استاکس نت و جنجال رسانه ای غرب

۰۲ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۴:۳۶ کد : ۱۰۰۳۲ اخبار اصلی
استاکس نت این روزها باز هم جنجال رسانه ای به راه انداخته است.
استاکس نت و جنجال رسانه ای غرب

دبپلماسی ایرانی: استاکس نت این روزها باز هم جنجال رسانه ای به راه انداخته است. ویروس کامپیوتری که هیچ کس مسئولیت طراحی و تدوین آن را نمی‌پذیرد، این روزها بیش از روزهایی که دشمنان برنامه هسته‌ای ایران آن را راهی تاسیسات این کشور کردند، خبرساز شده است. تعبیرها و تفسیرها از ماجراجویی این ویروس اینترنتی هم به فراخور زمان و شرایط برنامه هسته‌ای ایران متفاوت بوده است.گاه غربی‌ها به آرامی‌ و با مصلحت سنجی از کنار این خرابکاری گذشته اند تا طرح اسرائیلی‌ها برای خرابکاری در ایران چندان در بوق و کرنا قرار نگیرد و گاه به واسطه اطلاعات سرویس‌های جاسوسی اسرائیل به این خرابکاری بالیده اند. کم نبودند تحلیل گرانی که طراحان استاکس نت را به راه اندازی جنگ سرد علیه ایران متهم کرده اند. جنگی که به سلاح نیاز ندارد و یا یک یو اس پی ساده می‌تواند تاسیسات هسته‌ای ایران یا هر کشور هدفی را از کار بیندازد.

قریب به چهل و هشت ساعت پیش بود که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در تازه ترین افشاگری خود اسناد و مدارکی را ارائه کرد دال بر دستان اسرائیل و ایالات متحده در طراحی استاکس نت. گویا تحریم‌های به قول تندروهای آمریکایی کمرشکن نتوانسته است به تنهایی مطالبه نابجای غرب از برنامه هسته‌ای ایران را برآورده کند. در این فضای ناتوانی تنها راه برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، جنگ نرم و آرامی‌است که صدای منتقدان خسته از جنگ افروزی‌های اسرائیل و آمریکا در منطقه خاورمیانه را هم بلند نکند. روزنامه گاردین در نگاهی به ماجرای استاکس نت و برنامه هسته‌ای ایران باز ردایی مشابه جامه دیگر رسانه‌های غربی در انتقاد از برنامه هسته‌ای ایران بر تن می‌کند و می‌نویسد: به ثمر نشستن خرابکاری‌های انجام گرفته در تاسیسات هسته‌ای ایران،احتمال آغاز جنگ در منطقه را به صفر رسانده است.

این روزنامه به صراحت از استاکس نت با عنوان پروژه مشترک اسرائیل – ایالات متحده سخن می‌گوید و می‌نویسد: خرابکاری که در روند برنامه هسته‌ای ایران با نام و نشانی استاکس نت انجام گرفت بر اساس برآوردهای انجام شده، برنامه این کشور را در دستیابی به تکنولوژی نظامی‌ هسته‌ای چند سال به تعویق انداخته است.

نیویورک تایمز در تازه ترین افشاگری خود در این خصوص تاکید کرده بود که اسرائیل و آمریکا در عملیاتی مشترک، مدل برنامه هسته‌ای ایران را در مرکز توسعه هسته‌ای اسرائیل موسوم به دیمونا بازسازی کردند و سپس ویروس استاکس نت را بر روی آن آزمایش کردند تا از ضریب موفقیت آن مطمئن شوند.

گاردین در ادامه مانند دیگر رسانه‌های غربی به سخنان محمود احمدی نژاد در خصوص تخریب بخشی از سیستم رایانه ای تاسیسات هسته‌ای ایران بر اثر نفوذ استاکس نت اشاره می‌کند و تاکید می‌کند که علت توقف بوجود آمده در برنامه هسته‌ای ایران در حقیقت همین ویروس اینترنتی با نام و رسم استاکس نت است.

آنچه که در حال حاضر اصلی ترین سوال غربی‌ها و تحلیل گران است ذات استاکس نت و طراحی و تدوین آن نیست. پس از افشاگری‌های نیویورک تایمز، کارشناسان هسته‌ای از خود این سوال را می‌کنند که چگونه سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل توانستند برنامه هسته‌ای ایران را در دیمونا شبیه سازی کنند و البته میزان مشارکت ایالات متحده در این روند تا چه اندازه و به چه شکل بوده است؟

بر اساس داده‌های سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل، سانتریفیوژهایی که مسئولیت غنی سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای نطنز را بر عهده داشتند، هدف حملات استاکس نت قرار گرفته اند.

گاردین با اشاره به فضایی که تندروهای امریکایی و اسرائیلی برای حمله به ایران خلق کرده بودند، می‌افزاید: سال 2010 در حقیقت سال مشاجره میان طرفداران استراتژی تحریم و تندروهای حامی ‌حمله نظامی‌ به ایران بود. در واپسین ماه‌های این سال هم صدای منتقدان سیاست‌های باراک اوباما در قبال ایران در واشنگتن بلندتر از پیش شد. بر همین اساس بسیاری از تحلیل گران هشدار می‌دهند که 2011 سال تصمیم گیری در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است. البته از نخستین روزهای ژانویه تا کنون مقام‌های متفاوت و طرازبالای رژیم اسرائیل تریبون در دست ادعاهای سابق خود را زیر سوال می‌برند و تاکید دارند که تهران تا دستیابی به تسلیحات هسته‌ای حداقل چهار سال فاصله زمانی دارد.

گاردین در ادامه به نقل از مقامی‌که نام آن فاش نمی‌شود تاکید می‌کند که: احتمال توسل غرب و اسرائیل به گزینه نظامی‌ علیه ایران، کمتر از گذشته شده است. اسرائیل نه تنها دست به اقدام‌های خرابکارانه رایانه ای در ایران زد بلکه تا کنون چند دانشمند هسته‌ای ایران هم هدف حملات تروریستی قرار گرفته اند که ردپای اسرائیل در آنها به خوبی دیده می‌شود.

آونر کوهن از محققان مسائل خاورمیانه مستقر در واشنگتن هم در گفتگو با گاردین موضع گیری مشابهی دارد و می‌گوید: در بازده زمانی کوتاه مدت، احتمال حمله به ایران یا تاسیسات هسته‌ای این کشور بسیار کم است. البته این بدان معنا نیست که گزینه نظامی‌ از روی میز کار کاخ سفید و تل اویو نشین‌ها حذف شده است بلکه بدان معناست که این امر در آینده ای نزدیک محقق نخواهد شد.

نیویورک تایمز در افشاگری خود ادعا می‌کند که همکاری مشترک اسرائیل – امریکا در مرکز تحقیقات هسته‌ای دیمونا از دو سال پیش آغاز شده بود. این ادعا تا کنون از سوی مقام‌های اسرائیلی یا امریکایی تایید یا تکذیب نشده است. 

بسیاری از کارشناسان مسائل کامپیوتری، استاکس نت را پیچیده ترین و موفق ترین ویروس رایانه ای می‌دانند که تا کنون برای تخریب سیستم رایانه ای کشوری ثانی طراحی شده است. نیویورک تایمز در افشاگری خود به نقش امریکا به عنوان واسطه ای قابل اطمینان اشاره کرده و ادعا می‌کند که این امریکایی‌ها بودند که اطلاعات تجهیزات ساخت زیمنس و مورد استفاده ایران را در اختیار اسرائیل برای طراحی استاکس نت قرار دادند. میر داگان که سابق بر این ریاست سازمان موساد اسرائیل را بر عهده داشت نیز بارها تاکید کرده بود که تل آویو برای مهار ایران به کمک دیگر سرویس‌های اطلاعاتی مانند سیا یا ام آی سیکس نیاز دارد.

رئیس جمهوری سابق ایالات متحده جورج بوش، پیش از ترک قدرت در سال 2009 میلادی، 300 میلیون دلار برای عملیات‌های مشترک اطلاعاتی و نظامی‌ علیه ایران، تامین اعتبار کرد. بی شک استاکس نت بخش اعظمی‌از این بودجه را قورت داده است. برخی کارشناسان غربی ادعا می‌کنند که بیش از 900 رایانه در نظنز مورد حمله استاکس نت قرار گرفته اند.

گاردین در ادامه این بحث به دیدار میان نمایندگان ایران و پنج به اضافه یک در استانبول ترکیه اشاره می‌کند و می‌نویسد: ترکیبی از تحریم‌ها و خرابکاری‌ها، برنامه هسته‌ای ایران را به عقب رانده و پیش بینی‌ها حاکی از این است که غرب در استانبول با دست باز بیشتری می‌تواند در قبال ایران عمل کند.

کوهن در این خصوص به گاردین می‌گوید: پیش بینی من این است که ایران در بازده زمانی بلند مدت به دنبال بمب نیست. تنها چیزی که می‌تواند این کشور را به سمت تسلیحات هسته‌ای ببرد، حمله غرب است. در ایرانی‌ها آن اندازه زیرکی وجود دارد که در چهارچوب ان پی تی ( معاهده منع تکثیر تسلیحات اتمی‌) به فعالیت هسته‌ای خود ادامه دهند. این که اسرائیل و غرب بتوانند با این حقیقت کنار بیایند یا خیر، در دامنه پیش گویی‌های من نیست.

کوهن نخستین کارشناسی نیست که در خصوص حمله نظامی‌ به ایران هشدار می‌دهد. عالی رتبه ترین مقام‌های نظامی‌ و سیاسی امریکایی هم از دو سال پیش تا کنون بارها هشدار داده اند که حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، منافع ایالات متحده در منطقه ای که در یک دهه گذشته دو جنگ را تجربه کرده است، به خطر می‌اندازد.  


نظر شما :