معامله بزرگ میان مسکو ـ واشنگتن

۱۶ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۸:۴۶ کد : ۸۲۸۹ آسیا و آفریقا
در ارتباط با روابط روسیه و آمریکا باید به وزن واقعی خود در معادلات بین‌المللی توجه کنیم. ایران نباید روابطش با روسیه را متشنج کند و باید با درایت سعی کند از حرکت بیش‌تر روسیه به سمت آمریکا جلوگیری کند.
معامله بزرگ میان مسکو ـ واشنگتن

دیپلماسی ایرانی: جهانگیرکرمی‌ در سرمقاله امروز (شنبه) روزنامه آرمان اظهارات مدودف درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌پردازد و آن را تحت تاثیر معامله بزرگ میان مسکو و واشنگتن می‌داند.

نویسنده با بیان این که به نظر می‌آید از میان موضوعات گوناگونی که میان این دو کشور وجود دارد درباره برخی مسایل توافقاتی شکل گرفته است به این مسایل می‌پردازد و می‌نویسد: «به نظر می‌رسد فعلا در مورد مساله ایران و کره شمالی، افغانستان، نفوذ روسیه در جمهوری‌های پیرامونی (CIS) و سپر موشکی آمریکا در اروپای شرقی توافقاتی شده است.»

نویسنده این مقاله معتقد است در یک‌ سال و نیم اخیر مقامات روسی و آمریکایی هفت بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند و در هر یک از این ملاقات‌ها توافقات مهمی‌ مثل امضای پیمان استارت، کمک‌های فنی و صنعتی آمریکا به روسیه و غیره به دست آمده است. اما توافقات مهم متقابل میان مسکو، واشنگتن مربوط به بحث افغانستان، کشورهای CIS، ایران و طرح دفاع موشکی است.

نویسنده در مورد توافق آمریکا و روسیه در زمینه جمهوری‌های پیرامونی روسیه می‌نویسد: «آمریکایی‌ها نفوذ روسیه در CIS را پذیرفته‌اند. عملکرد آمریکا در ماه‌های اخیر در قبال بحران قرقیزستان شاهد این مدعاست. همچنین به نظر می‌آید سفر دوره‌ای هیلاری کلینتون ـ وزیر خارجه آمریکا ـ به کشورهای لهستان، گرجستانی و ... نوعی حمایت و دلجویی از این کشورهاست و به خاطر توافقاتی است که میان آمریکا و روسیه به وجود آمده و بر حمایت آمریکا از این کشورها سایه افکنده است.»

او همچنین به توافق این دوکشور در موضوع افغانستان می‌پردازد و می‌نویسد: « در بحث افغانستان، آمریکا این امتیاز را به روسیه داده است که هر نوع کمک به افغانستان به جای انتقال از کانال پاکستان، از روسیه و آسیای مرکزی منتقل شود، از این رو در مساله افغانستان روس‌ها همکاری با آمریکا را پذیرفته‌اند.»

نویسنده سپس به توافق این دو کشور در موضوع ایران و کره شمالی می‌پردازد و می‌نویسد: « در بحث ایران و کره شمالی، آمریکا از ابتدا این مساله را به سپر موشکی در اروپا مربوط کرده بود. در حالی که روس‌ها این ادعای آمریکا را رد می‌کردند و معتقد بودند سپر موشکی برای کنترل روسیه است. آمریکا در یک معامله بزرگ اجرای آن را تا سال 2015 تعلیق کرد به شرط آن که روسیه در بحث ایران و کره شمالی مانع نشود؛ این مساله از لحن روس‌ها در قبال تصویب قطعنامه 1929 علیه ایران و مذاکرات درباره کره شمالی مشخص است.»

با توجه به این توافق نویسنده معتقد است که اظهارات اخیر مدودف ـ رئیس‌جمهور روسیه ـ درباره ایران خیلی عجیب نیست و باید در چارچوب توافقات مسکو و واشنگتن به آن نگریسته شود.

با توجه به این تحلیل نویسنده پیشنهاد می‌کند که اقدامات متقابل ایران در برابر فضای سیاسی بین‌المللی جدید علیه ایران به ویژه پس از تصویب قطعنامه 1929 شورای امنیت باید به گونه‌ای باشد که مانع تصویب قطعنامه‌های دیگر علیه ایران شود و دیپلماسی ایران باید تلاش کند از تسلسل تصویب قطعنامه‌ها جلوگیری کند.

او در مورد رابطه ایران با روسیه می‌نویسد: «در ارتباط با روابط روسیه و آمریکا باید به وزن واقعی خود در معادلات بین‌المللی توجه کنیم. هم‌چنین ایران نباید روابطش با روسیه را متشنج کند و باید با درایت سعی کند بر موضع‌گیری‌های روسیه تاثیر بگذارد و از حرکت بیش‌تر آن‌ها به سمت آمریکا جلوگیری کند، چون روس‌ها هم در بلندمدت اعتماد زیادی به آمریکایی‌ها ندارند.»


نظر شما :