قصد تغییر حکومت ایران را نداریم

۱۲ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۱:۳۱ کد : ۸۲۶۱ سرخط اخبار
قصد تغییر حکومت ایران را نداریم

نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت تحریم ها بر بخش انرژی ایران تاثیر گذاشته است.
به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الحیات چاپ لندن، " گلن دیویسدرباره اظهارات اخیر دریاسالار مولن رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره آماده بودن طرح حمله نظامی به ایران گفت: قصد نداریم از طریق انتشار این خبرها، به ایران فشار وارد کنیم.

وی افزود: مولن در حال پاسخ به سوال معینی بود. او مرد نظامی است. این موضع گیری، اقدام جدیدی نیست بلکه از جمله گزینه های آمریکاست.

نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری درباره رفتار ایران در برابر پرونده هسته ای خود و این که آیا آمریکا انتظار تغییر نظام یا حکومت ایران را می کشد یا نه گفت: دولت آمریکا نه قصد دارد و نه تلاش می کند تا دولت یا حکومت ایران را تغییر دهد.

دیویس ادامه داد: تحریم ها و اقدام به انزوای ایران در مراحل اولیه خود قرار دارد لذا سخت است که درباره تاثیرات آن به شکل قطعی سخن گفت اما نشانه ها و شاخص ها می گویند تاثیرگذاری تحریم ها بر بخش های بانکی ، انرژی و حمل و نقل ایران آغاز شده است.
وی افزود: آنچه می خواهیم این است که حیات حکومت ایران و سپاه، سخت تر شود. هدف از محاصره ایران، اذیت کردن ملت ایران نیست بلکه تغییر نظر دولت ایران است تا بداند

برای رفتارهایش و اجرا نکردن اراده جامعه بین الملل و قطعنامه های سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی، هزینه می پردازد.
این مقام آمریکایی در عین حال تاکید کرد: البته باب حل موضوع هسته ای ایران از راه های دیپلماتیک همچنان باز است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت آمریکا درباره توانمندی های نظامی ایران، بزرگنمایی می کند و اینکه آیا ما در مقابل سناریوی شبیه عراق برای ایران هستیم یا خیر گفت: معتقدم ما درباره توانمدی های نظامی یا موشکی ایران بزرگنمایی نمی کنیم. معتقدم ایران به سرعت در حال افزایش توانمدی های نظامی خود است. هیچ کسی به صورت دقیق نمی داند که آیا ایران تصمیم گرفته است بمب اتمی تولید کنند یا خیر . مسأله هم اکنون این است که آیا ایران با کارت های خود براساس قوانین بین المللی بازی خواهد کرد یا خیر ؟ آیا ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری خواهد کرد و به جامعه بین الملل ثابت می کند که برنامه هسته ای اش برای اهداف صلح آمیز است؟

دیویس ادامه داد:  ایرانی ها به پرسش های (آژانس بین المللی انرژی هسته ای ) پاسخ نمی دهند. بازرسان آژانس را اخراج و مراکز جدید هسته ای را ایجاد می کنند و سخنان ترسناکی درباره برنامه هسته ای خود می گویند لذا تحریم و فشار بر ایران تا آمدن این کشور به میز مذاکرات ادامه خواهد داشت.

وی همچنین برنامه هسته ای سوریه را بسیار نگران کننده توصیف کرد و گفت : جهان می داند سوریه قصد داشت تاسیسات هسته ای ایجاد کند . سوریه تنها یک مرتبه به بازرسان آژانس اجازه بازرسی داد و درخواست بازرسی مجدد را رد کرد. این کشور ، محل تاسیسات هسته ای خود را پاکسازی و تخلیه کرده است.

وی ادامه داد: سوریه تلاش می کند به سوالات آژانس پاسخ ندهد. آژانس وسایلی برای اعمال فشار بر سوریه دارد تا این کشور پاسخگو باشد.

شرط مالکی برای انصراف از نامزدی نخست‌وزیری

رهبر ائتلاف دولت قانون از آمادگی مشروط خود برای چشم پوشی از نامزدی نخست وزیری و نیز رایزنی ائتلاف های العراقیه و دولت قانون با یکدیگر خبر داد.

به گزارش مهر، نوری المالکی در گفتگو با شبکه تلویزیونی العراقیه اظهار داشت که موانع داخلی و خارجی بسیاری بر سر راه تشکیل دولت جدید عراق وجود دارد و اگر دخالت منطقه ای متوقف نشود و سیاستمداران مانع از این امر نشوند عراق همچنان بدون دولت جدید باقی خواهد ماند.

مالکی خاطرنشان کرد که وی مانع واقعی بر سر راه تشکیل دولت نیست و آمادگی دارد تا از نامزدی نخست وزیری چشم پوشی کند اما این امر مشروط بر آن است که ائتلاف ملی عراق نامزدی را معرفی کند که قادر به جمع آوری 60 درصد آراء اتحاد ملی باشد.

اظهارات نوری المالکی پس از آن مطرح می شود که ائتلاف ملی عراق اخیرا اعلام کرد تا زمانی که ائتلاف دولت قانون شخص دیگری غیر از مالکی را به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی نکند مذاکرات با ائتلاف دولت قانون متوقف خواهد شد.

مالکی همچنین فاش کرد که در حال حاضر ائتلاف دولت قانون مشغول رایزنی با فهرست العراقیه است و این گفتگوها واقعی هستند.

رهبر ائتلاف دولت قانون در بخش دیگر سخنان خود گفت: ائتلاف های العراقیه و دولت قانون بدون توافق با ائتلاف کردستان نمی توانند به تنهایی دولت تشکیل دهند.

گفتنی است علیرغم گذشت 5 ماه از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق احزاب عراقی هنوز نتوانسته اند در مورد تشکیل دولت به توافق برسند و رؤسای سه گانه (رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان) را انتخاب کنند.

پاسخ موشکی ارتش لبنان به اسرائیل

ارتش لبنان در پاسخ به حمله خمپاره‌اى رژيم صهيونيستى به شهرکى در جنوب اين کشور، 2موشک به شمال فلسطين اشغالى شليک کرد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى فرانسه، راديو رژيم صهيونيستى اعلام کرد، صداى انفجارهاى شديد در مرز لبنان و فلسطين اشغالى شنيده مى‌شود.
اين راديو اعلام کرد به دنبال شليک خمپاره از اسرائيل به جنوب لبنان ارتش لبنان دو موشک به سوى فلسطين اشغالى شليک کرده است.
منابع امنيتى لبنان اعلام کردند: سربازان ارتش لبنان امروز سه‌شنبه با نظاميان صهيونيست در مرز بين لبنان و فلسطين اشغالى درگير شدند.
در جريان اين درگيرى که با تبادل آتش توپخانه‌اى و تيراندازى همراه بود، يک نظامى و يک غيرنظامى لبنانى زخمى شدند.
اين درگيرى با شليک 10خمپاره از سوى رژيم صهيونيستى به شهرک العديسه و اصابت چهار خمپاره به پايگاه ارتش لبنان در اين شهرک آغاز شده است.
گزارش خبرگزارى رويترز نيز حاکى است که تبادل آتش در اين منطقه همچنان ادامه دارد.

پاسخ سردار وحیدی به تهدیدات آمریکا

وزیر دفاع کشورمان پیش از عزیمت به عمان گفت: نیروهای مسلح همواره آماده اند و برای دفاع از ملت بزرگ و میهن عزیز ایران طرح های دفاعی دشمن کوب و پشیمان کننده ای را آماده کرده اند.
به گزارش شبکه خبر، سردار سرتیپ احمد وحیدی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی وزیر مشاور در امور دفاعی عمان در صدر هیئتی دفاعی صبح امروز تهران را به مقصد مسقط ترک کرد.
سردار سرتیپ احمد وحیدی پیش از عزیمت به عمان ، این کشور را از کشورهای دوست و برادر خواند و گفت: روابط دیرینه ای میان دولت ها و ملت های دو کشوربرقرار است و ایران و عمان در بسیاری از مسائل منطقه ای و بین المللی اشتراک نظر دارند .
وحیدی افزود : این موضوع موجب توسعه مناسبات دوجانبه در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی شده است.
وی با بیان اینکه ایران و عمان روابط خوب و مستحکم دفاعی دارند، گفت: کمیته دوستی دفاعی میان ایران و عمان وجود دارد که تاکنون هشت دور از اجلاس این کمیته در تهران و مسقط برگزار شده است .
وزیر دفاع افزود : سفر به عمان برای تحکیم و تعمیق روابط دوجانبه و چند جانبه و موید سیاست راهبردی و تغییر ناپذیر جمهوری اسلامی ایران برای گسترش صلح ، دوستی و برادری دولت ها و ملت های منطقه است .
به گفته وی امروز خاورمیانه در شرایط حساسی بسر می برد که ضرورت دارد کشورهای منطقه به ویژه مسئولان دفاعی با هوشیاری و مراقبت جدی ، تحکیم بخش صلح ، ثبات و امنیت و آرامش در منطقه باشند.
سردار وحیدی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر رئیس ستاد مشترک آمریکا مبنی بر آماده بودن طرح حمله به ایران با محکوم کردن این اظهارات افزود : اظهارات این شخص در عین اینکه تداعی کننده ادبیات فاشیزم است و با ادعاهای آنها مبنی بر تغییر رویکرد ، مذاکره و صلح طلبی مغایرت دارد ، نشان از عجز و ناتوانی آنها در مقابل اراده مستحکم ملت ایران است.
سردار وحیدی ارائه طرحی برای حمله به ملت و دولتی مستقل و تهدید کشورها به حمله آن هم در هزاره سوم را نقض آشکار منشور ملل متحد خواند و گفت : شورای امنیت ساختاری ناکارامد و غیرعادلانه دارد و در خدمت منافع نامشروع قدرت های جهانی است.
وزیر دفاع افزود : همین نگاه و ادبیات آمریکائی ها موجب شده رژیم صهیونیستی در 60 سال گذشته به رژیمی تمام عیار فاشیستی و تجاوزگر تبدیل شود و امنیت منطقه ای و صلح جهانی را به مخاطره بیاندازد.
سردار وحیدی تاکید کرد : نیروهای مسلح همواره آماده اند و برای دفاع از ملت بزرگ و میهن عزیز ایران طرح های دفاعی دشمن کوب و پشیمان کننده ای را آماده کرده اند.

پیام محرمانه احمدی نژاد برای اسد

ایران دیپلماتیک- حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب در راس یک هیات 16 نفره با پیام کتبی محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران برای بشار اسد رییس جمهوری سوریه وارد دمشق شد.

وی در فرودگاه بین المللی دمشق مورد استقبال یعرب بدر وزیر حمل و نقل سوریه و حجت الاسلام و المسلمین "سید احمد موسوی" سفیر ایران در این کشور قرار گرفت.

وزیر راه و ترابری در بدو ورود به خبرنگاران گفت: این سفر بر اساس روابط گسترده و مشترکات زیاد میان ایران و سوریه انجام شد و من حامل پیام ریاست جمهوری اسلامی ایران به بشار اسد هستم.

بهبهانی افزود: پیام دکتر احمدی نژاد پیام دوستی و محبت و همچنین دعوت از اسد برای سفر به ایران است.

وی ادامه داد: در مدت دو روز اقامت در سوریه کمیسیون مشترک حمل و نقل دو کشور با حضور وزرای راه دو طرف در بخش های دریایی، جاده ای و هوایی تشکیل جلسه می دهد که امیداوریم به نتایج خوبی دست یابیم.

تشکيل کنسرسيوم مشترک هوايى بين ايران و ترکيه

مدير عامل ايران‌اير از تشکيل کنسرسيوم مشترک هوايى بين دو کشور ايران و ترکيه در آينده نزديک خبر داد و گفت: توسعه فعاليت‌هاى هوايى با کشورهاى همسايه و تشکيل کنسرسيوم مشترک هوايى با ايرلاين‌هاى بزرگ کشور‌هاى همسايه براى فعال‌تر شدن در منطقه ضرورى است.

فرهاد پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادى باشگاه خبرى فارس «توانا»، در خصوص ميزان همکارى اين ايرلاين با شرکت‌هاى هواپيمايى بزرگ کشور‌هاى همسايه و منطقه، اظهار داشت: در چارچوب مقررات بين‌المللى هوانوردى‌ تعاملات مناسبى بين ايران‌اير با شرکت‌هاى هواپيمايى که به ايران پرواز مى‌کنند وجود دارد.
وى با اشاره به رابطه گسترده و محکم دو شرکت هواپيمايى ملى ايران و ترکيه، اظهار داشت: در حال حاضر از بين تمامى ايرلاين‌هاى کشور‌هاى همسايه و منطقه، هما همکارى‌هاى توسعه‌يافته‌ترى با ترکيش‌ايرلاين دارد.
مديرعامل ايرا‌ن‌اير از مذاکرات اوليه اين شرکت هواپيمايى با مسئولان ترکيش‌ايرلاين در خصوص تشکيل کنسرسيوم مشترک هوايى بين دو کشور ايران و ترکيه خبر داد و افزود: به دليل وجود کشورهاى اسلامى در منطقه و لزوم توسعه فعاليت‌هاى هوايى با کشورهاى همسايه، تشکيل کنسرسيوم مشترک هوايى با شرکت هواپيمايى ترکيه و ديگر ايرلاين‌هاى بزرگ کشور‌هاى همسايه براى فعال‌تر شدن در منطقه ضرورى است.
مديرعامل هما خاطرنشان کرد: اميد است با توجه به مذاکرات صورت گرفته و پتانسيل بالاى حمل و نقل هوايى موجود در منطقه، توافقات نهايى با اين شرکت هواپيمايى براى گسترش فعاليت‌ها انجام شود.
به گزارش فارس اواسط ماه گذشته (تيرماه) مسئولان ترکيش ايرلاين براى توسعه روابط دو شرکت هواپيمايى ملى ايران و ترکيه به ايران سفر کرده و با مدير عامل هما ديدار کردند.
همچنين اوايل ماه جارى (مردادماه) فرهاد پرورش در راستاى ادامه مذاکرات با ترکيش‌ايرلاين، به ترکيه سفر کرده و با مسئولان اين شرکت هواپيمايى به ديدار و گفت‌وگو پرداخته بود.
‌ديدار پرورش با ‌تمل کتيل‌، مديرعامل ترکيش ايرلاين، در راستاى توسعه فعاليت‌ها و همکارى‌هاى اين دو شرکت هواپيمايى ملى در شرايط ويژه کنونى و گسترده شدن تعاملات هوايى دو کشور دوست و همسايه، در منطقه بوده است.


نظر شما :