باز هم بررسی گزینه نظامی ‌علیه ایران!

۰۴ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۹:۱۹ کد : ۱۰۱۰۶ اقتصاد و انرژی
ایران یک سوی میز نشسته بود و چین، ایالات متحده، بریتانیا، روسیه، فرانسه و آلمان هم در سوی دیگر میز. دو روز گفتگو و بحث و جدل. نتیجه اما به بن بست خوردن یا همان توقف در مذاکرات بود.
باز هم بررسی گزینه نظامی ‌علیه ایران!

ديپلماسى ايرانى: تبعات نشست استانبول همچنان در رسانه‌های غربی سر و صدا به راه انداخته است. برخی ادعای آغاز تحریم‌ها را دارند و تعدادی هم اروپا و امریکا را به صبر بیشتر فرامی‌خوانند. در این فضا اما تندروهایی هم هستند که منتظر بن بست در مذاکرات بودند. بن بستی که بتواند دست آنها را برای مرثیه سرایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و ناکارآمدی غرب در مواجهه با آن بازتر کند.

تلگراف
در نگاهی از این دست به پرونده هسته‌ای ایران می‌نویسد: ایران یک سوی میز نشسته بود و چین، ایالات متحده، بریتانیا، روسیه، فرانسه و آلمان هم در سوی دیگر میز. دو روز گفتگو و بحث و جدل. نتیجه اما به بن بست خوردن یا همان توقف در مذاکرات بود. ایرانی‌ها با دو پیش شرط برای از سرگیری مذاکرات امدند. پیش شرط‌هایی که طرف اروپایی را فراری داد: عدم توقف غنی سازی اورانیوم و لغو تمام تحریم‌ها. غرب تا کنون بارها تاکید کرده است که تنها راه برای لغو تحریم‌ها و عادی سازی رابطه، متوقف شدن غنی سازی اورانیوم است. یک مقام عالی رتبه امریکایی حاضر در نشست استانبول در این باره به تلگراف می‌گوید: هر روز که می‌گذرد به اين معنى است که ایران یک روز به دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نزدیک تر شده است. ما در این مدت همواره بسته‌های تشویقی خود را رو کرده ایم و اکنون نوبت به چماق‌ها است!

این مقام آمریکایی در حالی از بسته‌های تشویقی سخن می‌گوید که تحریم‌های ایران یک به یک از قریب به دو سال پیش از راه رسیده اند و ایران این روزها بیشترین حجم تحریم‌های تحمیل شده را تحمل می‌کند.

تلگراف در ادامه به بازتاب‌های این مذاکرات در ایران اشاره کرده و می‌نویسد: تعبیرها و تفسیرها از شکست در مذاکرات تهران هم به انواع و اقسام مختلف است. علی اصغر سلطانیه که نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای است در سخنانی تند و تیز، تحریم‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده و شورای امنیت بر ایران را غیرقانونی می‌خواند. وی برای چندمین بار هم بر عدم توقف غنی سازی اورانیوم از سوی ایرانی‌ها تاکید می‌کند.

برونو ترترایس که از کارشناسان مشهور هسته‌ای در فرانسه است در این مورد به تلگراف می‌گوید: شاید زمان ان فرا رسیده است که اروپایی‌ها بپذیرند که مسیر برای ادامه حرکت در جاده دیپلماسی بسیار سنگلاخی است. باید برای تهران ضرب الاجلی تعیین شود تا یا برنامه هسته‌ای خود را به حاشیه براند و یا منتظر تبعات این نافرمانی از غرب باشد!

این کارشناس هسته‌ای فرانسوی حتی پا را از تهدید هم فراتر می‌نهد و تاکید می‌کند که باراک اوباما رئیس جمهوری ایران نیز در این دو سال بارها به وجود گزینه نظامی‌ بر روی میز کار خود برای مهار برنامه ایران اشاره کرده است.

این روزنامه در ادامه ادعا می‌کند که گروه پنج به اضافه یک خود را برای بررسی گزینه نظامی ‌علیه ایران مهیا می‌کند. سال گذشته میلادی بود که روسیه به دستور امریکا از فروش موشک‌های اس سیصد به تهران خودداری کرد. این موشک‌ها می‌توانست به ایران در رهگیری حملات موشکی کمک کند. در همان زمان هم تحلیل‌گران روزی را پیش بینی می‌کردند که اسرائیل و آمریکا به دنبال حمله نظامی‌به تهران باشند و عدم  برخورداری ایران از موشک‌های اس سیصد به کار تندروهای آمریکایی بیاید. البته تحلیل گران غربی هم تاکید می‌کنند که حمله به ایران عاری از تبعات نیست. فرمانده ستاد مشترک ارتش ایالات متحده بارها گفته است که حمله به ایران هم در نهایت همان تبعاتی را به دنبال خواهد داشت که برخورداری ایران از تسلیحات هسته‌ای. طیف میانه روى امریکا اعتقاد دارند که هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای ایران تنها احتمال دستیابی این کشور به تسلیحات هسته‌ای را چند سالی به تعویق می‌اندازد و البته توجیهی خوب در اختیار ایران قرار می‌دهد تا افکار عمومی‌ جهان را به نفع برنامه هسته‌ای خود بگرداند.

تلگراف در ادامه می‌نویسد: آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در اخرین گزارش‌های خود تاکید کرده است که ایران اورانیوم لازم برای تولید یک بمب هسته‌ای را در اختیار دارد. ایران همچنان به ساخت راکتور آب سنگین در اراک هم ادامه می‌دهد که در این راکتور تولید پلوتونیوم عملا ممکن خواهد بود. تحلیل گران و کارشناسان نظامی‌ تا کنون بارها هشدار داده اند که ایران عراق و افغانستان نیست و برای تلافی ابزار لازم را در اختیار دارد. بستن تنگه هرمز یکی از تبعاتی است که غرب به شدت از آن واهمه دارد. این حرکت می‌تواند بهای نفت را دچار سیر صعودی کند که پایین آوردن آن غیر ممکن است.

تلگراف در ادامه می‌نویسد: برخی تحلیل‌گران مسائل ایران ادعا می‌کنند که تهران همواره در این سه دهه بازی را در دقیقه نود تغییر داده است.این طیف برای اثبات ادعای خود به حادثه سال 2003 در برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده و ادعا می‌کنند که دلیل توقف برنامه هسته‌ای ایران در این سال به گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در حقیقت حمله امریکا به عراق بوده است.

اسرائیل تنها رژیمی‌ است که بر حمله نظامی‌ به ایران البته تا سه ماه پیش به شدت تاکید داشت. بر اساس افشاگری‌های ویکی لیکس گویا برخی کشورهای عربی حاضر در منطقه مانند عربستان هم در گفتگوهای محرمانه خود با مقام‌های آمریکایی از برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده اند. در صف حاضران در مذاکرات در استانبول، ترکیه شاید صحنه گردان پشت بود اما مخالفت خود را با تشدید فشارها بر ایران اعلام کرد. یک کارشناس مسائل هسته‌ای ترکیه در این مورد می‌گوید: ما مخالف حمله نظامی‌ به ایران هستیم چرا که این حمله می‌تواند مولود نابسامانی در منطقه باشد و فشارهای اقتصادی و سیاسی بر ما وارد کند.


نظر شما :