدواریم که در آینده نیازی به استفاده از این آمادگی نشود.

مولن در این برنامه تاکید کرد که واشنگتن خود را برای توسل به گزینه نظامی‌ برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران آماده می‌کند.

پیش از این تندروهای امریکایی و منتقدان سیاست تعامل باراک اوباما ادعا کرده بودند که واشنگتن باید برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران به هر گزینه‌ای متوسل شود.

شاید به همین دلیل و در پاسخ به همین فشارها بود که مولن در این خصوص گفت: گزینه‌های نظامی‌ بر روی میز قرار داشته و همچنان هم قرار دارند. البته این گزینه یکی از گزینه‌هایی است که ما بر روی میز داریم و در حال بررسی آن هستیم.

پیش از مولن، بسیاری از مقام‌های رده بالای امریکایی در خصوص احتمال توسل به گزینه نظامی ‌علیه ایران سخن گفته بودند. رئیس سابق سازمان سیا نیز هفته گذشته به صراحت از حمله نظامی ‌به ایران استقبال کرد.

مولن در ادامه سخنان خود در این خصوص گفت: امیدوارم به جایی نرسیم که وادار به توسل به گزینه نظامی ‌شویم. اما این گزینه هم به خودی خود از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است و باید خود را برای به کارگیری آن هم مهیا کنیم.

دریادار مولن در خصوص جزئیات این حمله سخن بیشتری بر زبان نراند. مولن در بخش‌هایی از سخنان خود درست مانند تمامی‌ اعضای حاضر در کابینه باراک اوباما، زبانی نرم در برابر ایران اتخاذ کرده و تاکید کرد که گزینه نظامی‌آ ن چیزی نیست که اوباما به دنبال آن باشد: حتی اگر به این گزینه هم متوسل شویم، تنها عکس‌العملی به حرکت‌های ایران در تخطی از قوانین بین المللی است.


نظر شما :