خسارتهای تحریم ایران برای کره جنوبی

۳۰ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۱:۰۵ کد : ۸۴۲۸ سرخط اخبار
خسارتهای تحریم ایران برای کره جنوبی

مهر- یک روزنامه غربی در گزارشی با اشاره به تاثیر تحریم ایران بر روابط تجاری تهران-سئول نوشت: «در صورت کاهش مناسبات سئول با تهران، روابط اقتصادی کره جنوبی با ایران به ارزش 10 میلیارد دلار در ظرف مدت یک سال به خطر می افتد.» 

واشنگتن پست در گزارشی در خصوص فشار آمریکا بر کره جنوبی برای تحریم ایران و تاثیر این فشارها بر روابط تجاری میان تهران-سئول نوشت: «کره جنوبی، همپیمان آمریکا از سوی دولت "باراک اوباما" برای امضای تحریم های جدید و سختگیرانه علیه ایران تحت فشار قرار دارد.»

به نوشته واشنگتن پست، ایران بزرگترین شریک تجاری کره جنوبی در خاورمیانه است و حدود 10 درصد از نفت این کشور را تامین کند. اگر سئول مناسبات خود را با تهران کاهش دهد، روابط اقتصادی کره جنوبی با ایران به ارزش 10 میلیارد دلار در ظرف مدت یک سال به خطر می افتد.

همچنین در اثر این فشارها، کره جنوبی اخیراً اقدام به حسابرسی از بانک ملت شعبه سئول کرده زیرا آمریکا ادعا می‌کند این بانک مبادلات چند صد میلیون دلاری ایران را در حوزه نظامی تسهیل می‌کند. تهران قویا این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید مدرکی بر این مدعا وجود ندارد.

یک مقام دولتی کره جنوبی که نامش فاش نشده به خبرگزاری رسمی کره جنوبی (یونهاپ) گفته سئول به زودی مذاکرات خود را با ایران و ایالات متحده آمریکا در این زمینه آغاز خواهد کرد.


آغاز سفرهاى انتخاباتى البرادعى

ایلنا- «عبد الرحمن يوسف»، مسئول هماهنگ‌کننده در جنبش مردمى حامى «محمد البرادعى»، نامزد احتمالى انتخابات رياست‌جمهورى مصر درباره برنامه‌هاى آتى اين جنبش پس از جمع‌آورى يک ميليون امضا، گفت: «برنامه‌هاى زيادى به البرادعى ارائه شده که راهپيمايى و تظاهرات خيابانى از مهمترين و اصلى‌ترين آنهاست

به گزارش الحيات، عبد الرحمن يوسف يکى از اعضاى «جمعيت ملى تغيير» با اشاره به جمع‌آورى بيش از 750 هزار امضا در دو ماه فعاليت اين جنبش يادآور شد: «تاکنون 250 هزار تن بيانيه هفت ماده‌اى اصلاحات را براى فراهم کردن شرايط حضور البرادعى در انتخابات به‌طور حضورى امضا کرده‌اند و بيش از 550 هزار تن نيز از طريق وب‌سايت اينترنتى گروه اخوان‌المسلمين به اين کمپين پيوسته‌اند و احتمالا تا يکى دو هفته آينده و يا حداکثر تا عيد فطر تعداد امضاهاى جمع شده به ميزان مورد نياز که همان يک ميليون امضا است، خواهد رسيد

يوسف افزود: «اين کمپين اکنون و با نزديک شدن به هدف نهايى جمع‌آورى يک ميليون امضا در حال بررسى اقدام‌هاى بعدى براى تحقق خواست مردم براى انجام اصلاحات است

وى ادامه داد: «در جلسه‌هاى برگزار شده با محمد البرادعى نخستين برنامه تبليغاتى وى براى ايجاد فشار بيشتر به حزب حاکم براى قبول اصلاحات قانونى و رفع موانع آن براى حضور در انتخابات رياست‌جمهورى سال 2011 سفرهاى استانى خواهد بود

مسئول هماهنگ‌کننده برنامه‌ها در جنبش مردمى البرادعى، درباره کمپين «جمال مبارک»، پسر «حسنى مبارک»، رئيس‌جمهورى مصر نيز گفت: «اين آقايان در ابتدا ما را براى راه‌اندازى چنين کمپينى مسخره مى‌کردند اما وقتى جديت و کارايى اين جنبش را ديدند، براى تاييد خود دست به تاسيس چنين جنبشى زدند که از سوى سرمايه‌داران نزديک به حزب حاکم حمايت مالى مى‌شود تا بتواند به راه خود ادامه دهد

البرادعى در ماه دسامبر گذشته ميلادى اعلام کرد که به شرطى در انتخابات رياست‌جمهورى آينده مصر شرکت خواهد کرد که مواد 76، 77 و 88 قانون اساسى اصلاح شود

بر اساس ماده قانونى 76، هر کس که قصد نامزدى در انتخابات رياست‌جمهورى را داشته باشد، بايد به مدت يک سال در شوراى عالى يکى از احزاب عضو باشد و حزب وى نيز بايد حداقل پنج سال از مدت تأسيس‌اش گذشته باشد

در همين راستا «مجدى الکردى»، مسئول کمپين تبليغاتى جمال مبارک با رد شايعه‌هاى حمايت سرمايه‌داران نزديک به خانواده مبارک به‌ويژه «ابراهيم کامل» سرمايه‌دار معروف و عضو حزب حاکم از کمپين جمع‌آورى امضا براى تاييد وى، گفت: «اين کمپين که تاکنون و در 10 روز سپرى شده از آغاز به کارش، موفق به جمع‌آورى 100 هزار امضا شده، با کمک‌هاى مردمى فعاليت مى‌کند و تا ماه مى 2011 موفق به جمع‌ کردن پنج ميليون تاييديه براى جمال مبارک براى حضور در انتخابات رياست‌جمهورى خواهد شد

مجدى الکردى با انتقاد شديد از اعضاى قديمى در حزب حاکم مصر که همچنان از حسنى مبارک براى نامزدى در انتخابات حمايت مى کنند؛ گفت که اين «گاردهاى قديمى» در حال سنگ‌اندازى در راه کمپين جمال مبارک هستند و در زمان مناسب و به هنگام کانديداتورى جمال مبارک در انتخابات اين سردمداران فساد را در کشور رسوا خواهند کرد.

متکی: توليد سوخت، حق‌ ماست

منوچهر متکى و مديکه نيانگ، وزيران خارجه ايران و سنگال در يک کنفرانس مطبوعاتى مشترک شرکت کردند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

به گزارش ايسنا، در ابتدا منوچهر متکى ضمن خوشامدگويى به وزير خارجه سنگال گفت: در گفت‌وگوها ميان مقامات دو کشور مجموعه مناسبات دو کشور بررسى شد و اميدوارم اين مناسبات وارد حوزه جديدى از فعاليت‌ها شود. در حوزه زيرساخت مقرر شد کارخانه اتومبيل‌سازى ايران در سنگال خودروى سمند ايرانى را توليد کند که با اين اتفاق مناسبات هر دو کشور چهره جديدى به خود مى‌گيرد.

در ديدارى که عبدالله وات رييس‌جمهور سنگال و دکتر محمود احمدى‌نژاد داشتند توافقاتى شد که پيگيرى آن توافقات از وظايف اصلى اين سفر بود که مکانيزم‌هاى لازم براى گسترش روابط بررسى شد و بر چارچوب‌هاى خوبى توافق گرديد.

متکى تصريح کرد:‌ همکارى‌هاى اقتصادى دو کشور نوپاست، اما در کنار روابط سياسى طولانى دو کشور مى‌توان بر افزايش اين همکارى‌ها و تسهيل موانع پيش رو تاکيد کرد.

وزير خارجه کشورمان يادآور شد: در کنار روابط دو جانبه، ‌مسائل منطقه و جهان نيز مورد گفت‌وگو قرار گرفت. شرايط سخت غزه و سرزمين‌هاى اشغالى نيز بررسى شد و مواضع دو کشور در اين زمينه مشترک و حمايت از ملت مظلوم فلسطين مى‌باشد.

متکى افزود: سنگال هم اکنون رييس سازمان کنفرانس اسلامى است و ما اميدواريم که اين کشور به عنوان رياست اين سازمان تلاش‌هاى خود را براى شکستن محاصره غزه و باز شدن مرزهاى آبى اين کشور براى رساندن کمک‌هاى بشردوستانه انجام دهد.

وى يادآور شد: هر دو کشور در موضوعات مختلف مواضع مشابه داريم و در سازمان‌هاى بين‌المللى از مواضع يکديگر حمايت مى‌کنيم و اين سفر فصل جديدى در روابط دو کشور بوده است.

در ادامه نيانگ با گرامى‌داشت ماه رمضان گفت: در ماه رمضان من حامل پيام دوستى ملت و دولت ايران هستند و همچنين وظيفه دارم پيام رييس‌جمهور کشورمان را به دکتر احمدى‌نژاد برسانم.

وى ضمن ابراز خوشحالى از گسترش روابط دو کشور گفت: مقامات دو کشور اراده مصمم دارند که روابط را تحکيم و گسترش دهند.در ديدارهاى خود درباره گسترش روابط به تبادل نظر پرداختيم و همچنين بر ضرورت حمايت از امت اسلامى و تقويت آن و مقابله با هر تجاوز خارجى اشتراک نظر داشتيم . کشورهاى اسلامى بايد دست به دست هم دهند و براساس مشترکات خود تلاش کنند و نگذارند اسلام مورد بى‌حرمتى قرار گيرد و مسلمانان بتوانند به حقوق خود برسند.

نيانگ گفت: در سازمان کنفرانس کشورهاى اسلامى تلاش‌هاى خوبى در اين زمينه صورت گرفته است اما بايد بيشتر شود . محاصره غزه بايد هرچه سريعتر خاتمه يابد و مذاکرات مستقيم و صادقانه صورت گيرد تا فلسطينيان بتوانند از حقوق خود برخوردار شوند.

وى با اشاره به اجلاس آتى مجمع سازمان ملل گفت: ما در آن سازمان مى‌ توانيم با هم مذاکره کنيم و در جهت حقوق ملت‌هاى منطقه و مسلمانان با هم همکارى کنيم .

در ادامه اين کنفرانس متکى در پاسخ به سوالى درباره حقوق هسته‌يى ايران گفت: اگر به مصوبه اخير مجلس شوراى اسلامى توجه کنيم متوجه مى‌شويم که دولت موظف است 20 هزار مگاوات برق هسته‌يى توليد کند. اين ميزان نيروگاه نيازمند سوخت فراوانى است و ما در تلاش هستيم که بتوانيم اين سوخت را خودمان تامين کنيم ما کشورى هستيم که عضو ان‌پى‌تى هستيم و حق‌ ماست که سوخت توليد کنيم و اگر سوخت مازاد هم توليد کرديم از طريق بانک سوخت آن را در اختيار ساير کشورها قرار دهيم.

وزير خارجه سنگال نيز درباره آغاز به کار نيروگاه بوشهر گفت:‌ من از اينکه اين نيروگاه افتتاح مى‌شود خوشحالم آغاز به کار اين نيروگاه نشان مى‌دهد که استفاده صلح آميز از انرژى هسته‌يى يک واقعيت است و سنگال اين حق را براى ايران قائل است که از اين تکنولوژى استفاده کند. انرژى امروز در کشورها معادل استقلال‌شان است و کسب آن در مرکز نگرانى‌هاى جهان است . هر کشورى حق دارد که انرژى خود را توليد کند تا بتواند استقرار خود را حذف کند. انرژى هسته‌يى براى ايران مفيد است و خوشحاليم که ايران در اين زمينه موفق بوده است.

نيانگ گفت: سنگال به حق حاکميت همه کشورها احترام مى‌گذارد ما معتقديم هيچ کشور کوچکى در جهان وجود ندارد همه کشورها حقوق مساوى دارند و حق دارند به فناورى‌هاى پيشرفته دست پيدا کنند. فناورى‌ هايى که استفاده صلح‌طلبانه دارند. سياست‌هاى يک بام و دو هوا در جهان نبايد وجود داشته باشد . سنگال کشورى است که حاکميت ملى دارد و به کسى حساب نمى‌دهد و مردم ما با ايران در اين زمينه بسيار نزديک هستند.

منوچهر متکى نيز در ادامه در پاسخ به سوالى گفت: ما جزو کشورهاى پيش‌قدم براى خلع سلاح اتمى در جهان هستيم . پيشنهاد روشن ما در کنفرانس خلع سلاح اين بود که در توليد سلاح‌هاى هسته‌يى بازنگرى شود و نيازمند تدوين کنوانسيون جامعى براى ممنوعيت کامل ساخت و بهره‌گيرى از اين سلاح‌ها هستيم. به نظر ما بايد محو سلاح‌ هاى هسته‌يى هدف نهايى جامعه بشرى باشد چون اين سلاح هيچ کمکى به هيچ کس نمى‌کند و کاربرد ‌آن نابود کننده است . کسانى که امروز ادعاى مبارزه با تسليحات اتمى دارند برخى از آنها خود در مسلح کردن ديگر کشورها به سلاح هسته‌يى نقش داشته‌اند و ما از آنها مى‌خواهيم که به جاى حرف زدن در اين زمينه عمل کنند.

متکى افزود: جمهورى اسلامى در اين زمينه مواضع‌اش بسيار روشن است و آن را با برگزارى کنفرانس خلع سلاح هسته‌يى نشان داد. ما معتقد به شعار انرژى هسته‌يى براى همه و سلاح هسته‌يى براى هيچ‌کس هستيم.

متکى درباره گفت‌وگوها با گروه وين نيز گفت: بعد از هماهنگى‌ها با آژانس چنانچه تاريخ مشخصى براى اين گفت‌وگوها مشخص شود آن را به اطلاع همه خواهيم رساند.

وزير خارجه سنگال نيز در اين زمينه با منوچهر متکى ابراز همفکرى کرد و گفت: ما هم معتقد به جهان عارى از سلاح‌هاى هسته‌يى هستيم ما به عنوان يک کشور مستقل و رييس سازمان کنفرانس اسلامى موضع رسمى‌مان جهان بدون سلاح هست . خلع سلاح هسته‌يى در جهان بايد به صورت واقعى اتفاق بيفتد . تصور کنيد که يک کشور هوس کند و از بمب هسته‌يى استفاده کند يا آمريکا که دو بار اين تجربه را داشته است بار ديگر بخواهد چنين تجربه‌اى را تکرار کند آن وقت مى‌بينيم که چه نتايج خطرناکى خواهد داشت به خصوص با توجه به اينکه بمب‌هاى امروز از بمب‌هاى آن سالها بسيار مخرب‌تر است. سلاح هسته‌يى خطرى براى جهان است و همه بايد متعهد به نابودى آن شويم.

وزير خارجه سنگال در ادامه درباره روابط تجارى ميان دو کشور و ميزان فعاليت تجار ايرانى در سنگال گفت:‌ ما فرصت‌هاى فراوانى براى روابط دو جانبه داريم و ايرانى‌ها مى‌توانند در کشور ما به فعاليت‌هاى اقتصادى بپردازند. سنگال از فعاليت تجار ايرانى استقبال مى‌کند و هيچ محدوديتى براى فعاليت آنها وجود ندارد. ايران کشورى است که پيشرفت‌هاى زيادى داشته است و ما مى توانيم براى توسعه کشور خود از ايران کمک بگيريم و با هم در توسعه کشورمان همسو شويم. ايجاد کارخانه اتومبيل در سنگال مى‌ تواند نمادى از دو کشور باشد . تاسيس بانک مشترک براى سرمايه‌گذارى‌هاى مشترک نيز مى‌تواند در اين زمينه موثر باشد.

منوچهر متکى نيز در ادامه سنگال را سرزمينى پرآب و با کشاورزى زياد دانست و گفت: سنگال از سمت غرب دروازه آفريقا است و از سوى ديگر نيز نقش مهمى در حل مشکلات منطقه‌اى دارد و رييس‌جمهور پرتلاش آن فعاليت‌هاى زيادى براى ايجاد صلح و ثبات و امنيت در آفريقا داشته است. اين کشور در 20 سال گذشته دو بار رييس سازمان کنفرانس اسلامى شده و رييس‌جمهورش سفرهاى مداومى به کشورهاى مختلف براى رفع تنش‌ها دارد. کارخانه‌ خودروسازى که در سنگال ساخته مى‌شود سمند را براى بازار داخلى اين کشور توليد مى‌کند و در صورت توليد کارخانه رنگ در کنار آن مى‌توان به صادرات اين اتومبيل به کشورهاى همسايه سنگال اميدوار بود . شرکت‌هاى ايرانى نيز با توانمندى‌هاى بالا در پروژه‌هاى توسعه سنگال فعاليت مى‌کنند.

متکى افزود: روساى جمهور دو کشور نيز همواره بر گسترش فعاليت تاکيد داشتند . قطار روابط ايران و سنگال با شتابى رو به افزايش در حال حرکت است چرا که اين روابط به نفع دو کشور مى باشد.

وزير خارجه سنگال نيز در پايان ضمن تشکر از خبرنگاران ابراز اميدوارى کرد که تبادل نظرهاى ميان مقامات دو کشور به نفع دو کشور و منطقه و بين‌الملل باشد و گفت: اين تبادل‌نظرها فرصتى است که افکار جهانى را با ديدگاه‌هاى خود آشنا کنيم و نشان دهيم که هر دو کشور خواهان عدالت در سطح جهان هستند.

ایران به روسیه اعتماد دارد

مهر- رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تهران در تامین سوخت رآکتور بوشهر به روسیه اعتماد کامل دارد اعلام کرد که ایران قصد دارد بخش عمده سوخت اتمی مورد نیاز خود برای نیروگاه های اتمی را در داخل تولید کند

علی اکبر صالحی روز شنبه در نشست مشترک خبری خود با سرگئی کرینکو رئیس سازمان انرژی اتمی روسیه در پاسخ به این سئوال که ایران در چه صورتی از غنی سازی اورانیوم تا سقف 20 درصد صرف نظر خواهد کرد، گفت: «ما صرفا به این دلیل به سمت غنی سازی 20 درصد اورانیوم رفتیم که به نامه ارسالی ما به آژانس جواب مثبتی داده نشد و شرایط بسیاری را برای تامین سوخت رآکتور تهران گذاشتند و از همین رو ما برای تامین سوخت رآکتور تهران براساس نیازهایمان ادامه می دهیم».

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سئوال دیگری درباره شناسایی مکان هایی برای تاسیس 10 نیروگاه جدید نیز گفت: «در این رابطه کار تحقیقاتی ادامه دارد و احتمال دارد در سال آینده ساخت یکی از این 10 نیروگاه را آغاز کنیم ولی هنوز قطعی نشده و به نظر رئیس جمهور بستگی دارد البته در این زمینه ما به آرامی حرکت خواهیم کرد«.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سئوال دیگری درباره اعتماد ایران نسبت به تامین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر توسط روسیه نیز گفت: «از آنجایی در خصوص مسائل هسته ای جمهوری اسلامی ایران عدم پایبندی به تعهدات از آلمان و فرانسه دیده است یک جو شک و تردید در داخل ایران نسبت به این موضوع وجود دارد و به همین دلیل نیز به سمت تولید سوخت اتمی پس از آغاز فعالیت ساختمانی نیروگاه بوشهر رفته ایم«.

وی تاکید کرد تلاش ما بر این است که بخش اعظمی از سوخت مورد نیاز خود را در داخل تولید کنیم اما در عین حال به طرف خود در نیروگاه بوشهر اعتماد کامل داشته و از این بابت نگرانی خاصی نداریم.

نجات 8 ایرانی توسط ناو آمریکایی

نیروی دریایی آمریکا در منطقه خلیج فارس از نجات هشت صیاد ایرانی در دریای عمان خبر داد.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، نیروی دریایی آمریکا دیروز جمعه اعلام کرد یکی از ناوهای مجموعه کشتی های ناو هوپیما بر "هری اس . ترومن" آمریکا، هشت صیاد ایرانی را از کشتی آتش گرفته ای در دریای عمان نجات داده است.
براساس این بیانیه، به اتباع ایرانی غذا و پوشاک داده شد و سپس آنها تحویل کشتی ایرانی داده شدند.
ناو آمریکایی، کشتی ایرانی آتش گرفته را روز چهارشنبه گذشته شناسایی کرد و دو فروند بالگرد نظامی را برای نجات صیادان ایرانی اعزام کرد. صیادان ایرانی برای درامان ماندن از آتش، کشتی خود را ترک کرده و در قایق نجات شناور بودند.
این اتباع ایرانی با استفاده از قایق کوچکی به کشتی چیرو وابسته به نیروی دریایی ایران منتقل شدند.

روابط دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران ، قطع شد که این روند تاکنون نیز ادامه دارد.

آخرین وضعیت پرونده نوه هاشمی در دادگاه

وکیل حسن لاهوتی آخرین وضعیت پرونده موکل خود را تشریح کرد.

سید محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درتشریح آخرین وضعیت پرونده حسن لاهوتی (نوه آیت الله هاشمی رفسنجانی) گفت: حسن لاهوتی فرزند 20 ساله فائزه هاشمی که در خارج از کشور به تحصیل مشعول است، برای تعطیلات نوروز به ایران آمد که به خاطر گزارشی که وی را از رهبران جنبش سبز معرفی کرده بود در فرودگاه بازداشت و پس از چند روز با قرار وثیقه آزاد شد.

وکیل لاهوتی اتهامات موکل خود را در کیفرخواست صادره از سوی دادستان تهران،اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، توهین به مقام معظم رهبری، اخلال در نظم عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظم عنوان کرد و گفت: با صدور کبفرخواست پرونده به شعبه 28 دادگاه انقلاب ارسال شد و رییس دادگاه تنها به دلیل مصاحبه لاهوتی با شبکه بی بی سی که در رابطه با بازداشت مادر خود انجام داده بود به پرداخت 3 میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

وی تاکید کرد: علیرغم اینکه در دادگاه اعلام شد این مصاحبه در زمانی بوده که بی‌بی‌سی درتهران دفتر داشته و همچنین هیچ ممنوعیتی از سوی مقامات امنیتی برای مصاحبه بااین رسانه وجود نداشته است،این حکم صادر شد.

علیزاده طباطبایی خاطرنشان کرد: به دليل اینکه موکلم در خارج از کشور دانشجو بوده و برای ادامه تحصیل باید از کشور خارج شود ، علیرغم اینکه حکم صادره را ناعادلانه می دانستیم به آن اعتراض نکردیم. اما دادستان تهران به طور کاملا استثنایی که به هیچ یک از آرای صادره اعتراض نمی‌کند و ظاهرا به خاطر دفاع از کیفرخواست خود ، به حکم صادره اعتراض می کند و پرونده به شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر استان ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه دادگاه تجدیدنظر حکم دادگاه بدوی را عیننا تایید کرد، ادامه داد: چون ما به حکم دادگاه بدوی اعتراضی نکردیم حکم عیننا تایید شد و چه بسا اگر ما به حکم اعتراض می‌کردیم رای مسلم برائت موکلم صادر می‌شد. اما متاسفانه برخى سايت‌ها مطالب خلاف واقعی در رابطه با این پرونده منتشرکردند.

وکیل لاهوتی اظهارداشت : به عنوان وکیل پرونده آمادگی خود را برای مناظره با هر مقامی دررابطه با این پرونده اعلام می‌کنم.

علیزاده طباطبایی با بیان اینکه هنوز لاهوتی از کشور خارج نشده است، گفت: با وجود اینکه پرونده مختومه شده منتظر ارجاع پرونده به اجرای احکام هستیم تا هرچه سریع‌تر جزای نقدی را پرداخت کرده و بتوانیم نامه رفع ممنوع الخروجی موکلم را بگیریم.

رئیس شرکت روس اتم وارد بوشهر شد

رئیس شرکت روس اتم روسیه به منظور شرکت در مراسم انتقال سوخت از محل نگهداری به ساختمان راکتور نیروگاه اتمی بوشهر وارد این شهر شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، قرار است امروز - شنبه - با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و سرگئی کرینکو رئیس آژانس اتمی روسیه ، سوخت نیروگاه اتمی بوشهر تحت نظارت نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی از محل نگهداری به ساختمان راکتور منتقل و فرآیند راه اندازی فیزیکی نخستین نیروگاه اتمی ایران آغاز شود.

پیش از این آزمایش های سوخت گذاری مجازی ، تست 250 بار ، تست 110 بار ، تست کره فلزی و تست گرم نیروگاه اتمی در چند مرحله با موفقیت انجام شده است.

این نیروگاه ظرفیت تولید هزار مگاوات برق را دارد.

کلينتون آزادى المقرحى را محکوم کرد

در اولين سالروز آزادى مظنون بمب‌گذارى بر فراز لاکربى، وزير امور خارجه آمريکا، آزادى زودهنگام اين مظنون ليبيايى را محکوم کرد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه انگليسى "گاردين "، در اولين سالگرد آزادى "عبدالباسط المقحرحى "، "هيلارى کلينتون " آزادى زودهنگام وى که مظنون به بمب‌گذارى هواپيماى آمريکايى بر فراز لاکربى است و منجر به کشته شدن نزديک به 270 نفر شد را محکوم کرد.
وى دولت اسکاتلند را به ناديده‌ گرفتن تقاضاهاى مکرر آمريکا مبنى بر نگه داشتن المقرحى در زندان تا زمانى که از اين دنيا رود، متهم کرد.
وزير امور خارجه آمريکا تصريح کرد که اولين سالروز آزادى زودهنگام المقرحى، تأسف بار است و با اعمال فشار به "الکس سالموند " وزير اول اسکاتلند اعلام کرد که آزادى المقرحى به اين معناست که عدالت مربوط به خانواده‌هاى کشته‌ شدگان در حادثه لاکربى ناديده گرفته شده است.
کلينتون ادامه داد که آمريکا همچنان با تصميم دولت اسکاتلند براى آزادى مظنون به بمب‌گذارى بر فراز لاکربى مخالف است.
المقرحى اولين مظنون بمب‌گذارى هواپيماى آمريکا بر فراز لاکربى در سال 1988 است که منجر به کشته شدن 270 نفر شد. مقامات اسکاتلندى سال گذشته ميلادى به دلايل انساندوستانه و به اين دليل که وى به سرطان مبتلا بود و تا چندماه ديگر بيشتر زنده نبود، المقرحى را آزاد کردند.
مقامات آمريکايى بر اين باورند که شرکت بزرگ نفتى "بريتيش پتروليوم " انگليس به منظور حفظ قرارداد پرارزش نفتى خود با ليبى در مقامات اسکاتلندى اعمال نفوذ کرده است تا مظنون بمب‌گذارى لاکربى آزاد شود اما انگليس تمامى اين ادعاها را رد کرده است.


نظر شما :