گسترش تهديدات تروريستى در اروپا

۱۷ مهر ۱۳۸۹ | ۱۷:۳۰ کد : ۸۹۲۰ اروپا
همزمان با شروع اعتصابات مردمى ‌در بسيارى از کشورهاى اروپا در اعتراض به سياست رياضت اقتصادى که اتحاديه اروپا براى مقابله کشورهاى عضو با بحران اقتصادى جهانى پيشنهاد داده است، هشدارهاى امنيتى درباره احتمال وقوع حملات تروريستى در مراکز پرجمعيت و شلوغ اين کشورها رو به افزايش است.
گسترش تهديدات تروريستى در اروپا

ديپلماسى ايرانى: همزمان با شروع اعتصابات مردمى ‌در بسيارى از کشورهاى اروپا در اعتراض به سياست رياضت اقتصادى که اتحاديه اروپا براى مقابله کشورهاى عضو با بحران اقتصادى جهانى پيشنهاد داده است، هشدارهاى امنيتى درباره احتمال وقوع حملات تروريستى در مراکز پرجمعيت و شلوغ اين کشورها رو به افزايش است.

سازمان‌هاى اطلاعاتى فرانسه،‌ آلمان و انگلستان در هفته گذشته خبر از خنثى کردن چند طرح حمله تروريستى به لندن، ‌پاريس و ديگر شهر‌هاى پرجمعيت اروپا و دستگيرى افراد مظنون به دست داشتن در برنامه‌ريزى براى اين حملات خبر داده است. علاوه بر اين، تدابير امنيتى شديدى براى مبارزه با تهديد‌هاى احتمالى در شهرهاى اروپايى برقرار شده است.

سازمان‌هاى اطلاعاتى غربى منشا اين تهديدات امنيتى و تروريستى را گروه تروريستى القاعده معرفى کرده و گفته‌اند اطلاعاتى در دست دارند که نشان مى‌دهد القاعده در پى اجراى عملياتى مانند حملات تروريستى 2008 بمبئى است. در حملات تروریستی بمبئی دو هتل و چندین مکان دیگر به‌طور همزمان مورد یورش مهاجمان مسلح قرار گرفتند. تحقيقات بعدى نشان داد که اين افراد از خاک پاکستان به هند نفوذ کرده بودند. در حملات بمبئی حدود ۱۶۰ نفر کشته و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند.

گر چه نيروهاى ناتو با توجه به اين اطلاعات سرويس‌هاى اطلاعاتى اروپا در ماه گذشته حملات هواپيماهاى بدون سرنشين خود را به مناطق شمالى پاکستان تشديد کرده‌اند اما نبايد از نظر دور داشت که اين حملات به نوبه خود باعث گسترده‌تر شدن حملات تروريستى به نيروها و امکانات ناتو شده است. حملات به تانکرهاى حامل سوخت ناتو که از خاک پاکستان به سمت افغانستان در حرکت بودند در چند روز اخير چنان شدت گرفته است که ارسال محموله‌هاى ناتو به افغانستان متوقف شده است.

سه نگاه را مى‌توان در علت ايجاد چنين تهديدات امنيتى بررسى کرد. نگاه اول رشد افراط گرايى اسلامى‌ و همان القاعده را عامل اصلى تهديدات تروريستى مى‌داند. به نظر مى‌رسد نگاه مقامات امنيتى اروپا بيشتر معطوف به همين ديدگاه باشد. نيروهاى ائتلاف در افغانستان در مقابله با افراط گرايى نه تنها ناکام مانده‌اند بلکه در زمان حضور نيروهاى خارجى در افغانستان به عنوان مرکز تغذيه کننده افراط گرايى،‌ گروه‌هاى شبه نظامى‌ تقويت هم شده‌اند.

نگاه دوم از منظر تروريسم دولتى و سازمان يافته به اين تهديدات مى‌نگرد. مدافعان اين نگاه معتقدند کشورهاى اروپايى که خود را با مشکلات روزافزون اقتصادى و بعضا سياسى مواجه مى‌بينند، سعى دارند که با طرح خطرات امنيتى افکار عمومى‌ جامعه خودشان را از مسائل اقتصادى منحرف کنند و بتوانند از اين طريق به نوعى با اعتصابات عمومى‌ مقابله کنند.

نگاه سوم اخبار مربوط به تهديدات امنيتى و تروريستى را پاسخ غرب به شبهه احمدى‌ن‍ژاد درباره 11 سپتامبر و مسائل مربوط به آن مى‌داند. اين نگاه معتقد است که رسانه‌هاى غربى با طرح چنين مسائلى سعى دارند نشان دهند که هنوز هم خطر تروريسم در جهان جدى است و ادامه حضور نيروهاى بين‌المللى در افغانستان و عراق به دليل عدم ثبات در اين کشورها و فعاليت گروه‌هاى تروريستى در اين کشورها ضرورت دارد.


نظر شما :