مجله هفته/ در حاشيه خبرهاى ايرانى

۰۸ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۷:۰۷ کد : ۱۰۱۲۷ اقتصاد و انرژی
در اين صفحه مى خوانيد: حال سانتريفيوژهاى نطنز خوب است، قول کرزی به احمدی‌نژاد، فرانسه مواظب جايگاه تجارى خود در ايران باشد و...
مجله هفته/ در حاشيه خبرهاى ايرانى

حال سانتريفيوژهاى نطنز خوب است

نماينده ايران در آژانس بين المللى انرژى اتمى گفت: تامين سوخت راکتور تهران که داروى هزاران بيمار را تامين مى کند کارى بشردوستانه است که غرب نبايد در قبال آن تقابل را انتخاب کند.

على اصغر سلطانيه در پاسخ به پرسشى درباره تبليغات رسانه هاى غربى درباره تاثير ويروس استاکس نت در تاسيسات اتمى ايران گفت: هفته قبل در پاريس در جمع نخبگان اين کشور در پاسخ به پرسشى که آيا ويروس استاکس نت سانتريفيوژهاى نطنز را از کار انداخته است اعلام کردم. يک هفته است ويروس پاريسى من را مريض کرده ولى حالم خوب است. سانتريفيوژهاى نطنز هم آلان با هزار دور در ثانيه در حال چرخش هستند و روى نيروگاه بوشهر هم اثرى نداشته است.

در طول تاريخ ملتى به خوبى ملت ما پيدا نشده است

محمود احمدى نژاد در سفر استانى خود به يزد گفت: توصيه مى‌کنم قدر فرصت خدمتگزارى را بدانيد، بالاترين عبادت خدمت به مردم و پيشبرد امور جامعه است. شما امروز در شرايطى هستيد که کمتر در تاريخ اتفاق مى‌افتد. يا حتى اتفاق نيفتاده است. مقطع بسيار مهمى از جهت عبور از تجربيات تاريخى و آمادگى براى پذيرش حاکميت الله در سرتاسر کره زمين است.

وى با بيان اينکه جمهورى اسلامى يک هديه الهى به همه بشريت بود و اين طور نيست که فکر کنيد يک حکومتى مثل بقيه حکومت‌هاست، افزود: جمهورى اسلامى متعلق به يک جغرافيا، نژاد و مليت نيست. مثل پيامبر(ص) که متعلق به يک مليت و جغرافيا نيست. جمهورى اسلامى در ادامه راه انبيا براى رساندن بشر به جامعه آرمانى است. شما در دوره‌اى مسئوليت گرفته‌ايد که انبياى الهى آرزوى حضور در آن را داشتند. جمهورى اسلامى عطر تحقق اهداف بشرى را در جهان منتشر مى‌کند و مقدمه‌اى براى تمام شدن رنج‌هاى بشر است.

 

احمدى نژاد در ادامه گفت: ما در بين بهترين ملت‌هاى عالم مسئول هستيم. در طول تاريخ ملتى به خوبى ملت ما پيدا نشده است که مردم يزد در ميان آن‌ها جزو بهترين‌ها هستند. حيف است که انسان فرصت خدمتگزارى را از دست بدهد، اين فرصت حتى ثانيه‌هايش هم مهم است.

روسيه و چين جاى ژاپن را در بازار ايران اشغال خواهند کرد

سفير ايران در ژاپن درحالى که مى خواست بى توجهى ژاپن را از بازار ايران به آنها گوشزد کند، اعلام کرد که امتناع ژاپن از شرکت در پروژه‌هاى نفتى ايران به ضرر شرکت‌هاى ژاپنى خواهد بود.

به گزارش ايسنا، خبرگزارى کيودو توکيو گزارش داد: سيد عباس عراقچى ـ سفير ايران در ژاپن ـ اعلام کرد که امتناع ژاپن از شرکت در پروژه‌هاى نفتى ايران به هيچ عنوان بر اقتصاد جمهورى اسلامى تاثير نداشته و نفع آن به شرکت‌هاى روسى و چينى رسيده است و ژاپن فقط متحمل ضرر خواهد شد.

وى اعلام کرد که انصراف ژاپن از شرکت در بهره‌بردارى از طرح آزادگان تحت فشارهاى آمريکا، فقط به ضرر خود شرکت‌هاى ژاپنى خواهد بود و اين تحريم دولت ژاپن عليه شرکت‌هاى داخلى است. روسيه و چين از فرصت بازرگانى که شرکت‌هاى ژاپنى از دست دادند، استفاده کردند.

قول کرزی به احمدی‌نژاد

یک منبع آگاه گفت در دیدار حامد کرزی با فداحسین مالکی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، حامد کرزی نامه ای را به وی داد تا آن را به محمود احمدی‌نژاد تحویل دهد.

رئیس جمهور افغانستان در این نامه به محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده است که سوخت ترانزیتی به ناتو نخواهد رسید و برای تامین نیازمندی‌های مردم افغانستان مصرف خواهد شد. این منبع افزود: رئیس جمهور کرزی همچنین از همتای ایرانی خود خواسته است تا روند پیشرفت روابط تجاری و اقتصادی دو کشور سرعت بیشتری به خود گیرد.

قرار است به زودى سه تن از وزرای افغانستان وارد ایران شوند و هیاتی مرکب از وزرای اقتصادی دو کشور به بحث و گفتگو پیرامون موضوع ترانزیت سوخت و افزایش روابط سطح اقتصادی دو کشور بپردازند.

مجلس تکليف آقازاده‌هاى محصل خارج از کشور را روشن مى کند

حجت‌الاسلام عليرضا سليمى عضو کميسيون آموزش مجلس شوراى اسلامى در گفتگو با خبرگزارى فارس با اشاره به تحصيل برخى آقازاده‌ها در خارج از کشور، گفت: در مورد آقازاده‌هايى که در کشورهايى همچون انگليس و کانادا مشغول تحصيل هستند، جلساتى در کميسيون برگزار و اعضا خواستار بازگرداندن آنها توسط وزارت علوم و مسئولان ذيربط هستند.

وى با بيان اينکه بسيارى از آقازاده‌ها تنها "تحت عنوان تحصيل" به کشورهاى متخاصم رفت و آمد مى‌کنند، افزود: آيا کشورمان به رشته‌هاى تحصيلى‌اى که برخى آقازاده‌ها مشغول تحصيل هستند، نياز جدى دارد؟ آنها در اين زمينه با ابهامات فراوانى روبرو هستند. بسيارى از رشته‌هايى که برخى آ‌قازاده‌ها هم‌اکنون مشغول تحصيل آن در خارج از کشور هستند، در داخل کشورمان نيز وجود دارد به نحوى که حتى در برخى موارد، تدريس برخى دروس در داخل بسيار قوى‌تر از خارج از کشور است.

تشکيل پنج قرارگاه مستقل نيروى زمينى ارتش در مرزها

فرمانده نيروى زمينى ارتش ایران با اشاره به ابلاغ ساختار جديد اين نيرو از سوى ستاد کل نيروهاى مسلح گفت: بنا بر اين طرح، مرزهاى کشور به پنج دسته تقسيم شده که هرکدام تحت فرماندهى يک قرارگاه مستقل قرار مى‌گيرند.

به گفته امير احمدرضا پوردستان در طرح جامع نزاجا مرزهاى کشور به پنج دسته تقسيم شده که هرکدام تحت فرماندهى يک قرارگاه مستقل قرار مى‌گيرند که اين قرارگاه‌ها از چنان قابليت و قدرتى برخوردارند که به صورت خودکافى مى‌توانند در محيط‌شان عمل کنند. يعنى در شرايطى که دشمن پارازيت کرده و ارتباط به طور کامل قطع مى‌شود، اين قرارگاه‌ها مى‌توانند به صورت خوداتکا عمل کنند.

فرانسه مواظب جايگاه تجارى خود در ايران باشد

محمد نهاوديان رييس اتاق بازرگانى و صنايع معادن ايران که براى شرکت در اجلاس اتاق بازرگانى بين المللى به پاريس سفر کرده است، به خبرگزارى ايرنا گفت: به دنبال تحريم هاى اعمالى غرب سهم مبادلات بازرگانى فرانسه با کشورمان رو به کاهش بوده که درصورت تعلل جايگاه اقتصادى - بازرگانى فرانسوى ها در ايران بيشتر از اين نيز به مخاطره خواهد افتاد. 

وى با اشاره به روابط تاريخى و اقتصادى ديرينه موجود ميان دو کشور ايران و فرانسه افزود: فرانسه که يکى از کشورهاى پيشرو در به تصويب رساندن تحريم هاى اعمالى به کشورمان بوده، هم اکنون در حال از دست دادن بخشى از سهم خود در بازار مصرف داخلى ايران است. آمارها نشانگر آن است که حجم مبادلات بازرگانى ميان طرفين ظرف يک سال اخير حدود سه ميليارد يورو بوده که اين ميزان در سال هاى گذشته به مراتب بيشتر از اين ميزان بوده است. طبيعى است که به دنبال ورود صنايع و محصولات توليدى برخى از کشورهاى جديد جايگزين به صنايع غربى از جمله چين و هندوستان، محصولات غربى و بويژه فرانسوى جايگاه خود را در کشورمان از دست خواهد داد.

وى شرايط حاکم بر بازارهاى جهانى را به نفع کشورمان ارزيابى کرد و گفت: هم اکنون به لحاظ شرايط اقتصادى نه چندان جالب جهانى، رقبايى زيادى رو دست صنايع فرانسوى مورد نياز کشورمان بلند شده که حاضر هستند حتى با شرايط به مراتب بهترى با ما وارد مبادله بازرگانى شوند که در اين صورت نيز حداقل هاى موجود در بازار ايران براى صنايع فرانسوى به خطر خواهد افتاد. تعميم سياست هاى لجبازانه از سوى غربى ها به حوزه اقتصاد و بازرگانى به طور حتم ، دست صاحبان صنايع غربى را از دسترسى به منافع شان از اقتصاد غنى کشورمان قطع خواهد کرد.

تذکر نمایندگان آذری به رئیس​جمهور برای تصحیح رفتار آذربایجان

هفت نماینده از دو استان آذربایجان غربی و شرقی در خصوص رفتار دولت آذربایجان به احمدی​نژاد تذکر دادند.

به گزارش خبرآنلاین، محمدحسین فرهنگی، حسن خالقی، مسعود پزشکیان، یونس اسدی، نادر قاضی پور، شکور اکبرنژاد، رضا عبداللهی نمایندگان تبریز، خلخال، مشکین شهر، ارومیه و ماهنشان در تذکری به رئیس جمهور، ضرورت اقدام جهت تصحیح رفتار درست آذربایجان در رابطه با ممنویعت حجاب اسلامی در مراکز رسمی و آموزشی را متذکر شدند. این تذکر پس از آن صورت گرفت که دولت آذربایجان دستور ممنوعیت حضور دختران محجبه به دانشگاه​ها را صادر کرد. نیره اخوان نماینده اصفهان نیز به این موضوع اشاره​ای داشت و خواستار تغییر این دستور در آذربایجان شد.

حمله به شبکه پرس تى وى در لبنان

معترضان خيابانى در لبنان که هواداران سعد حريرى خوانده مى شدند به خودروى پخش مستقيم شبکه خبرى الجزيره و شبکه ايرانى پرس تى وى حمله کردند.

حاضران در اين تعرض به سوى خودروى فرستنده هاى پرس تى وى سنگ پرتاب کرده و به مريم صالح خبرنگار اين شبکه نيز توهين کردند.

مشارکت بانک صادرات در توسعه میادین مشترک نفتی با عراق

مدیرعامل بانک صادرات با اشاره به مشارکت 17.5 میلیارد دلاری این مجموعه در 23 پروژه نفت و گاز، از طرح توسعه میادین مشترک نفتی آذر و چنگوله به عنوان یکی از این طرح ها یاد کرد و گفت: مذاکره با وزارت نفت برای مشارکت در توسعه 2 فاز پارس جنوبی ادامه دارد.

سيدمحمد جهرمی با یادآوری اینکه قرار شده است که تامین مالی پروژه‌های مورد توافق با بانک صادرات باشد، خاطر نشان کرد: به این منظور مقرر کرده‌ایم بخشی از منابع داخلی و بخشی از منابع خارجی تامین شود از سوی دیگر با پیگیری و مذاکرات با شرکت های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اروپا، خلیج‌فارس و کشورهای آسیای شرقی برای تامین منابع مالی برنامه ‌ریزی کرده‌ایم.


نظر شما :