پيشنهاد جديد روزنامه واشنگتن پست براى غربى‌ها

با ابزار حقوق بشر به جنگ با ايران برويد!

۲۲ آبان ۱۳۸۹ | ۱۴:۵۹ کد : ۹۳۱۸ اخبار اصلی
ايران هم آسيب‌پذيرى‌هاى خاص خود را دارد. ايران آنچنان بر حوزه اقتصادى خود تمرکز ندارد و بيش از آن به دنبال جبران اشتباهات سياسى است که مرتکب مى‌شود. ايران در حوزه سياسى دست به راهکارهايى زده است که غرب عملا نمى‌تواند از هيچ مجرايى براى اعمال فشار بر اين کشور استفاده کند.
با ابزار حقوق بشر به جنگ با ايران برويد!

ديپلماسى ايرانى: روزنامه واشنگتن پست در تازه‌ترين تحليل خود به پرونده هسته‌اى ايران پرداخته است و رابطه ميان تهران و واشنگتن را در بحبوحه تلاش‌ها براى خارج کردن پرونده ايران از بن‌بست مورد بررسى قرار مى‌دهد: ايران و آمريکا باز هم روزهاى تنش را تجربه مى‌کنند که البته مورد پرسابقه‌اى هم است. رقص ديپلماتيک ميان اين دو کشور باز روند سرعتى خود را طى مى‌کند. سوالى که ذهن واشنگتن و متحدان اين کشور را در قاره سبز به خود مشغول کرده اين است که چگونه مى‌توان تهران را از موضع حمله خارج و در مقام همکارى قرار داد؟ همگان به دنبال راهى هستند که به قول خودشان تهران را سر به راه کنند. ايالات متحده به رهبرى باراک اوباما اعتقاد دارد که بايد با روش و اصول دموکراسى پيش رفت و ايران را با فشارهاى اقتصادى يا همان تحريم سر به راه کرد. آمريکايى‌ها اعتقاد دارند که با فشار اقتصادى مى‌توان استراتژى ايران را تغيير داد و به نوعى دولتمردان اين کشور را وادار به نشستن پاى ميز مذاکره کرد.

نويسنده در ادامه مى‌نويسد: ايران هم آسيب‌پذيرى‌هاى خاص خود را دارد. ايران آنچنان بر حوزه اقتصادى خود تمرکز ندارد و بيش از آن به دنبال جبران اشتباهات سياسى است که مرتکب مى‌شود. ايران در حوزه سياسى دست به راهکارهايى زده است که غرب عملا نمى‌تواند از هيچ مجرايى براى اعمال فشار بر اين کشور استفاده کند.

واشنگتن پست  در ادامه به حواشى انتخابات رياست جمهورى سال گذشته در ايران مى‌پردازد و مى‌نويسد: دولت ايران به راحتى پيش و پس از اين انتخابات اجازه داد که اپوزيسيون در اين کشور به شکل "جنبش سبز" ظهور کند. اين جنبش به نوعى بازتعريف رابطه ميان نخبگان منتقد و سياستمداران در راس بود. کم نيستند کسانى که شکل گيرى اين جنبش در ايران را به نوعى پرورش دموکراسى در اين کشور مى‌دانند.

اين نويسنده امريکايى که در نگارش مسائل مخصوص ايران به طيف تندروها تعلق دارد، در ادامه ادعا مى‌کند که با وجود حواشى پس از انتخابات رياست جمهورى در ايران، جنبش سبز هنوز به نوعى نفس مى‌کشد. ستون نويس واشنگتن پست در ادامه ادعا مى‌کند که حوادث پس از انتخابات در حقيقت چالشى براى دولت ايران پس از سه دهه بود.

در شرايطى که کميته حقوق بشر سازمان ملل براى نخستين بار هفته گذشته ايالات متحده را مورد انتقاد شديد قرار داد و نقض حقوق بشر در آمريکا را به باد انتقاد گرفت، واشنگتن پست  ادعا مى‌کند که غرب بايد هم ايران را در حوزه هسته‌اى و هم حقوق بشر مورد نقد قرار دهد. ايگناتيوس در ادامه ادعا مى‌کند که تهران بايد زندانيان سياسى را آزاد کند و البته روزنامه‌هاى توقيف شده هم رفع توقيف شوند. اين نويسنده آمريکايى در زمره تحليل‌گران تندرويى است که اعتقاد دارد بايد حلقه تحريم‌ها و فشارهاى سياسى بر ايران را به اندازه‌اى تنگ کرد که اين کشور راهى نداشته باشد جز نشستن پاى ميز مذاکرات.

باراک اوباما در جامه چهل و چهارمين رئيس‌جمهورى ايالات متحده همچنان به حرکت در دو مسير تعامل و تقابل ادامه مى‌دهد. ايگناتيوس اما اصرار دارد که باراک اوباما بايد در مسائل داخلى ايران از جمله ماجراى مخالفت‌ها با دولتمردان فعال‌تر از قبل عمل کند و به نوعى همزمان با فشارهاى اقتصادى ايران را تحت شديدترين فشارهاى داخلى هم قرار دهد. به گونه‌اى که هم مهار بحران اقتصادى براى دولتمردان ايرانى سخت شود و هم نارضاينى‌ها‌ى سياسى افزايش پيدا کند. اين نويسنده آمريکايى ادعا مى‌کند که تنها راه براى خلع سلاح هسته‌اى ايران! و يا متوقف کردن برنامه هسته اى اين کشور، تعميق شکاف ميان مخالفان و دولت ايران است.

نويسنده اين يادداشت در پايان اصرار مى‌کند که تنها راه باقى مانده پيش روى آمريکا براى به چالش کشيدن برنامه هسته‌اى ايران، توسل به راهکارى آرام و ديپلماتيک است. در اين فضا توسل صرف به استراتژى چماق و هويج نمى‌تواند ره به جايى ببرد، آمريکا و همراهانش بايد به نوعى به مسائل حقوق بشر در ايران متمرکز شوند تا بدانجا که اين مساله منجر به تغيير رفتار هسته‌اى ايران در قبال غرب شود.


نظر شما :