برداشت سناتور بایدن از دیدار 17 ساعتی با بوش

۰۹ آبان ۱۳۸۶ | ۱۸:۰۹ کد : ۹۶۸ آمریکا
او بسيار تيزهوش‌تر از آنى‌است که مردم فکر مى‌کنند، اما مطلقاَ بر اساس غريزه‌اش عمل مى‌کند و نه شناخت‌اش، حتى شناختى پايه‌اى از اينکه اصلا با چه مسئله‌اى سروکار داريم.
برداشت سناتور بایدن از دیدار 17 ساعتی با بوش

 

جوزف بايدن سناتور دمکرات در آمریکا  استراتژى جورج  بوش رییس جمهور این کشور در ممانعت از برنامه های هسته‌اى ايران را بيفکرانه و خطرناک خواند و اظهار داشته که عناصر راديکال پاکستان و تروريست‌هاى بين‌المللى، تهديدات هسته‌اى خطرناک‌ترى براى آمريکا هستند.

 

در نشستى 90 دقيقه‌اى با خبرنگاران و ويراستاران گلوب ، سناتور ايالت دلاور  همچنين،  با اطمينان از رقابت خود براى نامزدى حزب دموکرات در انتخابات رياست جمهورى، برخلاف  آراى تک رقمى او در انتخابات اخير خبر داد و با بيان اين مطلب که امکان دارد نامزدى باراک اوباما و جان ادواردز برهم بخورد، هشدار داد که نامزد کردن هيلارى کلينتون ممکن است انتخابات 2008 را براى حزب دموکرات دشوارتر نمايد.

 

رئيس کميته‌ روابط خارجى سنا و نماينده‌ى با سابقه‌ 35 ساله‌ کنگره که يکى از پيشروان حزب خود درباره‌ سياست‌هاى مربوط به عراق است، گفت که از نگرانى رأى دهندگان درباره‌ سياست خارجى که وى مدعى‌است هيچ وقت تا به اين حد زياد نبوده، بهره‌ خواهد جست.

 

او گفت که عمليات نظامى، تنها ممکن است برنامه‌ ايران را براى 18 ماه يا 2 سال به تعويق بيندازد و افزون بر آن، با راديکاليزه کردن مسلمانان جهان، منجر به تضعيف متحدان آمريکا در افغانستان  و پاکستان خواهد شد. وى گفته  اين شيوه‌اى به شدن بى‌فکرانه ‌است.

 

ماه گذشته، بايدن به طرح سنا براى معرفى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى به عنوان گروهى تروريستى، رأى منفى داد. اين طرح با 76 رأى در مقابل22 رأى تصويب شد، اما کلينتون تنها نامزد انتخابات رياست جمهورى بود که به آن رأى مثبت داد.

 

رأى او موضوع اصلى مشاجراتى شد که پس از مطرح شدن اعمال تحريم‌هاى سخت‌تر عليه ايران توسط کابينه‌ى بوش دوباره از سر گرفته شد.

 

بايدن با اظهار اين مطلب که به قضاوت بوش "هيچ اطمينانى ندارم"، بيان کرد که اين طرح به بوش اجازه مى‌داد تا به کشور دیگری تعرض کند. وى بر مبناى 15 تا 17 ساعتى که با بوش گذرانده، گفت "او بسيار تيزهوش‌تر از آنى‌است که مردم فکر مى‌کنند، اما مطلقاَ بر اساس غريزه‌اش عمل مى‌کند و نه شناخت‌اش، حتى شناختى پايه‌اى از اينکه اصلا با چه مسئله‌اى سروکار داريم." 

 

بايدن افزود مرد معقول در کابينه‌ بوش، رابرت گيتس، وزير دفاع او است، که  بنابر اظهار نظر وى، در مقابل عمليات نظامى آمريکا "خط قرمز" قرارداده، مگر در شرايطى که به نيروهاى آمريکايى حمله شود.

 

آقای بايدن، علاوه بر اظهار ديدگاه‌هاى خود درباره‌ سياست خارجى، گفت که تجربه‌ او در سنا، او را در پيشبرد توافق و  رضايت عمومى در مورد مسايل مهم تجهيز کرده‌است.

 

 " فکر نمى‌کنم – اين را صادقانه مى‌گويم -  که هيلارى کلينتون به اندازه‌ من درمنطبق کردن ايده‌هاى بزرگ با مسير اصلى آراى عمومى آمريکا باتجربه باشد. به عقب برگرديد و پيشينه‌ مرا طى اين 30 سال مرور کنيد. بى‌ترديد مرا يکى از سناتورهايى خواهيد يافت که دستاوردهاى بسيارى داشته‌است."

 

سناتور گفت که طرح مراقب‌هاى بهداشتى که او در اين هفته آنرا رونمايى کرد، بر بيمه کردن کودکان و پوشش بيمارى‌هاى فاجعه‌آميز تمرکز مى‌کند ولى کمبودهاى قانونى که به موجب آن تمام آمريکايى‌ها بيمه‌ بهداشتى دارند را نيز برطرف مى‌کند، رويکردى واقع‌گرايانه است.

 

جوزف بايدن گفت که به شدت با تغييرات آب و هوايى مقابله خواهد کرد و در نخستين روز در دفتر کارش، اجراييه‌اى را صادر خواهد کرد به موجب آن، دولت فدرال تنها وسايل نقليه‌اى را بخرد که به ازاى هر گالون، حداقل 40 مايل بپيمايد، و تنها ساختمان‌هاى "سبز" بسازد. اين عمل موجب خواهد شد تا ايالات هم از اين کار پيروى کنند و همچنين بازار آزاد را تشويق خواهد کرد تا محصولاتى با بهره‌ورى انرژى بالاترى توليد کنند.

 

آقای بايدن درباره‌ نامزدى خود اظهار داشت: "بارقه‌هاى اندک نورى از ميان مه به چشم مى‌خورند" و اينکه اوضاع به گونه‌اى پيش مى‌رود که او مى‌تواند به عنوان نخستين رقيب کلينتون شناخته شود. "به نظر مى‌رسد، حالا درست يا غلط، که باراک عقب نشسته و احتمالاَ آمادگى‌اش را ندارد"  و درباره‌ى ادواردز هم ابراز داشت: "احتمال اينکه بتواند خود را آماده کند، کمى کم شده‌است."

 

بايدن گفت جمعيت مردمى که در سخنرانى‌هايش شرکت مى‌کنند از 70 نفر در اوايل امسال  در سخنرانى او در آيووا به 300 يا 400 نفر رسيد.

 

"اگر يک، دو يا سه  بار ديگر در اجتماعات حضور يابم، فکر مى‌کنم به عنوان نامزد حزب انتخاب شوم."

 

او گفت دموکرات‌ها بايد برآورد کنند که آيا انتخاب کلينتون به عنوان نامزد انتخابات، شانس آنها در بازپس‌گيرى کاخ سفيد را کم رنگ نمى‌کند.

 

مسئله اينجاست که آيا اين نبرد "شکست جمهورى‌خواهان و توانايى ما در مانور رفتن روى اين مسئله را به همراه خواهد داشت يا موضوعى درباره‌ هر دو کلينتون خواهد بود."


نظر شما :