دو دستگى‌ که ميقاتى در جريان ۱۴ مارس ايجاد کرد

۱۱ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۸:۲۱ کد : ۱۰۱۷۶ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
روزنامه الحيات چاپ لندن نوشت که پس از آن که ميقاتى با امين جميل، رهبر جريان کتائب مسيحى ديدار کرد، جميل ابراز تمايل کرد که به رغم مخالفت جريان 14 مارس در کابينه وى صاحب وزير باشد.
دو دستگى‌ که ميقاتى در جريان ۱۴ مارس ايجاد کرد

ديپلماسى ايرانى: بالاخره نجيب ميقاتى تصميم گرفت بدون جريان 14 مارس و حريرى دولتش را تشکيل دهد. مشورت‌هاى او با جريان‌هاى سياسى لبنانى در حالى پايان يافت که تاکيد کرد، به هيچ وجه خود را ملزم به انجام تعهدى از سوى جريان‌هاى سياسى نمى‌داند و هيچ شرط و خواسته‌اى را نيز نمى‌پذيرد.

ميقاتى همچنين شرط المستقبل براى تعيين طرحى براى پايان دادن به در اختيار داشتن سلاح حزب الله در مقابل حضورش در دولت را رد کرد و گفت بدون المستقبل هم مى‌تواند دولتش را تشکيل دهد. دولتى که به گفته ميقاتى تکنوکرات خواهد بود.

جريان 14 مارس که سعد حريرى، نخست‌وزير سابق لبنان رياست آن را بر عهده دارد پس از انتخاب ميقاتى به سمت نخست‌وزيرى از شرکت در دولت او در اعتراض به سقوط دولت سعد حريرى امتناع کرد. آنها همچنين از ميقاتى خواسته‌اند که موضع رسمى و صريح خود را بر سر دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى بيان کند. همچنين خواسته‌اند که ميقاتى موضع خود را بر سر سلاح حزب الله رسما اعلام کند تا با توجه به اين دو خواسته بر سر حضور در تشکيل دولت سعد حريرى، تصميم بگيرند. ميقاتى هر دو شرط آنها را رد کرده است.

ميقاتى در نشست مطبوعاتى خود در پارلمان لبنان در حضور خبرنگاران گفت: «شرايط جريان المستقبل چيز تازه‌اى نبود، همه از آن آگاهند، براى من هم مشکلى ايجاد نکرده است. همان طور که طرف مقابل خواسته‌هايى دارد و از من ‌خواسته که به آنها متعهد باشم اين طرف نيز خواسته‌هايى کاملا عکس آن دارد. اين اختلاف‌ها باعث مى‌شود آن نقش ميانه‌اى که به آن نياز داريم تاييد شود.»

ميقاتى به خبرنگاران همچنين گفت: «مشورت‌هاى من با نمايندگان همگى انجام شده و من طى دو روز گذشته به افکار و آرايشان گوش دادم، اين افکار باعث شده تا من در تشکيل دولت بدون فوت وقت سرعت عمل به خرج دهم. بسيارى از اختلاف‌ها تنها از طريق گفت‌وگو حل و فصل مى‌شوند و من به زودى دولتم را اعلام مى‌کنم. نظرات نهايى با ميشل سليمان رئيس جمهورى نيز در حال انجام است و ديگر زمان زيادى به معرفى دولت جديد باقى نمانده است.»

در اين ميان روزنامه السفير گزارش داد که به رغم مخالفت جريان 14 مارس براى حضور در دولت ميقاتى، برخى از اعضاى آن ابراز تمايل کرده‌اند که در حرکتى خلاف حرکت جريان در دولت جديد شرکت کنند.

روزنامه الحيات چاپ لندن نيز نوشت که پس از آن که ميقاتى با امين جميل رهبر جريان کتائب مسيحى ديدار کرد، جميل ابراز تمايل کرد که به رغم مخالفت جريان 14 مارس در کابينه وى صاحب وزير باشد.

ميقاتى نيز خود شخصا به دليل شرايطى که جريان 14 مارس پيش پاى او گذاشته تمايل به حضور جريان 14 مارس نيست. به همين دليل هم وقتى در جلساتش با جريان 14 مارس شرکت کرد و شروط‌ آنها را شنيد، قويا و از موضع بالا همه آنها را رد کرد و به آنها گفت: «اگر نمى‌خواهيد در دولت من شرکت کنيد، نکنيد. دولتى تکنوکرات بدون حضور شما تشکيل مى‌دهم.»

روزنامه الزمان به نقل از بطرس حرب، وزير کار در دولت حريرى نوشته است که وقتى جريان 14 مارس با مواضع صريح و قاطع ميقاتى مواجه شد که بوى عصبانيت هم مى‌داد، اعضاى آن تلاش کردند که فضا را آرام کنند. از اين رو به او مى‌گويند: «شما فقط مواضعتان را نسبت به دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى و تلاش حزب الله به حفظ سلاح را برايمان روشن کنيد، ما کاملا حاضر به همکارى با شما هستيم و در دولتتان شرکت مى‌کنيم.» ميقاتى به تندى پاسخ مى‌دهد: «من ملزم به پاسخ گفتن به سئوال‌هاى شما نيستم و هيچ حرفى براى گفتن ندارم و هيچ خواسته‌اى را نيز نمى‌پذيرم. اگر با کسى اختلافى داريد بنشينيد و يک جلسه لبنانى با نظارت عربى تشکيل دهيد و بر سر اختلاف‌هايتان بحث کنيد.»

المستقبل ميقاتى را تخطئه مى‌کند که به حزب الله تعهد داده که پروتکل‌هاى امضا شده توسط دولت لبنان با دادگاه بين‌المللى را لغو کند، قضات لبنانى را از آن خارج کند و کمک‌هاى مالى‌ دادگاه را نيز پرداخت نکند. المستقبل از سويى ميقاتى را متهم مى‌کند که با پذيرفتن در خواست حزب الله به سمت نخست‌وزيرى به حريرى پشت کرده است.

اين در حالى است که در دو روز گذشته سفراى فرانسه، آلمان، ايالات متحده امريکا، نماينده بان کى مون، دبير کل سازمان ملل، عربستان سعودى، اتحاديه اروپا، ايتاليا و اسپانيا نزد ميقاتى آمدند و حمايت قاطعشان را از نخست‌وزيرى وى ابراز داشتند. ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا نيز در حال ترک دمشق به خبرنگاران گفت: «ما ميقاتى را نخست‌وزير آينده لبنان مى‌دانيم و به او به چشم نماينده همه جريان‌هاى لبنانى و نه فقط حزب الله مى‌نگريم.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :