امریکا، نگران از انتشار اطلاعات محرمانه بیشتر

۱۱ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۰:۵۵ کد : ۸۲۵۳ آسیا و آفریقا
انتشار اسناد طبقه بندی شده توسط سایت اینترنتی ویکی لیکس درباره جنگ افغانستان در هفته گذشته موجب نگرانی شدید مقامات امریکایی شد. گرچه امریکا از ویکی لیکس خواسته بود تا انتشار اسناد محرمانه‌ای که جان شهروندان و همچنین امنیت ملی این کشور را به خطر می‌اندازد متوقف کند اما...
امریکا، نگران از انتشار اطلاعات محرمانه بیشتر

دیپلماسی ایرانی: انتشار اسناد طبقه بندی شده توسط سایت اینترنتی ویکی لیکس درباره جنگ افغانستان در هفته گذشته موجب نگرانی شدید مقامات امریکایی شد. گرچه امریکا از ویکی لیکس خواسته بود تا انتشار اسناد محرمانه‌ای که جان شهروندان و همچنین امنیت ملی این کشور را به خطر می‌اندازد متوقف کند اما این سایت هفته گذشته دو دسته سند جدید را درباره جنگ افغانستان و ضعف امریکا در این جنگ بر خروجی سایت خود قرار داد.

پنتاگون معتقد است که انتشار این اسناد می‌تواند جان بسیاری را به خطر اندازد و با افشای روش‌های جمع‌آوری اطلاعات و اسامی رابطان افغانی، به اعتماد متحدان امریکا ضربه بزند.

حضور رابرت گیتس و مایک مولن در برنامه‌های تلویزیونی درباره این نشت اطلاعاتی نشان‌ دهنده نگرانی شدید ایالات متحده از انتشار اسناد بیشتر توسط ویکی لیکس است.

به گزارش رویترز، گیتس در مصاحبه با کریستین امانپور در برنامه‌ای در شبکه خبری ای بی سی گفت به نظر می‌رسد در انتشار این اسناد دو نوع مسئولیت وجود دارد. یکی مسئولیت قضایی است. که این مربوط به وزارت دادگستری است و حوزه صلاحیت من نیست. اما مسئولیت اخلاقی هم وجود دارد. و اینجاست که من فکر می کنم ویکی لیکس گناهکار است. آن‌ها این اسناد را بدون توجه به عواقب این‌ کار منتشر کرده‌اند.

انتشار این اسناد محرمانه باعث شده است که تردیدها درباره استراتژی اوباما در جنگ افغانستان شدت بگیرد. جولای مرگبارترین ماه برای نیروهای امریکا از آغاز جنگ افغانستان در سال 2001 بوده است. مولن هم در برنامه‌ای در شبکه ان بی سی انتشار این حجم از اسناد را بی سابقه خواند.

تحقیقات درباره منشا درز این اخبار در ایالات متحده بر برادلی منینگ متمرکز شده است. او به عنوان تحلیل‌گر اطلاعاتی در جنگ عراق برای ارتش ایالات متحده کار می‌کرد منینگ در حال حاضر به اتهام انتشار یک ویدئوی محرمانه که یک تیراندازی از طریق هلی کوپتر در سال 2007 را نشان داده و باعث کشته شدن دوازده نفر در عراق شامل 2 خبرنگار رویترز شد، بازداشت است.

مقامات امریکایی از اظهارنظر درباره این تحقیقات و مظنونان این پرونده، پرهیز می‌کنند. گیتس هفته گذشته گفت که این امر را به ماموران اف بی ای واگذار کرده است و تحقیقات تا هرجا لازم باشد، ادامه پیدا خواهد کرد. مقامات رسمی در هفته‌های اخیر نامی از منینگ به عنوان مظنون درباره موضوع ویکی لیکس نیاورده‌اند.

جولیان اسانج، رئیس سایت ویکی لیکس هفته گذشته در مصاحبه با بی بی سی گفته بود که ویکی لیکس پانزده هزار صفحه سند محرمانه برای جلوگیری از صدمه بیشتر به مردم بی‌گناه در اختیار دارد که هر روز هزار صفحه از آن را منتشر خواهد کرد. او درباره زمان و چگونگی انتشار این اسناد چیزی نگفت.

هدف ویکی لیکس افشای فساد دولت و همکارانش در جنگ با افغانستان است. اسانج گفت گیتس قصد دارد با حمله به ویکی لیکس توجه مردم را از کشتن غیرنظامیان و دیگر خونریزی‌ها در جنگ افغانستان منحرف کند.

مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده گفت انتشار این اسناد در استراتژی امریکا در افغانستان هیچ تغییری ایجاد نخواهد کرد. مقامات امریکا این اسناد را کلکسیونی از گزارش‌های تاریخ گذشته و سطح پایین خواندند که هیچ تحلیل و ارزش اطلاعاتی ندارند.
 


نظر شما :