داووس 2011 و مسائل اجتماعى

۱۲ بهمن ۱۳۸۹ | ۲۱:۰۸ کد : ۱۰۱۹۴ اقتصاد و انرژی
گرچه موضوع اصلى نشست سالانه مجمع جهانى اقتصاد، بررسى مسائل اقتصادى است، اما در کنار مباحث اقتصادى، به مسائل اجتماعى و امنيتى نيز مى‌پردازد. مرتضى ابوطالبى، کارشناس اقتصاد بين الملل و تحليل‌گر مسائل بين المللى موضوعات اجتماعى بررسى شده در نشست داووس 2011 را نيز براى ديپلماسى ايرانى شرح داده است.
داووس 2011 و مسائل اجتماعى

ديپلماسى ايرانى: گرچه موضوع اصلى نشست سالانه مجمع جهانى اقتصاد، بررسى مسائل اقتصادى است، اما در کنار مباحث اقتصادى، به مسائل اجتماعى و امنيتى نيز مى‌پردازد. مرتضى ابوطالبى، کارشناس اقتصاد بين الملل و تحليل‌گر مسائل بين المللى موضوعات اجتماعى بررسى شده در نشست داووس 2011 را نيز براى ديپلماسى ايرانى شرح داده است.

گفتارى از مرتضى ابوطالبى، کارشناس اقتصاد بين الملل و تحليل‌گر مسائل بين المللى:

در اجلاس 2011 مجمع جهانى اقتصاد در داووس، زمينه اصلى اصول و قواعد مشترک جهانى بود. در مباحث اجتماعى مربوط به اصول و قواعد مشترک جهانى به موضوعاتى از جمله تعيين مفهوم جديد يا تحول مفهوم قواعد، ارزش‌ها، اصول و عادات اجتماعى موجود در جهان پرداخته شد. پس يک بحث مهم در مسائل اجتماعى بررسى چگونگى تحول اين قواعد و اصول و عادات اجتماعى از گذشته تا امروز بود. در همين خصوص بحثى درباره اين که منابع اين اصول و ارزش‌ها چيست انجام شد.

بحث ديگرى که در اين اجلاس به آن پرداخته شد، مسئله تنوع فرهنگى و سازگارى ارزش‌ها و قواعد و سازمان دهى ارزش‌ها و قواعد بود. چگونه مى‌شود اين ارزش‌ها و قواعد متنوع در جهان را سازمان دهى کرد و عصاره آن را به عنوان قواعد و ارزش‌ها و اصول مشترک جهانى به دست آورد.

بحث عمده اى که در کنار اين مطرح بود اين بود که ما شاهد نوعى از قرارداد اجتماعى جديد در قرن بيست و يک هستيم. اولين بار ژان ژاک روسو لفظ قرارداد اجتماعى را به کار گرفت. در قرن بيست و يکم يک بار ديگر بحث قرارداد جديد اجتماعى را مطرح کردند و گفتند که حقوق و تکااليف دولت‌ها در اين قرارداد اجتماعى چه مى‌تواند باشد. سازمان‌هاى منطقه اى و غيردولتى چه نقش و چه حقوق و تکاليفى را دارند؟ گروه‌ها و افراد و شهروندان در مقابل يکديگر چه حقوق و تکاليفى را به عهده دارند. اين بحث نقطه عطفى در نظام تفکرى فرهنگى اجتماعى گذشته بود و از اين به بعد قرار است درباره آن متفاوت انديشيده شود.

بحث ديگرى که شد اين بود که با توجه به وضعيت موجود، ما با چه چالش‌هاى عمده اى در جهان آينده مواجه هستيم؟ در پاسخ به اين سوال شش چالش اصلى مطرح شد. 1. آموزش 2. بهداشت 3. بيکارى 4. مديريت جمعيت سالمند در جوامع 5. نرخ رشد جمعيت در جهان و 6. حل و فصل منازعات چالش‌هايى بودند که کشورها معتقد بودند که اين چالش‌ها در جهان آينده چشم گير خواهد بود.

مسئله زنان و جوانان هم در کنار اين شش چالش مطرح شد اما زنان و جوانان به طور ويژه مورد بررسى قرار گرفتند. علاوه بر اين نگاه ويژه اى هم به نقش زنان و جوانان در مقابله با چالش‌هاى آينده شد.

ريسک‌هاى جهانى در آينده يکى ديگر از مسائل مورد بحث بود. چالش امنيتى در حال ظهور، بحران‌هاى غذا، آب، انرژى، بيمارى، تروريسم، درگيرى، فساد مالى – ادارى از جمله موضوعاتى بود که به عنوان ريسک‌هاى عمده در جهان آينده مورد توجه قرار گرفت.

بحث ديگر اين بود که ما در جهان آينده با چه واقعيت‌هايى روبه رو هستيم؟ ما با ظهور حاکمان جديد و جوان در کشورهاى مختلف مواجه ايم. با رسانه‌هاى جديد و ديجيتالى در جهان مواجه هستيم. با دانشگاه‌ها و آموزش‌هاى مخصوص قرن بيست و يکم در جهان مواجه ايم. با موضوع دموکراسى‌هاى نوين به عنوان يک واقعيت در جهان آينده مواجه هستيم.

جهانى شدن، بحث معروف سال‌هاى اخير نيز در اين اجلاس مورد بررسى قرار گرفت. از اين پس چه شرايطى براى جهانى شدن پيش مى‌آيد؟ الگوهاى رشد و توسعه در جهان چگونه تغيير خواهند کرد؟ وضعيت ارزش‌هاى مشترک در جهان چگونه است؟ همگرايى‌هاى منطقه اى، تغيير در الگوهاى مصرف و توليد و هم چنين روند‌هاى سرمايه گذارى از جمله موضوعاتى بود که تحت عنوان جهانى شدن مورد بررسى قرار گرفت.

بحث عمده ديگر درباره حکومت جهانى و نقش سازمان‌هاى فراملى و بين المللى در اداره جهان بود. عمده موضوعات در اين بحث حول محور بازسازى حکومت جهانى انجام شد. کارايى و مشروعيت نهادهاى بين المللى موجود چگونه است و چطور مى‌توان آن را ارتقا داد؟ ترتيبات و گروه‌هاى جديدى که در جهان در حال شکل گيرى است يا ايجاد شده است مثل گروه بيست، چگونه مى‌توانند در آينده مديريت جهان دخالت داشته باشند؟ قواعد و مقررات جهانى و مورد نياز به عنوان قوانين و مقررات جديد در حکم رانى آينده جهان چه چيزهايى خواهند بود؟ آينده نظام بين الملل چگونه خواهد بود؟

فرصت‌هاى منطقه اى از جمله مباحث ديگر مطرح شده در اين اجلاس بود. رشد و توسعه مناطق مختلف در جهان، اولويت‌هاى سياسى اين مناطق، تغييراتى که در اين مناطق ايجاد مى‌شود، قواعد و مقررات مربوط به همکارى و همگرايى در مناطق مختلف و همين طور فضاهاى جديد کسب و کار در جهان از جمله موضوعاتى بود که ذيل اين عنوان بررسى شد.
 


نظر شما :