نگرانى از سوء استفاده اسرائيل از تحولات داخلى لبنان

۲۴ آبان ۱۳۸۹ | ۲۰:۵۸ کد : ۹۳۵۱ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
حال نگرانى‌اى که وجود دارد اين است که اين تهديدها به خارج از مرزهاى لبنان کشيده شود و اسرائيل با سوء استفاده از اين موقعيت بخواهد عليه لبنان دست به يک حرکت ايذايى بزند و احتمالا جنگ تازه‌اى راه بيندازد.
نگرانى از سوء استفاده اسرائيل از تحولات داخلى لبنان

ديپلماسى ايرانى: اوضاع لبنان روز به روز وخيم‌تر مى‌شود. در نگاه اول اين گونه برداشت مى‌شود که اوضاع لبنان بيشتر ماحصل کش‌مکش‌هاى داخلى است و اگر هم به خشونت کشيده شود درگيرى‌اى ميان فرقه‌ها و گروه‌هاى سياسى لبنانى مشابه 7 مى 2008 خواهد بود. به خصوص پس از اظهارات سيد حسن نصرالله که تهديد کرد هر دستى که بخواهد حزب الله را بر سر دادگاه ترور رفيق حريرى مجازات کند، قطع مى‌کنيم و پاسخ سعد حريرى در مسکو که هيچ کس نمى‌تواند مرا تهديد کند و تفنگ بالاى سرم بگذارد، بيشتر نشان مى‌داد که درگيرى لبنانى‌ها يک درگيرى خانوادگى است و نبايد در آن دخالت کرد تا اين تهديدهاى متقابل به خشونت کشيده نشود. تلاش‌هاى کشورهاى منطقه به ويژه سوريه، عربستان و ايران نيز بيشتر در اين راستا بود که از تشديد تنش‌ها ميان احزاب و جريان‌هاى سياسى لبنانى جلوگيرى شود. اگر چه ايالات متحده نقشى مغاير را بازى مى‌کند و بر تحريک حزب الله اصرار دارد.

حال نگرانى‌اى که وجود دارد اين است که اين تهديدها به خارج از مرزهاى لبنان کشيده شود و اسرائيل با سوء استفاده از اين موقعيت بخواهد عليه لبنان دست به يک حرکت ايذايى بزند و احتمالا جنگ تازه‌اى راه بيندازد.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، ديپلمات‌هاى اروپايى اين روزها پيام‌هاى بسيارى را به اطلاع دولت لبنان مى‌رسانند مبنى بر اين که اسرائيل قصد دارد عليه لبنان عمليات نظامى انجام دهد. به ادعاى اين ديپلمات‌ها پس از آن که اسرائيل توان نظامى خود را تکميل کرده و از لحاظ لجستيکى خود را به شدت تقويت کرده اکنون به اين فکر مى‌کند که توان لازم براى يک جنگ جديد را دارد و مى‌تواند برگه‌هاى معادلات سياسى خاورميانه را به هم بريزد و تدارک براى حمله به لبنان را در اولويت سياست‌هاى خود قرار داده است. ظاهرا اين موضوع را سيد حسن نصرالله دبير کل حزب الله نيز درک کرده است. وى گفت که پيش‌بينى مى‌کند هم‌زمان با راى دادگاه اسرائيل نيز به فکر حمله به لبنان بيفتد.

به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، سفر مسئولان امريکايى و فرانسوى از جمله جفرى فلتمن، معاون خاور نزديک وزير امور خارجه امريکا و برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه به لبنان همگى در همين راستا بوده و به اطلاع مقام‌هاى لبنانى رسانده‌اند که احتمال حمله اسرائيل عليه لبنان بسيار بالا است و خطر اين تهديد به اندازه‌اى جدى است که امکان دارد ظرف چند روز و چند هفته آينده اتفاق بيفتد.

کامل الرفاعى نماينده فراکسيون حزب الله در پارلمان لبنان در اين باره مى‌گويد: «تهديدهاى اسرائيل عليه لبنان واقعا جدى است. معاون وزير امور خارجه امريکا و ديپلمات‌هاى اروپايى از ما خواسته‌اند که تهديدهاى اسرائيل عليه لبنان را جدى بگيريم. جفرى فلتمن، معاون وزير امور خارجه امريکا، برنار کوشنر وزير امور خارجه فرانسه و جان کرى، سناتور دموکرات کنگره امريکا هر سه در سفرشان به لبنان به اين موضوع اشاره کردند.»

وى تاکيد کرد، کرى به مقامات سورى اطلاع داده است که امريکا به اسرائيل چراغ سبز نشان داده که هر کارى مى‌خواهد در لبنان انجام دهد و اين نشان مى‌دهد که امريکايى‌ها يک برنامه تعريف شده براى برخورد با مقاومت در لبنان و فلسطين دارند و براى اين کار از دست نشانده خود يعنى اسرائيل براى رسيدن به اين هدف استفاده مى‌کنند چرا که نمى‌توانند خودشان مستقيما عمليات نظامى در لبنان انجام دهند.

الرفاعى دليل وجود چنين برنامه‌اى از سوى امريکا و اسرائيل در برهه کنونى را اين گونه بيان مى‌کند که پس از شکست مذاکرات فلسطين و اسرائيل اکنون امريکايى‌ها به دنبال اين هستند که هدف تازه‌اى را براى منطقه تعريف کنند و چنين هدفى تعريف نخواهد شد مگر اين که اسرائيل به لبنان حمله کند. البته ما نيز دست روى دست نمى‌گذاريم و هر گونه دشمنى عليه مقاومت را با قدرت پاسخ مى‌دهيم. ما اين موضوع را پيش‌بينى مى‌کرديم دقيقا به همين دليل هم است که بر وحدت صفوف احزاب لبنانى در داخل لبنان تاکيد داريم چرا که هر گونه تفرقه‌اى در داخل باعث سوء استفاده دشمن خارجى خواهد شد.

سرهنگ الياس حنا، کارشناس مسائل استراتژيک نيز در اين باره مى‌گويد: «پس از جنگ 33 روزه در ژوئن 2006 و پس از گزارش وينونگراد که در آن اسرائيل را متهم به آتش‌افروزى و جنايت در غزه مى‌کرد، کارشناسان نظامى اسرائيل ارتش اين رژيم را از هر گونه جنگ تازه‌اى در منطقه برحذر مى‌داشتند ولى اکنون اسرائيل مجهز شده و اکنون در خود اين توانايى را مى‌بيند که مى‌تواند عليه کشور ديگرى جنگ کند و به انحاى مختلف اين پيام را فرستاده که آمده هر گونه حمله نظامى است.»

حنا در ادامه درباره اين که آيا اسرائيل مى‌تواند اصولا جنگى را عليه لبنان انجام دهد يا خير مى‌گويد: «اين درست است که اسرائيل براى آغاز يک جنگ تمام عيار آمادگى دارد ولى اين جنگ نياز به ظرفيت‌هاى سياسى و چراغ سبز امريکا دارد. در حال حاضر امريکا آماده دادن چنين چراغ سبزى به اسرائيل نيست. امريکاى اکنون با امريکايى که به عراق و افغانستان حمله کرد، کاملا متفاوت است. اکنون امريکا از جنگ طولانى عراق و افغانستان خلاصى نيافته و بحران اقتصادى را نيز پشت سر نگذاشته است. اسرائيل هم نمى‌تواند به تنهايى وارد جنگ شود، راضى هم نمى‌شود وارد جنگى شود که نتايج جنگ 2006 را برايش در بر داشته باشد چرا که در آن حالت به همه ثابت مى‌کند که بسيار شکننده و در حد خانه عنکبوتى است.

وى درباره سناريوهايى که اسرائيل براى حمله به لبنان در ذهن مى‌پروراند نيز گفت: «سناريويى وجود ندارد. فقط تبليغات روانى براى تضعيف روحيه حزب الله است. اسرائيل خوب مى‌داند که حزب الله بيش از 40 هزار موشک در اختيار دارد و مى‌تواند همه شهرها و مناطق اسرائيل را مورد هدف قرار دهد. دليل اين ادعا هم پناهگاه‌هايى است که اسرائيل در مناطق و شهرهاى مختلف اسرائيل ساخته يا در حال ساختن است، اين نشان مى‌دهد که خود اسرائيل نيز مى‌داند که توانايى حزب الله تا چه اندازه بالا است.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :