خط دهنده اصلی تعیین نماینده ویژه مشائی است

۱۳ مهر ۱۳۸۹ | ۱۹:۰۷ کد : ۸۶۴۹ گفتگو
گفتگو با مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس
خط دهنده اصلی تعیین نماینده ویژه مشائی است

 دیپلماسی ایرانی: انتصاب نمایندگان ویژه رئیس جمهور در مناطق مختلف جهان، عکس‌العمل‌های زیادی را در داخل کشور برانگیخت. اما اصرار دولت بر ابقای این نمایندگان با وجود بیانات صریح رهبری درباره پرهیز از موازی کاری در سیاست خارجی و هم چنین واکنش مجلس به این اقدام، قابل توجه است. دیپلماسی ایرانی علت این اصرار دولت و گام بعدی مجلس درباره این موضوع را در مصاحبه با مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی‌بررسی کرده است.

مجلس در روزهای گذشته طی تذکری به رئیس جمهور نسبت به انتصاب نماینده ویژه توسط رئیس جمهور اعتراض کرده. مبنای این اعتراض چه بوده است؟

من معتقدم اصل این کار می‌توانست کار خوبی باشد ولی به این شرط که اولا با وزارت خارجه هماهنگی می‌شد و ثانیا از افراد کارکشته و متخصص در این زمینه استفاده می‌شد. در صورتی که افرادی که هم اکنون انتخاب شده‌اند، افراد مناسبی برای این سمت‌ها نیستند. باید کسی برای این کار انتخاب می‌شد که قبلا در امور دیپلماتیک فعالیت کرده باشد، تجربه کار در وزارت خارجه داشته باشد و یا اطلاعات کافی درباره سیاست خارجی و مسائل بین المللی داشته باشد. انتصاب افراد بی‌تجربه یا افرادی که قبلا با وزارت خارجه مشکل داشته اند دردی از ما دوا نخواهد کرد.

بحث دیگری که درباره انتصاب این افراد مطرح است اشکالی است که بنا بر اصل 141 بر این اقدام وارد می‌شود. بنا بر این اصل، کارمندان دولت نمی‌توانند همزمان در چند سمت حضور داشته باشند.

به همین دلیل مجلس با این کار مخالفت کرده است. هم کمیسیون امنیت ملی اعتراض کرد وهم تذکری به امضای 122 نماینده مجلس به رئیس جمهور داده شد که من هم یکی از امضاء کنندگان آن بودم.

از نظر مجلس به طور کلی دو اشکال اساسی در این مسئله دیده می‌شود، یکی عدم هماهنگی با دستگاه دیپلماسی و دیگری این که مصداق افراد تعیین شده جای بحث دارد وگرنه اصل کار می‌توانست خوب و مفید باشد. اما دولت معتقد نیست که این افراد برای این سمت مناسب نیستند و لزومی ‌نمی‌بینند که این اقدام را با هماهنگی وزارت خارجه انجام دهد.

بعضی تحلیل‌گران بر این باورند که آقای احمدی نژاد با انتصاب نمایندگان ویژه سعی دارد افراد نزدیک و مورد اعتماد خودش را درمرکز تصمیم گیری در سیاست خارجی قرار دهد و معنای این کار عدم اعتماد رئیس جمهور به دستگاه دیپلماسی است. این تحلیل را چقدر درست می‌دانید؟

خط دهنده اصلی تعیین نماینده ویژه شورای عالی ایرانیان به ریاست اسفندیار رحیم مشائی است. طبیعتا این شورا خیلی با وزارت خارجه هم سو نیست و به تبع آن نمایندگان ویژه رئیس جمهور هم با وزارت خارجه هم سو نیستند. مشکل از این مسئله ناشی می‌شود. من معتقدم علاوه بر این که دولت نسبت به وزارت خارجه بی‌اعتماد و بی‌اعتناست، اعتماد بیش از حدی به نزدیکان خود دارد که در مصداق این افراد اشکال جدی وجود دارد. از این گذشته تصمیمات ناگهانی باعث بی‌ثباتی در سیاست‌ها می‌شود. نمونه دیگر این بی‌ثباتی را می‌توان در تصمیم ناگهانی دولت برای استرداد لایحه پنج ساله برنامه پنجم توسعه دید.

با توجه به اینکه نمایندگان مجلس درباره این مسئله به رئیس جمهور تذکر داده‌اند و کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی هم طی نامه‌ای به این اقدام اعتراض کرده است، به نظر شما گام بعدی مجلس در این راستا چه خواهد بود؟

در این باره باید به سخنان آقای توکلی توجه بیشتری کرد. بالاخره مجلس هم تا اندازه‌ای می‌تواند صبر و مدارا کند. ما فکر می‌کنیم در راستای تعامل مثبت میان قوه مقننه و مجریه باید عمل کنیم ولی در چارچوب قانون. مسئله این است که دولت به قانون بی‌توجه است. انشاالله با توجه بیشتر دولت به قانون این مسئله حل شود.


نظر شما :