کاخ سفید با زرداری درباره شکست در جنگ موافق نیست

۱۳ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۱:۳۸ کد : ۸۲۷۴ آسیا و آفریقا
سخنگوی کاخ سفید گفت باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده با سخنان همتای پاکستانی‌اش، آصف‌علی زرداری مبنی بر شکست نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا در جنگ افغانستان موافق نیست.
کاخ سفید با زرداری درباره شکست در جنگ موافق نیست

دیپلماسی ایرانی: گرچه مخاطب سخنان زرداری در مصاحبه با لوموند بیشتر انگلیس بود تا امریکا، اما این کاخ سفید بود که سخنان وی مبنی بر شکست نیروهای ائتلاف در جنگ با طالبان را رد کرد.

سخنگوی کاخ سفید گفت باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده با سخنان همتای پاکستانی‌اش، آصف‌علی زرداری مبنی بر شکست نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا در جنگ افغانستان موافق نیست.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت: من تصور نمی‌کنم رئیس جمهور با این نتیجه‌گیری زرداری موافق باشد که ما در جنگ شکست خورده‌ایم. من این مصاحبه را ندیده‌ام و نمی‌دانم زرداری چرا به این نتیجه رسیده است.

گیبس این سخنان را در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مصاحبه زرداری با یک روزنامه فرانسوی بیان کرد. زرداری به لوموند گفته بود که جامعه بین‌المللی که پاکستان هم جزئی از آن است در جنگ با طالبان شکست خورده است چرا که ما در مصاف قلب‌ها و مغزها شکست خورده‌ایم.

زرداری گفته بود تقویت بنیه نظامی تنها بخش کوچکی از مبارزه با طالبان است. برای جلب حمایت مردم افغانستان باید توسعه اقتصادی در این کشور ایجاد کنید و ثابت کنید که نمی‌خواهید زندگی آن‌ها را تغییر دهید بلکه فقط خواهان بهبود اوضاع زندگی در این کشور هستید.

گیبس گفت اقدامات و تلاش‌های نیروهای ائتلاف، نیروهای بین‌المللی و ایالات متحده طی چند ماه گذشته تاثیر بسیار خوبی در قلب‌ها و ذهن‌های مردم افغانستان داشته است.

مردم افغانستان از میزان خشونت طالبان باخبرند، همان‌طور که مردم پاکستان در جریان اتفاقات سال گذشته در این کشور شاهد خشونت آن‌ها بودند و به همین دلیل است که پاکستان تدابیر جدی‌تری را برای پناهگاه‌های طالبان در شمال این کشور در پیش گرفته است.

گیبس گفت بنابراین من فکر می‌کنم قلب‌ها و ذهن‌های مردم افغانستان و پاکستان یک بخش کلیدی در استراتژی ماست، همان گونه که قلب‌ها و ذهن‌های افراط‌گرایانی که به دنبال صدمه زدن به مردم افغانستان و پاکستان هستند هدفی مهم در راهبرد ما بوده است.

زرداری که در فرانسه به سر می‌برد در مصاحبه با لوموند گفته بود که جامعه بین‌المللی که پاکستان هم جزئی از آن است در جنگ با طالبان شکست خورده است چرا که ما در مبارزه قلب‌ها و مغزها شکست خورده‌ایم. او گفته است که ابراز شک و تردید درباره پاکستان ممکن است جنگ با تروریسم را تضعیف کند. زرداری گفته است من در چشمان دیوید کامرون نگاه خواهم کرد و خواهم گفت که جنگ با تروریسم باید ما را متحد کند نه اینکه ما را از هم دور سازد.

اظهارات دیوید کامرون بعد از انتشار اسناد محرمانه امریکا در ویکی لیکس در هند، موجب انتقادات زیادی در پاکستان شده بود. بسیاری از معترضان خواستار لغو سفر زرداری به انگلستان شده بودند اما او بی توجه به این اعتراضات به اروپا سفر کرد و قرار است آخر هفته با دیوید کامرون دیدار کند.

کامرون هفته گذشته در هند گفته بود: ما باید با پاکستان روراست باشیم، ما خواهان یک پاکستان قدرتمند، با ثبات و دمکراتیک هستیم. ما نمی‌توانیم تحمل کنیم که این کشور از طرفی در مبارزه با تروریسم با ما متحد شود و از طرف دیگر به گسترش آن چه به هند، چه به افغانستان و یا به هرجای دیگر دنیا کمک کند.


نظر شما :