بازى خطرناکى را آغاز کرديد چينى‌هاى عزيز

۱۶ آبان ۱۳۸۹ | ۱۵:۲۲ کد : ۹۱۷۶ اخبار اصلی
بر اساس اين گزارش در ليست فروش چين به ايران، فيبرهاى کربنى با...
بازى خطرناکى را آغاز کرديد چينى‌هاى عزيز

ديپلماسى ايرانى: نشريه ديپلمات در نگاهى به تحريم‌هاى ايران و تلاش ايالات متحده براى اجماع جهانى و انزواى تهران، اين‌بار انگشت اتهام خود را به سمت چين دراز مى‌کند و با انتخاب تيترى پرطمطراق مى‌نويسد: بازى خطرناکى را آغاز کرديد چينى‌هاى عزيز.

اين نشريه در ادامه مى‌نويسد: اخيرا روزنامه واشنگتن پست در گزارشى تاکيد کرد که چين تحريم‌هاى بين‌المللى ايران را ناديده گرفته است و تجهيزات موشکى و اتمى خود را در اختيار ايرانى‌ها قرار مى‌دهد. بر اساس اين گزارش در ليست فروش چين به ايران، فيبرهاى کربنى با کيفيت بسيار خوب هم ديده مى‌شود که ايران استفاده از آنها در سانتريفيوژهاى خود را چهار سال پيش آغاز کرد و البته در توليد يا ارتقاى سيستم موشکى هم بسيار به کار مى‌آيد.

کمپانى‌هاى خصوصى چينى مسئوليت اين معاملات را بر عهده دارند و اين در حالى‌ست که بسيار بعيد به نظر مى‌رسد که دولت مرکزى در پکن از اين معاملات با ايران بى‌خبر باشد. چين اندک اندک تبديل به غول اقتصادى شد که مى‌رود تا هم نفوذ اقتصادى خود را بر بازارهاى جهانى گسترش دهد و هم با اعزام تجهيزات نظامى در حقيقت بر دامنه اعتبار نظامى خود بيفزايد. چين حتى در حوزه دريانوردى هم هر روز گسترده‌تر از پيش عمل مى‌کند. در بنادر پاکستان و بنگلادش شرکت‌هاى چينى به وفور به چشم مى‌خورند و البته اسکله‌هاى اختصاصى براى خود هم دارند. پکن همزمان هم در حوزه نظامى، سياسى و هم اقتصادى رشد را تجربه مى‌کند. رشد اين کشور هم در هر سه حوزه ادامه دارد. چين کشتى تبديل شدن به قدرت جهانى را به آب انداخته است و البته در اين مسير مواج با ايالات متحده هم روبه‌رو خواهد شد. پکن با حرکان مارپيچ خود نشان داد که واشنگتن را به چالش کشيده است. عکس‌العمل امريکا هم در قبال چين در تمامى اين حوزه‌ها يکسان نخواهد بود. ايران يکى از اين حوزه‌ها است. ايالات متحده براى تحريم ايران و همراه کردن همگان با خود در اين مسير تلاش‌هاى بسيارى به خرج داد. اعضاى شوراى امنيت همگى دست در دست هم ايران را تحريم کردند و باراک اوباما اين اجماع را موفقيتى براى خود در دستگاه ديپلماسى مى‌داند. در حال حاضر ايران به شدت امريکايى‌ها را نگران کرده است. بسيارى از دستيابى ايران به تسليحات هسته‌اى وحشت دارند. بسيارى از تحليل‌گران ادعا مى‌کنند که ايران و تلاش کاخ سفيد براى ممانعت از دستيابى اين کشور به تسليحات هسته‌اى در حقيقت تبديل به عاملى اساسى در تصميم‌گيرى‌هاى آتى در انتخابات آتى سال 2012 ميلادى خواهد شد.

برقرارى رابطه تجارى با ايران مى تواند بر رابطه مسکو – پکن هم تاثيرگذار باشد. روسيه هم اندک تمايلى ندارد ايران را در جامه قدرت هسته‌اى ببيند. ايران هسته‌اى مى‌تواند مرزهاى جنوبى روسيه را به تنش بکشاند. عزم روسيه در ممانعت از فروش موشک‌هاى اس سيصد به ايران نشان داد که اين کشور بيش از اندازه از ايران دست يافته به تسليحات هسته‌اى واهمه دارد. عزم چين براى فروش تجهيزات نظامى به ايران آن هم از جنسى که در تسليحات هسته‌اى مورد استفاده قرار گيرد خشم و تعجب مسکونشين‌ها را برانگيخته است.

چين اين روزها تنها و تنها بحران را در عرصه بين‌المللى تجربه مى‌کند. کره شمالى هم مرز با چين است و فعاليت‌هاى هسته‌اى اين کشور در حقيقت تبديل به دغدغه اصلى بين‌المللى و البته نگرانى قدرت‌هاى منطقه‌اى شده است. حقوق بشر در چين هم مقوله‌اى نيست که غربى‌ها به سادگى از کنار آن بگذرند. دفاع از ايران که در مباحث استرات‍ژيک چين در اولويت هم قرار ندارد، تبديل به ابزارى شده است براى معيار صبورى غرب در قبال چين. چين در دورنمايى بزرگ‌تر به خاورميانه براى تامين انر‍‍ژى و نفت خود نيازمند است. چين به خوبى مى‌داند که ايرانى که به تسليحات هسته‌اى دست يافته مى‌توانند بر قيمت جهانى نفت و گاز تاثيرگذار باشد و البته در حوزه سياست خارجى هم حرف‌هاى بسيارى براى گفتن خواهد داشت. اين ماجرا هم مى‌تواند اقتصاد چين را هدف قرار دهد و هم طمع‌ورزى‌هاى نظامى اين کشور. چينى‌ها تا‌کنون بارها و بارها بر تحريم ايران صحه گذاشته‌اند اما اين سخنان از منظر غربى‌ها بايد جامه عمل بپوشد. اين مساله به نفع امنيت ملى چين هم است. چينى‌ها از خلا حضور قدرت‌هاى ديگر در ايران کمال استفاده را مى‌کنند و با شکستن تحريم‌هاى ايران پول هنگفتى را به جيب مى‌زنند.

ديپلمات


نظر شما :