حمله به ایران تنها اوضاع را خراب‌تر می‌کند

۱۱ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۶:۴۶ کد : ۱۰۱۷۴ اقتصاد و انرژی
کارشناسان، تحلیل‌گران و مقام‌های عالی رتبه حاضر در نشست داووس در حاشیه این مراسم دور هم جمع می‌شوند و از پرونده هسته‌ای ایران سخن می‌گویند. برخلاف ادعای ایالات متحده، اعراب متفق القول بر این باورند که حمله نظامی ‌به تاسیسات هسته‌ای ایران در حقیقت مسیر را سنگلاخی تر می‌کند و نه هموارتر.
حمله به ایران تنها اوضاع را خراب‌تر می‌کند

ديپلماسى ايرانى: نشست داووس و حاشیه‌های آن همچنان ادامه دارد. داووس نشستی اقتصادی که هر سال برای رسیدگی به مسائل و بحران‌های اقتصادی بین المللی تشکیل می‌شود این بار بیش از آنکه به این محور بپردازد به بحث پرونده هسته‌ای ایران و بحران در خاورمیانه پرداخته است. البته از دو سال پیش که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در اعتراض به وحشی گری‌های اسرائیل در نوار غزه در حاشیه داووس دیدار خود با شیمون پرز را نیمه کاره رها کرد، سیاست بین المللی نیز تا حدی جا در این نشست اقتصادی برای خود باز کرده است.

این بار پرونده هسته‌ای ایران است که در حاشیه نشست داووس نقل محفل است. سایت خبری عرب نیوز در نگاهی به نشست داووس می‌نویسد: کارشناسان، تحلیل‌گران و مقام‌های عالی رتبه حاضر در نشست داووس در حاشیه این مراسم دور هم جمع می‌شوند و از پرونده هسته‌ای ایران سخن می‌گویند. برخلاف ادعای ایالات متحده، اعراب متفق القول بر این باورند که حمله نظامی ‌به تاسیسات هسته‌ای ایران در حقیقت مسیر را سنگلاخی تر می‌کند و نه هموارتر. در تحقیقاتی که در حاشیه داووس در این خصوص انجام می‌گیرد، ریچارد‌ هاس از دیپلمات‌های ارشد ایالات متحده در حوزه پرونده هسته‌ای ایران مشارکتی فعال دارد و ادعا می‌کند که پس از شکست دیپلماسی در پرونده هسته‌ای ایران گزینه چندانی برای تعامل وجود ندارد اما گزینه نظامی ‌هم کاملا مردود نیست.‌

هاس شاید از معدود حاضران در این نشست بود که گزینه نظامی ‌را به شدت رد کرد. نکته جالب ماجرا اینجا بود که ترکی الفیصل از عربستان سعودی این بار تعارف را به حاشیه رانده و اسرائیل را به دلیل انتشار گزارشی در خصوص به تعویق افتادن زمان دستیابی ایران به تاسیسات هسته‌ای مورد شماتت قرار داد. الفیصل به صراحت به ریچارد‌هاس خاطرنشان کرد که آمریکا باید مانع از انتشار این گزارش توسط اسرائیلی‌ها می‌شد. مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در تزاه ترین دور از موضع گیری‌های خود ادعا کردند که برنامه هسته‌ای ایران به مشکل برخورد کرده و همین تعلل در حقیقت امکان دستیابی تهران به تاسیسات هسته‌ای را تا سال 2015 به تعویق می‌اندازد. بسیاری از تحلیل‌گران ادعا می‌کنند که این گزارش اسرائیل در حقیقت تمنایی مودبانه است برای دفع احتمال حمله نظامی ‌به ایران تا سال 2015 میلادی.

ریچارد‌هاس البته با رد این گزارش‌ها ادعا کرد که نمی‌توان برای قطار در حال حرکت برنامه هسته‌ای ایران زمانی برای متوقف شدن موقت تعیین کرد. وی حتی ادعای معاون نخست وزیر ترکیه در خصوص صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را هم به صراحت رد کرد.

نشست تحقیقاتی در مورد برنامه هسته‌ای ایران در حاشیه داووس نشان داد که تا چه اندازه جامعه جهانی در چگونگی مقابله با ایران دچار شکاف است. همگان از اعراب تا غربی‌ها مخالف دستیابی ایران به برنامه هسته‌ای هستند اما در نحوه برخورد با این برنامه اختلافاتی وجود دارد. اکنون سوال این است که آیا جنگ واقعا بدترین گزینه پیش رو است؟ ریچارد‌هاس با همان لحن تند و تیزی که همیشه هنگام سخن گفتن از پرونده هسته‌ای ایران دارد، گفت: ایران به هیچ وجه اندک علاقه ای به تولید برق با بهره گیری از تاسیسات هسته‌ای خود ندارد.

هاس که ریاست شورای روابط خارجی ایالات متحده را عهده دار است می‌گوید:  بهتر است خود را به نفهمیدن نزنیم. ایرانی‌ها می‌خواهند با غنی سازی نود درصدی اورانیوم در حقیقت به بمب هسته‌ای دستیابی پیدا کنند.

هاس در ادامه ادعا می‌کند که ایرانی‌ها می‌دانند با برخورداری از تسلیحات هسته‌ای هم مجبور به پرداخت هزینه انچنانی نخواهند بود.

شبکه العربیه نیز تحقیقاتی را در این خصوص انجام داده که نتیجه آن حاکی از این است که اعراب موافق توسل به راهکارهایی به غیر از حمله نظامی ‌به ایران هستند.

وزیر دفاع آلمان در این باره می‌گوید: ما باید از کوچک ترین فرصت‌ها برای حل مسالمت آمیز پرونده هسته‌ای ایران کمال استفاده را بکنیم.

باباکان معاون نخست وزیر ترکیه می‌گوید: سوتفاهم بسیاری میان ایران و غرب وجود دارد. منزوی کردن ایران یا در گوشه قرار دادن این کشور هیچ راهی را هموار نمی‌کند.

هاس در جواب وی گفت: ایرانی‌ها تنها زمان می‌خرند و نه دیگر هیچ.این سیستم هم برای مهار برنامه هسته‌ای ایران جواب نمی‌دهد. ما در حال حاضر میان دو گزینه گرفتار آمده ایم: حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران یا پذیرفتن ایران هسته‌ای؟ برخی ادعا می‌کنند که برنامه هسته‌ای ایران باید مهار شود حتی اگر حمله ریسک بسیاری را در خود جای داده باشد.

هاس در ادامه ادعا می‌کند که توسل به زور گزینه ای است که باید مورد توجه خاص قرار گیرد. وی در ادامه ادعاهای بی پایه و اساس می‌نویسد: برنامه هسته‌ای ایران در حقیقت منطقه را بر لبه ای از تیغ قرار می‌دهد. این برنامه خطرناک ترین منطقه جهان را در راس قرار می‌دهد و جنگی را به راه می‌اندازد که مهار آن بسیار سخت است. البته حمله تبعاتی هم دارد که نمی‌توانیم از کنار آنها بگذریم.


نظر شما :