اسرائیل سپر سیاسی امریکا در حمله به ایران

۱۳ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۹:۳۲ کد : ۸۲۷۱ آمریکا
در روزهایی که ارتش ایالات متحده برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران برنامه‌ریزی می‌کند، پیامدهای سیاسی و امنیتی این یورش عملا به مرحله اجرا در آمدن آن را غیر ممکن کرده است. با وجود مخالفت تحلیل‌گران با حمله نظامی‌ایالات متحده به ایران برگ مخفی این بازی اسرائیل است.
اسرائیل سپر سیاسی امریکا در حمله به ایران

دیپلماسی ایرانی: در روزهایی که ارتش ایالات متحده برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران برنامه‌ریزی می‌کند، پیامدهای سیاسی و امنیتی این یورش عملا به مرحله اجرا در آمدن آن را غیر ممکن کرده است. با وجود مخالفت تحلیل‌گران با حمله نظامی‌ایالات متحده به ایران برگ مخفی این بازی اسرائیل است.

تحلیل‌گران مسائل خاورمیانه پیش بینی می‌کنند که این اسرائیل است که اولین قدم در حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را برخواهد داشت. اسرائیلی‌ها تاکنون بارها اعلام کرده‌اند که در شرایطی که تهدید هسته‌ای ایران گسترش یابد، این رژیم چاره‌ای نخواهد داشت جز توسل به گزینه نظامی. دریادار مایک مولن در تازه‌ترین اظهارنظر خود تاکید کرده است که امریکا برای حمله نظامی‌به ایران مهیا می‌شود. هر چند رئیس ستاد مشترک ارتش از جزئیات این برنامه‌ها سخن نگفته است اما از هر سناریویی که منجر به حمله نظامی‌به تهران شود، ابراز نگرانی و ناامیدی کرده است.

به گزارش واشنگتن اکزمینر، تحلیل‌گران منطقه‌ای متفق القول تاکید دارند که در شرایطی که رویای این حمله واقعیت یابد، ایرانی‌ها با بازی‌های منطقه‌ای و به خطر انداختن منافع ایالات متحده در خاورمیانه تلافی خواهند کرد. علیرضا نادر از کارشناسان مسائل ایران در این خصوص می‌گوید: به محض اینکه اولین بمب‌ها به خاک ایران اصابت کنند، ایرانی‌ها در افغانستان و با به خطرانداختن منافع امریکا در این کشور ، همه چیز را تلافی می‌کنند.

علیرضا نادر در ادامه سخنان خود تاکید می‌کند که حمله نظامی‌ به ایران و رویارویی با خطرات آن همانقدر برای امریکا هزینه بردار خواهد بود که ایران هسته‌ای.

این کارشناس ایرانی مقیم ایالات متحده ادعا می‌کند که ایران با طالبان افغانستان در ارتباط است و می‌تواند در چشم بر هم زدنی منافع امریکا و متحدانش در افغانستان را زیر سوال ببرد: ایران همواره حمایت‌های استراتژیک از طالبان داشته و با گروه‌های دیگر هم در ارتباط است. البته در صورت حمله به ایران، این کشور تلافی را به افغانستان محدود نمی‌کند و به راحتی می‌تواند آرامش نیروهای امریکایی در عراق و منافع این کشور در خیلج فارس و لبنان را هم زیر سوال ببرد.

سازمان سیا نیز اخیرا اعلام کرده است که ایران این روزها بیش از هر زمان دیگری به دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نزدیک شده است. در جدیدترین گزارش سیا در این خصوص آمده است: ایرانی‌ها اورانیوم غنی سازی شده کافی برای ساخت دو بمب هسته‌ای را در چنته دارند. تنها باید به روند غنی سازی آن رو آورند و در نهایت هم به آنچه می‌خواهند می‌رسند. اگر ایران در این مسیر قرار گیرد تا دستیابی به بمب هسته‌ای یک تا سه سال زمان دارد.  

حلقه تحریم‌ها علیه ایران در حالی هر روز تنگ‌تر از دیروز می‌شود که بسیاری از نزدیکان اوباما به او هشدار داده‌اند که ابزار تحریم نمی‌تواند مانعی بر سر راه رسیدن ایران به تسلیحات هسته‌ای باشد. این افراد اعتقاد دارند که شاید تحریم‌ها دولت ایران را ضعیف کند اما نمی‌تواند مانع از حس تمایل این دولت برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای شود.

کارشناسان مسائل نظامی ‌اعتقاد دارند که ایالات متحده باید به شدت نسبت به منافع متحدان خود در منطقه حساس باشد. البته احتمال چراغ سبز نشان دادن دولت اوباما به اسرائیل برای حمله به ایران رقمی‌نزدیک به صفر است.

در شرایطی که ایالات متحده در حمله به ایران پیشقدم نشود، بی‌شک اسرائیل نیز گام اول را بر نخواهد داشت. در ارتش اسرائیل اکثریت فرماندهان اعتقاد دارند که این رژیم برای رویارویی با ایران باید به ایالات متحده اقتدا کند. البته در میان سیاستمداران اسرائیلی هم کم نیستند کسانی که اعتقاد دارند تحریم تنها ابزاری برای بازی است و نمی‌تواند به توقف برنامه هسته‌ای ایران منتهی شود. حقیقت این است که باراک اوباما برای حمله به ایران تنها یک سناریو دارد و آن هم حمایت از حمله اسرائیل به این کشور است. در این برهه زمانی اما چنین حرکتی عاقلانه و منطقی به نظر نمی‌رسد.     


نظر شما :