نشست اعراب در داووس با محوریت برنامه هسته‌ای ایران

خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای، مساله این است

۰۹ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۰۱۴۳ اقتصاد و انرژی
یک خبرنگار از ترکی الفیصل پرسید: آیا اعراب از ایرانی بیشتر می‌ترسند که بمب در اختیار داشته باشد یا از جریان‌های دموکراسی خواه در خاک خود؟ ترکی الفیصل نیز در پاسخی زیرکانه و با لبخندی بر لب گفت: نمی‌دانم ما نه تسلیحات هسته‌ای در اختیار داریم و نه ظاهرا دموکراسی!
خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای، مساله این است

ديپلماسى ايرانى: فاکس نیوز که به تندروی در میان رسانه‌های آمریکایی شهرت دارد با محوریت ایران نیم نگاهی به اجلاس اقتصادی داووس می‌اندازد و می‌نویسد: این بار در اجلاس اقتصادی داووس تحقیقات و نظرسنجی هم انجام می‌گیرد که شکبه العربیه متعلق به عربستان سعودی در پشت سر آن قرار داشته و به نوعی حامی‌ مالی و سیاسی آن است. این تحقیقات اندک ارتباطی به مباحث اقتصادی سنتی قابل طرح در داووس ندارد و این عنوان را به خود اختصاص داده است: اگر ایران تسلیحات هسته‌ای داشته باشد؟

فاکس نیوز در ادامه می‌نویسد: قرار بود محور این تحقیقات ایران و پرونده هسته‌ای این کشور باشد اما حال و هوای حاکم بر خاورمیانه این روزها بر داووس هم سایه انداخته است. در خاورمیانه تب توتس و مصر حکمفرما است و همین مساله به این نشست اقتصادی هم سرایت کرده است.

در حاشیه این نشست بود که یک خبرنگار از ترکی الفیصل پرسید: آیا اعراب از ایرانی بیشتر می‌ترسند که بمب در اختیار داشته باشد یا از جریان‌های دموکراسی خواه در خاک خود؟ ترکی الفیصل نیز در پاسخی زیرکانه و با لبخندی بر لب گفت: نمی‌دانم ما نه تسلیحات هسته‌ای در اختیار داریم و نه ظاهرا دموکراسی!

این تحقیق در حالی در حاشیه داووس انجام می‌گیرد که افشاگری‌های ویکی لیکس همچنان دامن بسیاری از اعراب را در حوزه منطقه ای گرفته است. بر اساس بخش‌هایی از اسناد منتشر شده از ویکی لیکس، برخی کشورهای عربی همسایه ایران مانند عربستان سعودی از ایالات متحده خواسته بودند برای مهار برنامه هسته‌ای ایران دست به هر ابزاری ببرد حتی اگر این گزینه توسل به تجهیزات نظامی‌ باشد. این نتیجه را کنار ادعای برخی رسانه‌های اسرائیلی بگذارید مبنی بر کسب مجوز از خاندان سعودی برای استفاده از حریم هوایی این کشور در صورت عزم تل آویو برای حمله به ایران. البته در حاشیه داووس اعراب انچنان که انتظار می‌رفت در این تحقیق خلاف میل و اراده ایران صحبت نکردند. آیا این جو محافظه کاری اعراب دال بر کذب بودن افشاگری‌های ویکی لیکس است؟

فاکس نیوز در این خصوص می‌نویسد: اعراب این بار هم در داووس انچه را که در خفا به امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌گویند، از خبرنگاران مخفی کردند. این سنت اعراب است که پشت پرده و مقابل دوربین خبرنگاران به هزار جور سخن می‌گویند. از شاهزاده سعودی تا معاون نخست وزیر ترکیه همگان در این نشست تاکید کردند که آنچه حائز اهمیت است صرفا ایران برخوردار از تسلیحات هسته‌ای نیست بلکه این پاکسازی منطقه از تسلیحات است که در درجه اول اهمیت قرار دارد. رجب طیب اردوغان از آخرین باری که در حاشیه نشست داووس با شیمون پرز رئیس دولت رژیم اسرائیل وارد بحث و مجادله بر سر نوار غزه شد در این نشست شرکت نمی‌کند و معاون وی بر کرسی نمایندگی کشورش در داووس تکیه می‌زند. این مقام ترک مستقیما اسرائیل را هدف قرار نداد اما به گونه ای سخن گفت که اندک شائبه ای در ذهن کسی در مورد هدف اصلی وی باقی نماند: در همین منطقه ما رژیم‌هایی را داریم که حتی معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای موسوم به ان پی تی را هم امضا نکرده اند.

ترکی الفیصل نیز در این باره می‌گوید: عربستان سعوی موضعی مشخص دارد و همواره خواهان منطقه ای عاری از تسلیحات هسته‌ای بوده است. فیل موجود در این اتاق اسرائیل است. اسرائیل هم باید وارد بحث خلع سلاح شود. اسرائیلی که تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارد خطرناک است.

ریچارد‌ هاس که ریاست شورای روابط خارجی ایالات متحده را عهده دار است نیز در این خصوص می‌گوید: اسرائیل تا زمانی که از جانب همسایگان خود در منطقه احساس آرامش و اطمینان نکند، بی شک در مورد تسلیحات هسته‌ای در اختیار خود وارد بحث و گفتگو نمی‌شود.

ترکی الفیصل البته با این ادعای ریچارد‌ هاس مخالف است و می‌گوید: شاید تل آویو نشین‌ها به فکر خلع سلاح باشند اما این غرب و واشنگتن هستند که مجال این حرکت را به آنها نمی‌دهند. برخی از حضار نیز به استانداردهای دوگانه در قبال تسلیحات هسته‌ای اشاره کرده و تاکید کردند که تنها متحدان آمریکا می‌توانند و حق برخورداری از تسلیحات هسته‌ای را دارند. ریچارد‌هاس اما ادعا می‌کند که دلیل نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران در حقیقت نقش راهبری و سیاسی ایران در منطقه پرالتهاب خاورمیانه است. وی به راحتی ایران را بزرگترین حامی‌تروریسم در منطقه می‌خواند!!!‌ هاس در این باره می‌گوید: اگر فردا بشنویم که کشوری مانند هلند تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارد بسیار متفاوت از برخورداری ایران از همین تسلیحات است.

یکی از خبرنگاران حاضر از اعراب و همسایگان ایران می‌پرسید: برای رهایی از کابوس وحشت از ایران هسته ای چه چاره ای اندیشیده اید؟ معاون نخست وزیر ترکیه در مقام نخستین پاسخ دهنده تاکید کرد که هر کشوری حق برخورداری از فن آوری صلح امیز هسته‌ای را دارد اما استانبول موافق خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای است.

ریچارد‌ هاس و ترکی الفصیل در این میانه اعتقاد دارند که ترکیبی از تحریم‌ها و دیپلماسی نتوانسته است برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند.‌ هاس می‌گوید: به گمان من هیچ طرح دیپلماتیکی این ظرفیت را ندارد که برنامه هسته‌ای ایران را به نفع ما مصادره کند. بسیاری از تحلیل گران ادعا می‌کنند که ایران در حال خرید زمان است. تحریم‌ها نیز آنطور که باید برنامه هسته‌ای ایران را مهار نکردند.

ریچارد‌ هاس در جامه تندروترین فرد حاضر در این نشست تحقیقاتی ادعا می‌کند که دولت باراک اوباما می‌تواند بر روی تغییر رژیم در ایران سرمایه گذاری کند و ایرانی متفاوت را به روی کار بیاورد! رئیس شورای روابط امور خارجی آمریکا در ادامه ادعاهای بی پایه و اساس خود تاکید می‌کند که ایرانی با دولتی متفاوت از امروز بی شک متفاوت از ایرانی است که مخالفت با امریکا و سیاست‌هایش را در اولویت کاری خود قرار داده است.

ریچارد‌ هاس در ادامه هم ادعا می‌کند که گزینه نظامی‌ علیه ایارن همچنان روی میز کار دولت باراک اوباما دموکرات قرار دارد.‌ هاس می‌گوید: همواره این ترس وجود دارد که مسلمانان کشورهای همسایه ایران با حمله امریکا یا اسرائیل به کشوری مسلمان چه واکنشی از خود نشان می‌دهند. شاید روزی فرا برسد که ترس از ایران هسته ای بر این حس ایران دوستی غلبه کند!


نظر شما :