تحریم‌ها را دو برابر کنید

۱۶ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۹:۳۲ کد : ۸۲۹۱ پرونده هسته ای
رهبران ایران تابستان سختی را تجربه می‌کنند. برخی منابع از سوقصد به جان محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران سخن می‌گویند. برخی این خبر را تکذیب می‌کنند. اعتصاب تجار در بازار و تعطیلی برخی مراکز صنعتی در ایران خبر خوبی برای دولت نیست...
تحریم‌ها را دو برابر کنید

دیپلماسی ایرانی- روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی به بررسی تبعات تحریم‌های ایران پرداخته است:

فشارهای اقتصادی بر ایران تاکنون تا اندازه‌ای مثمرثمر بوده است اما برای سر میز مذاکره نشاندن ایران هنوز مسیر طولانی دیگری را باید رفت. درست یک ماه پیش بود که باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده لایحه تحریم ایران را امضا کرد و تحریم‌های یکجانبه علیه ایران در کنگره آغاز شد. در ماه جولای نسبت به ماه می‌واردات بنزین به ایران تا 50 درصد کاهش یافت. ایران خود از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان است اما به دلیل عدم برخورداری از صنعت پالایش جهت تامین سوخت مورد نیاز خود به واردات از خارج از مرزهایش نیازمند است. تحریم‌ها هر روز حلقه را بر تهران تنگ‌تر از پیش می‌کند.

رهبران ایران تابستان سختی را تجربه می‌کنند. برخی منابع از سوقصد به جان محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران سخن می‌گویند. برخی این خبر را تکذیب می‌کنند. اعتصاب تجار در بازار و تعطیلی برخی مراکز صنعتی در ایران خبر خوبی برای دولت نیست. تحریم‌های یکجانبه کنگره و اتحادیه اروپا هم دوشادوش تحریم‌های به تصویب رسیده در شورای امنیت، روزهای سخت دیگری را برای ایران به همراه خواهد داشت.  

وال استریت در ادامه می‌نویسد: با این همه به نظر نمی‌رسد که هیچ کدام از این مسائل بتواند ایران را به نشستن سر میز مذاکره و یا رها کردن برنامه هسته‌ای اش ترغیب کند. شاید تحریم‌ها برخی کشورها را به توقف فعالیت‌های تجاری با ایران ترغیب کرده باشد اما برخی شرکت‌های بین‌المللی همچنان به مسیر خود در بازارهای ایران ادامه می‌دهند.

واشنگتن همچنان به رویه شناسایی شرکت‌هایی که با ایران در ارتباط هستند، ادامه می‌دهد. شرکت‌های روسی، چینی، ونزوئلا، ترکیه و هند در زمره این شرکت‌ها هستند. شرکت‌هایی که بر خلاف اصرارهای ایالات متحده و تحریم‌های یکجانبه کنگره همچنان در حوزه انرژی ایران فعالیت می‌کنند.

کشورهای اروپایی و امریکا برای تنگ‌تر کردن حلقه بر ایران می‌توانند شرکت‌های مورد نظر را جریمه کنند. این دقیقا همان کاری است که ایالات متحده با یک شرکت هلندی، بانکی در بریتانیا و موسسه‌ای اعتباری در سوئیس انجام داد. یک کارشناس مسائل ایران در این باره می‌گوید: این تحریم‌ها به معنای خصومت امریکا با شرکت‌های فوق نیست بلکه تنها تلاشی برای به تصویر کشیدن جدیت در مبارزه با ایران است. بر همین اساس شرکت‌های ایرانی فعال در بخش انرژی که به فعالیت‌های خود حتی به شکل زیرزمینی در سطح بین‌المللی ادامه دهند هم مورد بازخواست قرار می‌گیرند.  

وال استریت در ادامه می‌نویسد: ایالات متحده و اروپا علاوه بر تشدید تحریم‌های اقتصادی، به کمک جنبش دموکراسی خواهی در ایران می‌آیند! تسهیل سیستم‌های مخابراتی و ماهواره‌ای در ایران در زمره برنامه‌هایی است که امریکا و غرب در راستای تقویت اپوزیسیون در ایران به آن می‌اندیشند. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا در یکی از سخنرانی‌های خود فیلترینگ سایت‌های اینترنتی در ایران را مورد انتقاد قرار داده بود.

برخی کارشناسان حتی پیشنهاد دیدار باراک اوباما با پناهندگان ایرانی در کاخ سفید را داده‌اند.

وال استریت در نهایت می‌نویسد: دولت اوباما باید مراقب باشد که دستاورد به دست امده از تحریم‌ها را با کنار گذاشتن بخشی از آنها به امید مذاکره با ایران بر باد ندهد. سخنگو وزارت امور خارجه امریکا اخیرا اعلام کرده بود که شاید طرف ایرانی برای مصالحه مستقیم با امریکا تمایلی از خود نشان دهد. حقیقت اما این است که ایرانی‌ها به دنبال امتیازگیری از امریکا هستند. در این شرایط بهترین راه دو برابر کردن تحریم‌های ایران است.

وال استریت ژورنال


نظر شما :