کار برای البرادعی سخت‌تر می‌شود

۱۲ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۱:۲۱ کد : ۸۲۶۴ آسیا و آفریقا
چند هفته پیش و درپی به تعویق افتادن چند باره دیدار مبارک با نتانیاهو بود که شایعات درباره وضع سلامتی حسنی مبارک رئیس جمهور مصر بالا گرفت و تحلیل‌گران را به پیش‌بینی درباره آینده مصر بعد از مبارک واداشت.
کار برای البرادعی سخت‌تر می‌شود

دیپلماسی ایرانی: چند هفته پیش و درپی به تعویق افتادن چند باره دیدار مبارک با نتانیاهو بود که شایعات درباره وضع سلامتی حسنی مبارک رئیس جمهور مصر بالا گرفت و تحلیل‌گران را به پیش‌بینی درباره آینده مصر بعد از مبارک واداشت.

البته پیش از این تردیدها درباره سلامتی مبارک بود که البرادعی بیانیه تغییر را به مردم مصر ارائه کرده بود. او که بعد از اتمام ماموریتش در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مصر بازگشته است، فعالیت خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر در سال 2011 آغاز کرده است. به گزارش روزنامه القدس العربی اخوان المسلمین و بعضی احزاب مخالف دولت مصر هم از او حمایت کرده‌اند.

اما کار برای البرادعی چندان ساده نخواهد بود، چرا که هر چه از شروع فعالیت او و حامیانش در جهت جمع‌آوری امضا برای بیانیه تغییر مصر می‌گذرد، فشارهای دولتی بر او و حامیانش افزایش پیدا می‌کند. روزنامه القدس العربی گزارش داده است که نیروهای امنیتی مصر روز گذشته پانزده نفر از فعالان حامی البرادعی را در حالی‌ که در اسکندریه در حال جمع‌آوری امضا برای بیانیه تغییر بودند، بازداشت کرده است. این افراد از اعضای گروه اخوان المسلمین بوده‌اند که تاکنون در سایت اینترنتی خود 360هزار امضا برای بیانیه تغییر جمع‌آوری کرده‌اند. بیانیه تغییر ابتکاری از سوی البرادعی است که درصدد است تغییراتی در قانون اساسی مصر به وجود آورد. اصلاحیه‌های قانون اساسی مصر محدوديت‌هاى زيادى را براى نامزدى رياست جمهورى اعمال مى‌کند، به طورى که عملا به جز نامزد مورد حمايت حزب حاکم، هيچ فرد ديگرى نمى‌تواند خود را براى اين انتخابات نامزد کند.

فشار‌های دولتی و قانون اساسی مصر تنها مشکلات بر سر راه البرادعی نیستند. اخیرا زمزمه‌هایی درباره موروثی شدن حکومت در مصر هم شنیده می‌شود. به گزارش الجزیره اخيرا در شهر قاهره پايتخت مصر، اطلاعيه‌هايى بر روى در و ديوار مشاهده مى‌شود که روى آنها تصاوير جمال مبارک فرزند رئيس جمهور مصر نقش بسته و در اين اطلاعيه‌ها از جمال مبارک خواسته شده براى رياست جمهورى اين کشور نامزد شود.
براساس اين گزارش هواداران جمال با برگزارى گردهمايى از وى خواستند براى رياست جمهورى نامزد شود، حتى اگر پدرش هم يکى از نامزدهاى انتخاباتى باشد. اين در حالى است که مخالفان جمال مى‌گويند اين اقدام تلاشى آشکار براى موروثى کردن رياست جمهورى در مصر است. مخالفان دولت مصر اعلام کردند درخواست از جمال مبارک براى حکومت بر مصر، نوعى توهين به ملت بزرگ و متمدن مصر محسوب مى‌شود.
ایالات متحده امریکا گرچه روابط خوبی با جمال مبارک دارد اما نسبت به موروثی شدن حکومت در این کشور واکنش نشان داده است. نیکل چایمن مسئول دپارتمان مصر در وزارت امور خارجه ایالات متحده نخستین مقام امریکایی‌ست که نسبت به تحولات داخلی در مصر واکنش نشان می‌دهد. چایمن تاکید کرده است که روابط خوب جمال مبارک با مقام‌های آمریکا، به معنای تایید تصدی وی بر پست ریاست جمهوری نیست. او گفت: روابط خوب جمال حسنی مبارک با ما به معنای تاییدی از سوی واشنگتن برای رسیدن وی به ریاست جمهوری نیست. زمانی که روند انتخابات سالم،‌ عادلانه و شفاف باشد، برای آمریکا مهم نیست که یک نظامی یا غیرنظامی به پست ریاست جمهوری مصر برسد.


نظر شما :