سوریه و امریکا مجددا روی در روی هم

۱۵ آبان ۱۳۸۹ | ۱۷:۱۱ کد : ۹۲۳۵ اخبار اصلی
اوضاع لبنان روز به روز متشنج‌تر می‌شود. حال دیگر سوریه و متحدانش در برابر امریکا و متحدانش رسما در لبنان عرض اندام می‌کنند.
سوریه و امریکا مجددا روی در روی هم

دیپلماسی ایرانی: اوضاع لبنان روز به روز متشنج‌تر می‌شود. حال دیگر سوریه و متحدانش در برابر امریکا و متحدانش رسما در لبنان عرض اندام می‌کنند. با نزدیک شدن به رای نهایی دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری، اوضاع حساس لبنان روز به روز بیشتر بوی باروت را استشمام می‌کند. اگر چه سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان و سمیر جعجع، رهبر جنجالی و تندروی جریان 14 مارس بروز هر گونه درگیری در پی رای نهایی دادگاه رفیق حریری را رد می‌کنند و تلاش دارند اوضاع را آرام جلوه دهند.

در حالی که هفته پیش سید حسن نصرالله، دبیر کل جنبش حزب الله لبنان در پی تفتیش ناگهانی گروه بازرسی و تحقیق دادگاه ترور رفیق حریری از درمانگاه مخصوص زنان رهبران حزب الله و تعدی و درگیری‌ای که میان این گروه با مسئولان درمانگاه درگرفت، دستور به توقف هر گونه همکاری‌ با دادگاه ترور رفیق حریری داد، اکنون ایالات متحده یک گام به سمت رویارویی علنی با حزب الله برداشته و در حرکتی تحریک‌آمیز اعلام کرد، در راستای حمایت همه جانبه از دادگاه ترور رفیق حریری 10 میلیون دلار به این دادگاه کمک می‌کند تا بتواند کار خود را سریع‌تر و دقیق‌تر به پیش ببرد.

در همین حال جفری فلتمن، معاون وزیر امور خارجه امریکا که پس از سفر احمدی نژاد به لبنان دو بار به بیروت سفر کرده و در هر دو سفر خشم خود و دولت متبوعش را از میزبانی لبنانی‌ها از احمدی نژاد پنهان نکرده، این بار موضعی سرسختانه علیه حزب الله و ایران اتخاذ کرد و گفت: «به سوریه توصیه می‌کنیم که اگر به فکر بهبودی رابطه با واشنگتن است، به ایران فشار بیاورد و جلوی فعالیت‌های ایران و حزب الله را در لبنان بگیرد تا از نگرانی‌های روزافزون امریکا از تشدید اوضاع در لبنان کاسته شود.»

اظهارات فلتمن با واکنش صریح و تند سوریه مواجه شد. به گونه‌ای که وزارت امور خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای اظهارات معاون وزیر امور خارجه امریکا را تقبیح کرد و بیانه داشت، وی همچنان در اوهام سیر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، یک منبع از وزارت امور خارجه سوریه که نامی از او برده نشده در واکنش به اظهارات فلتمن گفت: «ما نیازی به پند و اندرزهای فلتمن نداریم چرا که سوریه به نقش خود برای حفظ منافع ملی‌اش همچنان عمل می‌کند و به تلاش‌های خود برای حاکم شدن ثبات در منطقه ادامه می‌دهد.»

وی تاکید کرد، آقای فلتمن همچنان در توهمات خود به سر می‌برد و گویا نمی‌خواند که در گزارش‌ها درباره او بر سر نقشش برای اتهام بستن به سوریه در ترور مرحوم رفیق حریری، نخست‌وزیر لبنان چه آمده است.

این دیپلمات سوری تاکید کرد، بله سوریه به امنیت و استقرار لبنان ایمان دارد چرا که معتقد است امنیت و استقرار لبنان نقشی حیاتی در امنیت و استقرار سوریه دارد. آقای فلتمن باید حقایق جغرافیایی و تاریخ سوریه در رابطه به کشور همسایه و برادر لبنان را درک کند و بداند کشوری که 10 هزار کیلومتر دورتر از ما قرار دارد نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند. کسی که به استقلال و تمامیت ارضی لبنان اعتقاد داشته باشد هیچ گاه لوایحی برای محروم کردن شهروندان لبنانی صادر نمی‌کند تا فقط منافع ایالات متحده تامین شود. آنها فقط به فکر خودشان هستند.

اما درگیری لفظی ایالات متحده و سوریه به همین جا ختم نشد. فلتمن هم‌زمان با واکنش وزارت امور خارجه سوریه در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست حملات شدیدی را متوجه سوریه کرد و گفت: «ما در برابر سوریه خیلی با احتیاط رفتار می‌کنیم. تا آن جا که بتوانیم به سمت بهبودی رابطه با دمشق گام بر می‌داریم ولی نمی‌توانیم بپذیریم که سوریه دوستان ما را در لبنان تحت فشار بگذارد و امنیت و استقرار این کشور را به مخاطره بیندازد. سوریه باید بداند ما به دوستانمان در لبنان وفاداریم و به هیچ وجه آنها را تنها نمی‌گذاریم.»

وی همچنین گفت: «سوریه تلاش دارد روابطش را با ما گسترش دهد. این دغدغه سوریه است که به دنبال رابطه بهتر با ما است. اگر بنا باشد با سوریه رابطه بهتری برقرار کنیم دمشق باید نگرانی ما را از تحولات لبنان درک کند و برای رفع آن تلاش کند.»

فیلتمن درباره سفرش به بیروت چند روز پس از سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران با لبنان نیز توضیح داد: من به بیروت رفتم تا حمایت خود را از میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان ابراز دارم و بگویم ایالات متحده همچنان از دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری حمایت می‌کند و به هیچ وجه قصد ندارد از آن کوتاه بیاید. لبنان اکنون در یک دو دستگی سیاسی بسیار حساس و جدی‌ به سر می‌برد. بسیار هم واضح است که از این دو دستگی ایران و سوریه حمایت می‌کنند و یک جریان را علیه جریان دیگر  تحریک می‌کنند.

اظهارات تند وزیر امور خارجه امریکا علیه سوریه تنها 24 ساعت پس از انتخابات نمایندگان کنگره و سنا امریکا ایراد می‌شود. برخی تحلیلگران بر این اعتقادند که این انتخابات تاثیرات خود را بر تغییر دیدگاه دیپلماسی امریکا آغاز کرده و جرقه آن اکنون از لبنان زده شده است. فیلتمن در زمان ریاست جمهوری جورج بوش، رئیس جمهوری سابق امریکا سفیر این کشور در بیروت بود. 

این در حالی است که سوریه و امریکا به تازگی روابط خود را تا سطح سفیر ارتقا داده بودند.


نظر شما :