گفتگو درباره جنگ

۱۸ آبان ۱۳۸۹ | ۱۸:۴۳ کد : ۹۲۸۷ اخبار اصلی
اظهارات نخست وزیر اسرائیل و یک سناتور آمریکایی در مورد حمله به ایران واکنش‌هایی را در ایران و آمریکا برانگیخت. منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران این سخنان را شوخی خواند و وزیر دفاع آمریکا نیز با این دیدگاه مخالفت کرد.
گفتگو درباره جنگ

ديپلماسى ايرانى: اظهارات نخست وزیر اسرائیل و یک سناتور آمریکایی در مورد حمله به ایران واکنش‌هایی را در ایران و آمریکا برانگیخت. منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران این سخنان را شوخی خواند و وزیر دفاع آمریکا نیز با این دیدگاه مخالفت کرد.

سناتور آمریکایی از احتمال جنگ با ایران می‌گوید

لیندسی گراهام، سناتور ایالت کارولینای جنوبی روز شنبه ۶ نوامبر (۱۵ آبان) در اجلاس امنیت بین المللی‌ هالیفکس در کانادا گفت: آمریکا به هیچ وجه خواهان یک مواجهه نظامی‌دیگر نیست، اما دنیا هم نمی‌تواند یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای را بپذیرد. او با تاکید بر اینکه برنامه هسته اى ‌ایران به نقطه‌ای خواهد رسید که دیگر نمی‌توان آن را با یک حمله متعارف و محدود از میان برد و افزود: «حتی شاید از آن نقطه گذشته باشیم.»

این عضو جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا خاطرنشان کرد که اگر دولت باراک اوباما تصمیمی‌ جسورانه تر در مورد برنامه اتمی ‌ایران بگیرد، از حمایت جمهوریخواهانی برخوردار خواهد بود که اخیرا اکثریت مجلس نمایندگان این کشور را به دست آورده اند.

او گفت: فکر می‌کنم به جایی رسیده ایم که مجبوریم به جای حمله محدود به زیرساخت‌های هسته‌ای رژیم ایران، توانایی این رژیم برای آغاز جنگی علیه ما و متحدانمان را از میان ببریم. این سناریوی نظامی‌ متفاوتی است، چنین حمله ای زمینی نیست، اما قطعا توانایی رژیم را برای حمله متقابل را از میان می‌برد.

لیندسی گراهام که خود در نیروی هوایی آمریکا خدمت کرده است، هدف از حمله احتمالی مورد نظر را غرق کردن کشتی‌های جنگی، نابود کردن نیروی هوایی و وارد کردن ضربه ای قاطع به سپاه پاسداران دانست! او گفت که پاسخ ایران به چنین حمله ای، احتمالا حملات غیر متعارف به نیروهای آمریکایی در افغانستان و حملات تروریستی در نقاط دیگر جهان خواهد بود.

این سناتور آمریکایی گفت  که آمریکا باید بین این وضعیت و دست یافتن ایران به سلاح اتمی ‌و تأثیری که این امر می‌تواند بر آینده جهان بگذارد، انتخاب کند. او افزود: اگر ایرانی‌ها باور نکنند که ما به نیروی نظامی‌ متوسل خواهیم شد، اگر فکر کنند که چنین چیزی غیر ممکن است، در آن صورت گمان نمی‌کنم بتوانیم با تحریم وضع را عوض کنیم. او با این حال گفت که هنوز باید به تحریم‌های بین المللی فرصت داد تا تأثیر خود را بگذارد، هر چند به عقیده او تحریم‌های فعلی فلج کننده نیست.

متکی: اظهارات گراهام در مورد احتمال جنگ شوخی بوده است.

 بیست و چهار ساعت پس از سخنان سناتور آمریکایی، منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی‌ تهدید نظامی‌ تاسیسات اتمی ‌ایران را یک شوخی دانست و گفت، ایالات متحده در حال حاضر با انتخابات کنگره این کشور درگیر است. وی گفت آمریکا هیچ راهی جز راه حل مسالمت آمیز در این مورد ندارد.

منوچهر متکی که روز یکشنبه 16 آبان (7 نوامبر) در یک کنفرانس مشترک خبری با همتای سنگاپوری خود در تهران اظهار نظر می‌کرد گفت که نباید حرف سناتور گراهام را جدی گرفت و افزود: «خواسته شوخی کند» اما در عین حال او از آمریکا خواسته از جنگ عراق و افغانستان درس بگیرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت: «شما اگر با عملی کردن تهدیدتان در افغانستان و عراق کاری از پیش نبردید، امروز به صرف تهدید چه می‌خواهید بکنید؟ بر دولتمردان آمریکاست که از گذشته‌ها درس بگیرند و به آسیب شناسی نسبت به سیاست‌هایشان بپردازند و در مسیر تصحیح این سیاست‌ها گام بردارند.»

سردار جزایری: آمریکایی‌ها می‌دانند قدرت جمهوری اسلامی‌دیگر منحصر به منطقه خاورميانه نيست

معاون ستاد کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی‌نیز در واکنش به اظهارات این سناتور آمريکايی بيان اينکه «اين سناتور آمريکايی درک درستی از توانمندى های جمهوری اسلامی‌ندارد»، گفت: «اين شخص نمی‌داند که هم اکنون آمريکا با حضور خود در منطقه به گروگان ايران درآمده است.»

سردار مسعود جزايری، رئيس کميته تبليغات دفاعی کشور و معاون ستاد کل نيروهای مسلح، در واکنش به سخنان اخیر سناتور آمريکایی عنوان کرد: اين سناتور آمريکايی نمی‌داند که دنيا عوض شده و تغييرات زيادی در صحنه‌های سياسی و نظامی‌بين الملل به وجود آمده است.

جزایری به سناتور محافظه کار آمریکایی هشدار داد در امور استراتژیِ مربوط به ايران و آمريکا وارد نشود، زيرا ناکارآمدی توصيه‌های او قبلا به اثبات رسيده است و اين سناتور هنوز تصور می‌کند که با قلدری و زورگويی از جنس آمريکايی می‌توان دنيا را اداره کرد در حالى که در دنيای واقعی اين چنين نيست.

معاون فرهنگی ستادکل نيروهای مسلح با بيان اينکه اين سناتور آمريکايی درک درستی از توانمندى های جمهوری اسلامی‌ندارد، گفت: اين شخص نمی‌داند که هم اکنون آمريکا با حضور خود در منطقه به گروگان ايران درآمده است.

وی تصريح کرد: البته خود آنها می‌دانند که قدرت جمهوری اسلامی‌ منحصر به منطقه خاورميانه نيست.

نتانیاهو: اقدام نظامی ‌تنها راه است

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه در ایالت نیوارلئانز در ملاقات با جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا که تنها تهدید به یک اقدام نظامی‌ جدی علیه ایران می‌تواند برنامه‌های هسته‌ای این کشور را متوقف کند. نتانیاهو گفت که «ایران باید از حمله نظامی‌به تاسیسات اتمی ‌خود وحشت داشته باشد».

به گفته نخست وزیر اسرائیل، با اینکه تحریم‌های بین‌المللی به ایران ضربه وارد کرده است اما تا زمانی که تهران فکر نکند حمله نظامی‌ یک گزینه واقعی علیه این کشور است، به تولید سلاح‌های اتمی ‌ادامه خواهد داد.

نخست وزير اسرائيل اضافه کرد که گرچه تحريم‌های اقتصادی، کار را برای ايران مشکل کرده، اما هيچ نشانی از توقف برنامه‌ی هسته‌ای ايران مشاهده نمی‌شود.

از سوی دیگر هفته گذشته، ژنرال عاموس یادلین، رئیس اطلاعات نظامی‌ اسرائیل گفته بود ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده در اختیار دارد که بتواند هم اکنون صاحب یک بمب و در آینده نزدیک صاحب دو بمب اتمی ‌باشد.

رابرت گیتس: با رویکرد نظامی‌ مخالفم

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه در واکنش به صحبت‌های بنیامین نتانیاهو گفت که تحریم اقتصادی ایران بسیار بیش از آنکه پیش بینی می‌شد موثر بوده و واشنگتن معتقد به ادامه رویکرد سیاسی و اقتصادی کنونی علیه تهران است.

گیتس گفت: «من با این (دیدگاه) مخالفم که فقط یک تهدید نظامی، ایران را مجبور می‌کند به برنامه تسلحاتی اتمی ش پایان دهد.» او همچنین ادعا کرد که آمریکا همه گزینه‌ها را همچنان در نظر دارد و هر آنچه را ضروری باشد انجام خواهد داد.

او گفت نگرانی اسرائیل را نسبت به آنچه که موثر بودن تحریم های جهانی علیه ایران می‌نامید، درک می‌کند، اما از سوی دیگر تحریم‌ها عمیقا گزنده بوده است و واشنگتن در شرایط فعلی معتقد است که رهیافت دیپلماتیک باید ادامه پیدا کند.


نظر شما :