دیکتاتور مصر سقوط کرد

۲۳ بهمن ۱۳۸۹ | ۰۰:۰۶ کد : ۱۰۲۶۹ سرخط اخبار
دیکتاتور مصر سقوط کرد

دیکتاتور سرسخت مصر سرانجام در برابر موج فزاینده فشارهای مردمی تسلیم شد و از قدرت کناره گیری کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه های خبری، حسنی مبارک لحظاتی پیش با اعلام کناره گیری رسمی خود از قدرت، شورای عالی نیروهای مسلح را مامور اداره کشور کرد.

در پی اعلام کناره گیری مبارک از قدرت، موجی از شادی و سرور سرتاسر سرزمین فراعنه را فرا گرفته است و مردم در خیابانها به جشن و پایکوبی می پردازند


پيام ميدويديف براى مبارک

نماينده ويژه رئيس جمهورى روسيه در خاورميانه که در جريان سفر منطقه‌ا‌ى خود به مصر رفته است، در ديدار با رئيس‌جمهورى مصر پيام شفاهى ميدويديف را به اطلاع وى رساند.به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى «نووستى»، وزارت امور خارجه روسيه اعلام کرد که "حسنى مبارک " رئيس‌جمهورى مصر پيام کتبى همتاى روسى خود را دريافت کرد.
در بيانيه منتشره در اين رابطه آمده است: "الکساندر سلطانوف " نماينده ويژه رئيس‌جمهورى روسيه در خاورميانه که به دستور "دميترى ميدويديف " در راس هيئتى به منطقه بسر مى‌برد، روز چهارشنبه 9 فوريه به مصر سفر کرد.
وى به حضور رئيس‌جمهورى رسيد و پيام همتاى روسى خود را شفاها به اطلاع وى رساند. وى همچنين با "عمر سليمان " معاون رئيس‌جمهورى و "ابوالغيظ " وزير امور خارجه مصر نيز ديدار و گفت‌وگو کرد.
رئيس‌جمهورى روسيه هفته گذشته در تماسى تلفنى با همتاى مصرى خود از وى درخواست کرد تا براى رفع بحران سياسى در اين کشور از راه‌هاى مسالمت‌آميز و منطبق بر قانون استفاده کند.
"
سرگئى لاوروف " وزير امور خارجه روسيه نيز در کنفرانس امنيتى مونيخ ابراز اميدوارى کرد که مردم و سران مصر بتوانند هرچه سريع‌تر بحران سياسى در اين کشور را از راه‌هاى مسالمت‌آميز و بدون دخالت از خارج حل و فصل کنند.
همانطور که رسانه‌هاى گروهى اعلام کردند، حسنى مبارک روز سه شنبه دستور تهيه برنامه‌اى براى انتقال قدرت در کشور از راه مسالمت‌ آميز در مدت زمان مشخص را صادر کرد.
روز چهارشنبه نيز "جو بايدن " معاون رئيس‌جمهورى آمريکا در ديدار با همتاى مصرى خود توصيه‌هاى مقامات واشنگتن در مورد برداشتن گام‌هاى خاص به منظور انتقال قدرت به «نيروهاى دموکراتيک» را به اطلاع وى رساند.

اسامی و ترکیب وزرای دولت جدید لبنان

منابع خبری ساعتی پیش اسامی وزرای دولت جدید لبنان به ریاست "نجیب میقاتی" را منتشر کردند که در آن نامی از شخصیتهای جریان 14 مارس (حامی سعد الحریری) دیده نمی شود.

به گزارش مهر منابع آگاه در گفتگو با روزنامه الانباء کویت اسامی وزرای دولت جدید لبنان را که به گفته این منابع تقریبا نهایی شده است منتشر کرده اند.

بر این اساس، دولت جدید لبنان به نخست وزیری "نجیب میقاتی" دارای 6 وزیر اهل سنت که شامل خود میقاتی به عنوان نخست وزیر و 5 وزیر دیگر است:

- "محمد الصفدی" وزیر دارایی
- "ریاض الصلح" وزیر امور اجتماعی
- "کرامی" وزیر محیط زیست
- "القصار" وزیر اقتصاد
- "علا ترو" وزیر مشاور

وزرای شیعه دولت جدید لبنان نیز شامل؛

- "خلیفه" وزیر بهداشت
- "بری" وزیر خارجه
- "عدنان السید حسین" وزیر توسعه
- "جابر" (وزارتخانه اعلام نشده)

البته اسامی سه وزیر دیگر از شیعیان در کابینه جدید همچنان نهایی نشده است.

مسیحیان مارونی نیز 6 وزیر در دولت جدید دارند که شامل:

- "جان عبید" وزیر آموزش
- "ناجی البستانی" وزیر کشور
- "جبران باسیل" وزیر نیرو
- "فادی عبود" یا "شکیب قرطباوی" وزیر گردشگری
- "وسام بارودی" (وزارتخانه اعلام نشده)

مسیحیان ارتودکس در دولت جدید لبنان دارای 4 وزیر هستند:

- "یعقوب الصراف" وزارت دفاع
- "جاک صراف" وزارت صنایع
- "ادمون شماس" یا "نیکلا نحاس" (وزارتخانه اعلام نشده)
- "ایلی الفرزلی" یا "مروان ابو فاضل" (وزارتخانه اعلام نشده)

مسیحیان کاتولیک نیز بنابر اعلام این منابع آگاه دارای 3 وزیر هستند:

- "شربل نحاس" وزیر ارتباطات
 - "نیکلا فتوش" وزیر فرهنگ
- "دیوید عیسى" وزیر مشاور

وزیران دروزیهای لبنان نیز 3 نفر هستند:

- "غازی العریضی" وزیر کار
- "وائل ابو فاعور" وزیر مهاجران
- "طلال ارسلان" یا "مروان خیر الدین" (وزارتخانه اعلام نشده)

بر این اساس، ارمنی های لبنان نیز دارای یک وزیر در دولت جدید به نخست وزیر میقاتی هستند:

- "هاکوپ بقرادونیان" وزیر جوانان و ورزش

بر این اساس ترکیب جدید دولت لبنان که شامل 30 وزیر می شود تقریبا نهایی شده است که در آن نامی از شخصیتهای جریان 14 مارس (سعد الحریری) دیده نمی شود.

از سوی دیگر منابع خبری اعام کردند که نجیب میقاتی روز گذشته ترکیب دولت جدید را تحویل "میشل سلیمان" رئیس جمهور لبنان داده است که در نهایت این مسئله تا امشب و یا ظهر فردا نهایی و به طور رسمی اعلام خواهد شد.

ساختمان نخست وزیر مصر تخلیه شد

 فارس: منابع خبری اعلام کردند که همزمان با ادامه اعتصاب مردم ساختمان نخست وزیر مصر تخلیه شد.
به گزارش شبکه الجزیره، ساختمان شورای وزیران مصر همزمان با ادامه اعتصاب مردم در مقابل این ساختمان تخلیه شد. شبکه الجزیره به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که ساختمان نخست وزیر مصر تخلیه شده و امکانات آن به محلی دیگر منتقل شده است. منابع امنیتی نگرانی از اشغال این ساختمان توسط اعتصاب کنندگان را عامل این جابجایی اعلام کرده‌اند. شب گذشته تظاهرکنندگان تا ساعاتی از شب به تظاهرات خود در مقابل مجلس شورا و ساختمان دولت ادامه دادند و پس از آن جوانان خیابان‌های اطراف را بستند و هرکس که قصد ورود به این خیابان را داشت، مورد بازرسی قرار می دادند.

کابینه پاکستان استعفا کرد

اعضای کابینه پاکستان امروز چهارشنبه به صورت جمعی استعفای خود را به یوسف رضا گیلانی نخست وزیر این کشور ارائه کردند.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر ،خبرگزاری فرانسه به نقل از منبعی رسمی گزارش داد نخست وزیر پاکستان اعلام کرده بود قصد دارد به منظور تشکیل یک کابینه محدودتر با هدف رویارویی با بحران مالی در کشور کابینه فعلی را منحل کند.

اخوان‌المسلمون پيشنهاد مبارک را نپذيرفت

جنبش اخوان المسلمون اعلام کرد، پيشنهاد حسنى مبارک مبنى بر تشکيل کميته‌اى حقوقى جهت انجام تعديلات و اصلاحات در قانون اساسى مصر را نمى‌پذيرد.

به گزارش فارس به نقل از القدس العربى، جنبش اخوان المسلمون روز گذشته با انتشار بيانيه‌اى اعلام کرد، با وجودى که براى شخصيت‌هاى حقوقى تشکيل دهنده اين کميته احترام بسيارى قائل است،‌ اما نمى‌تواند مشروعيت تشکيل چنين کميته‌اى را بپذيرد، چون دستور آن توسط رئيس جمهورى صادر شده که فاقد مشروعيت است.

پيش از اين "عمر سليمان " معاون مبارک گفته بود که مبارک دستور تشکيل کميته‌اى حقوقى جهت انجام برخى تعديلات و تصلاحات در قانون اساسى مصر را صادر کرده است.

سليمان همچنين گفته بود: مبارک به "احمد شفيق " نخست وزير جديد دستور داده کميته‌اى جهت پيگيرى توافقات صورت گرفته طى مذاکره با معارضان مصرى نيز تشکيل دهد.

بيانيه منتشره توسط اخوان المسلمون تاکيد مى‌کند که ما همچنان هرگونه دستور صادره از سوى مبارک را از اين جهت که از رئيس جمهورى صادر شده که فاقد مشروعيت است، غير قانونى دانسته و نمى‌پذيريم.

اخوان المسلمون انجام چنين اقداماتى را تلاش مبارک و رژيم وى براى فريب افکار عمومى مصر و تحريف خواسته‌هاى مردم و مديريت زمان توسط براى ادامه بقاى رژيم دانسته است.

اين جنبش بار ديگر بر موضع خود مبنى برکناره‌گيرى حسنى مبارک از قدرت تاکيد کرد و خواستار تن دادن وى به خواسته‌هاى ملت مصر شد.

انتقاد نماینده ایران از اظهارات کاترین اشتون

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد گفت در جوابیه ایران تاکید شد که فعالیت های هسته ای ما همواره شفاف بوده است و ما متعهد به همکاری با ان پی تی هستیم.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر ، محمد خزائی در واکنش به اظهارات غیرحقوقی صبح سه شنبه کاترین اشتون مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا درباره موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت اگر کشورها خود را متعهد به معاهده ان پی تی می دانند ، انتظار می رود حق ایران را نیز طبق همین معاهده به رسمیت بشناسند نه این که تصوری ایجاد کنند که ایران خواسته هایی اضافی دارد.

وی افزود موضوع این نشست شورای امنیت بحث دیگری بود که خانم اشتون در آن به آخرین مذاکرات ایران و گروه 5+1 دراستامبول نیز اشاره کرد.

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد گفت دقایقی پس از سخنان وی ، پاسخ لازم تهیه و میان اعضای شورای امنیت منتشر و موضع ایران مطرح شد.

وی افزود در جوابیه ایران تاکید شد که فعالیت های هسته ای ما همواره شفاف بوده است و ما متعهد به همکاری با ان پی تی هستیم.

خزائی یادآور شد برای اعضای شورای امنیت تصریح کردیم که اگر درخواست ایران برای غنی سازی به رسمیت شناخته شود، دقیقاً منطبق با موازین معاهده ان پی تی است نه بیشتر.

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد گفت انتظار داریم اگر سایر کشورها خود را متعهد به معاهده ان پی تی می دانند، بر اساس مفاد همین معاهده، باید حق ایران را به رسمیت بشناسند نه این که تصوری ایجاد کنند که ایران درخواست های اضافی دارد.

خزائی در پاسخ به سوال دیگری درباره اشاره اشتون به قطعنامه های شورای امنیت بر ضد کشورمان نیز گفت صدور قطعنامه از سوی شورای امنیت درباره برنامه هسته ای ایران را فاقد مبنای حقوقی می دانیم و این مخالفت ما ، فقط از منظر سیاسی نیست.

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد تاکید کرد دستور کار شورای امنیت، حفظ صلح و امنیت بین المللی است و این شورا حق ورود به موضوعاتی را دارد که با دلائل متقن امنیت منطقه ای به خطر افتاده باشد.

خزائی افزود ایران فاقد برنامه هسته ای نظامی و سلاح هسته ای است و به هیچ عنوان امنیت منطقه را به خطر نیانداخته است تا شورای امنیت وارد موضوع شود.

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد ورود شورای امنیت به بحث مسائل هسته ای ایران را نادرست خواند و گفت اگر شورای امنیت مصوبه ای هم در این خصوص داشته باشد، مصوبه ای غیرقانونی و نادرست است و با استانداردهای بین المللی همخوانی ندارد.

خزائی گفت در حالی که چنین قطعنامه های غیرقانونی و فاقد وجاهت حقوقی شورای امنیت، الزامی را برای ایران ایجاد نمی کند، در مقابل ما به معاهده ان پی تی کاملا متعهد هستیم.

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد همچنین سکوت شورای امنیت در قبال سلاح هسته ای برخی کشورها در خاورمیانه یا سایر نقاط دنیا را سئوال برانگیز خواند و گفت حتی برخی از این کشورهای دارای سلاح هسته ای، عضو ان پی تی نیز نیستند و به تعهداتشان هم عمل نمی کنند ولی شورای امنیت کاملا سکوت کرده است.

هشدار بلر نسبت به گسترش نفوذ اخوان المسلمين در مصر


نخست وزير اسبق انگليس و فرستاده‌ى کميته‌ى کارى چهار جانبه نسبت به گسترش نفوذ گروه اخوان المسلمين در مصر هشدار داد.

به گزارش ايسنا، تونى بلر،‌ نخست وزير اسبق انگليس و فرستاده‌ى ويژه‌ى کميته‌ى کارى چهار جانبه در گفت‌وگو با شبکه‌ى CNN ادعا کرد: به شخصه معتقدم که در سايه‌ى حضور سازمان‌هاى دينى حتى اگر اين سازمانها دموکراتيک عمل کنند امکان زندگى وجود ندارد.

بلر افزود:‌ گروه اخوان المسلمين يک گروه افراطى مانند ديگر گروه‌هاى اسلام گرايى که در ديگر کشورها شاهد هستيم‌، نيست اما اين امر بدان معنا نيست که ما از آن‌ها راضى هستيم.

بلر خاطر نشان کرد: اديان مختلف جزئى از جوامع مختلف هستند اما من تمايل ندارم تحت حاکميت سازمان‌هاى دينى حتى اگر دموکرات باشند زندگى کنم.

وى ادامه داد: من نمى‌دانم که آيا گروه اخوان المسلمين خواهان تاسيس يک دولت اسلامى در مصر است يا نه از اين رو مى‌گويم ما نبايد با اين وضع به طور هيستيريک برخورد کنيم.

نخست وزير اسبق انگليس در عين حال تاکيد کرد: اصول اسلام کاملا با دموکراسى مطابقت دارد.

بلر به وقايع مصر و موضع گيرى حسنى مبارک، رئيس جمهور مصر اشاره کرد و گفت: ‌مبارک خدمات زيادى انجام داده و طى 30 سال در راستاى حفظ صلح در خاورميانه عمل کرده است.

وى خاطر نشان کرد: اين مساله به معناى عدم اجراى تغييرات در سياست‌هاى داخلى مصر نيست.

بلر ادامه داد: اجراى تغييرات در سياست خارجه‌ى مصر پيامدهاى جدى به همراه خواهد داشت که روند صلح در خاورميانه را در برخواهد گرفت و غرب شديدا نگران گسترش نفوذ اخوان المسلمين در مصر است.

بازيگران صحنه داخلى مصر چه کسانى هستند؟

سه دهه حاکميت مبارک بر مصر و اعلام حالت فوق العاده موجب تضعيف تمام احزاب سياسى و ممنوعيت هرگونه فعاليت سياسى در اين کشور شد و حال که اعتراضات مردمى خواستار براندازى رژيم مبارک است، سوال‌هاى بسيارى درباره اين که چه کسى سکان هدايت مصر را برعهده خواهد گرفت، مطرح است.

به گزارش فارس، با ادامه اعتراضات در مصر که خواستار براندازى رژيم مبارک است، سوال‌هاى بسيارى درباره اينکه چه کسى جانشين وى خواهد شد، مطرح مى‌شود.
در واقع سه دهه حاکميت مبارک بر مصر و اعلام حالت فوق العاده موجب تضعيف تمام احزاب سياسى و ممنوعيت هرگونه فعاليت سياسى در اين کشور شده است.
کميته‌اى که وزارت کشور مصر بر آن نظارت دارد، بسيارى از احزاب و نيروهاى سياسى اين کشور از جمله جماعت اخوان المسلمون را از هرگونه فعاليت در عرصه سياسى و اجتماعى مصر منع نموده است ،‌ به همين دليل سنديکاهاى کارگرى و موسسات و سازمان‌هاى حقوقى مدنى و مطبوعات و گروه‌هاى ديگر به جاى احزاب سياسى مجبور به اداى نقش در جنبش معارض مصر عليه مبارک شدند.
آنچه در زير مى‌آيد معرفى برخى شخصيت‌ها و گروه‌ها و جريانات است که در روزهاى آينده در مصر نقش مهمى را ايفا خواهند کرد:
"
محمد البرادعى "(68 ساله):
مديرکل پيشين آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى در سال 2010. وى پس از اين که موفق به دريافت جايزه صلح نوبل در سال 2005 شد و دوره مديريتش در آژانس به پايان رسيد، به مصر بازگشت.وى فارغ التحصيل رشته حقوق است که به سرعت وارد عرصه سياسى مصر شد.
وى در حوادث اخير گفت که مصر نيازمند تغيير و تحول کامل و فراگير و پايان دادن به حکومت نظامى مردى چون حسنى مبارک است.
وى در حوادث اخير مصر در خارج از کشور بود و همين موجب انتقاد بسيارى از فعالان مصرى از وى شد، اما در پى تحولات اخير مصر به قاهره بازگشت تا به اين انتقادات پايان دهد و به محض ورود به فرودگاه اعلام کرد که آماده ايفاى نقش و حضور در دولت موقت است. البرادعى گرايش‌هاى غربى آمريکايى دارد و در حال حاضر گفته مى‌شود که با اتحاديه اروپا و کاخ سفيد درباره دوره پس از مبارک در حال بحث و گفت‌وگو است.
"
محمد بديع " (66 ساله) رهبر اخوان‌المسلمون مصر:
محمد بديع سال در سال 2010 به جاى "مهدى عاکف " رهبر سابق اخوان المسلمين رياست اين جماعت را به عهده گرفت. "عصام العريان " در حال حاضر سخنگوى اين حماعت بشمار مى‌آيد.
اخوان المسلمون تاکيد دارد که حکومت مصر بايد آزادى هاى شخصى يا دموکراتيک و اصل تفکيک قوا را رعايت کند. موضع اخوان المسلمون در برابر برادران مسيحى در مصر و جهان اسلام و عرب کاملا واضح و شفاف است آنها شرکاى اين جنبش در کشور و ساخت تمدن و همکارى در دفاع از اصول و توسعه و پيشرفت کشور هستند. اخوان المسلمون معتقد است اساس شهروندى مشارکت کامل، برابرى در حقوق و وظايف با حفظ مسائل شخصى افراد است.
درپى حوادث اخير جارى در مصر اخوان المسلمون به عنوان يکى از عناصر اصلى اين ملت با تاکيد بر اين که درخواست‌هاى اساسى ملت مصر که تمامى اقشار ملت و گروه‌هاى ملى و مردمى بر روى آنها اتفاق نظر دارند و در لغو فورى وضعيت فوق العاده، انحلال پارلمان و مجلس شوراى دولتى که با تقلب بر سر کار آمده‌اند، برگزارى انتخابات جديد با نظارت کامل مراجع قضايى، آزادى تمامى بازداشت شدگان و زندانيان سياسى، اعلان تشکيل دولت ملى انتقالى بدون حضور حزب ملى، تشکيل کميته ملى تحقيق و تفحص درباره حوادث غير قابل توجيه توسل به خشونت و کشتار عليه شهروندان مصرى که به کشته شدن دهها نفر و زخمى شدن صدها تن ديگر و نيز بازداشت هزاران نفر منجر شده، خلاصه مى‌شود، درخواست‌هايى اساسى که بر تداوم اين قيام مسالمت آميز تا تحقق کامل خواسته‌هاى عادلانه ملت مصر تاکيد دارد. اخوان المسلمون ضمن اين که دوشادوش مردم مصر در اين اعتراضات و راهپيمايى‌ها شرکت کرد، اعتقاد دارد که طلوع فجر و پيروزى نزديک است.
"
ايمن انور":
سياستمدار و ليبراليست و وکيل مصرى که در سال 2005 به عنوان رقيب مبارک در انتخابات شرکت کرد، اما به دليل صريح اللهجه بودن و محکوم شدن به ارائه مدارک جعلى جهت تاسيس حزب "الغد " به پنج سال زندان محکوم شد، اما پس از طى سه سال از محکوميت خود از زندان آزاد شد.
قانون کنونى حاکم بر مصر در اختيار داشتن هرگونه منصب و مقام يا فعاليت سياسى را حداقل تا پايان دوره محکوميت انور ممنوع کرده است و همين موضوع حضور وى در انتخابات آينده رياست جمهورى مصر را که قرار است در سپتامبر آينده برگزار شود، در پرده ابهام قرار مى‌دهد، انور پيش از اين نماينده فراکسيون الوفد در پارلمان مصر بود که بعدها از آن کناره گيرى کرد.
"
عمرو موسى":
دبيرکل اتحاديه عرب و ويزر خارجه پيشين مصر. سخنان جانبدارانه وى از فلسطينى‌ها طى روند سازش اعراب با اسرائيل را مصرى‌ها هيچ‌گاه فراموش نمى‌کنند و براى آن سرودهاى ملى و مردمى بسيارى ساخته‌اند.
با اينکه انتصاب عمرو موسى به دبير کلى اتحاديه عرب برخى مواقع به وجهه‌اش ضرباتى وارد کرده، اما به نظر مى‌رسد، بسيارى همچنان از کانديداتورى وى در انتخابات آينده حمايت کنند.
وى در سخنانى اظهار داشت که خواستار کثرت گرايى حزبى در مصر و فعاليت احزاب سياسى در آن است.
موسى اخيرا در گفت وگو با راديو ’اروپا-فرانسه’با اعلام آمادگى براى ايفاى نقش در دولت انتقالى احتمالى اين کشور، برگزارى زودهنگام هرگونه انتخابات را بعيد دانست و پيش بينى کرد که ’حسنى مبارک’ هفت ماه باقى مانده از رياست جمهورى اش را در همين سمت باقى بماند.
وى نسبت به دستيابى به يک اجماع ملى ابراز تمايل کرد و گفت دولت جديد نمى تواند قدرت‌هاى سياسى از جمله ’اخوان المسلمون’ را ناديده بگيرد.
عمرو موسى جمعه گذشته با حضور در ميدان ’التحرير’ از شرايط و خواسته هاى تظاهرکنندگان مطلع شد.
"
احمد زويل":
احمد زويل برنده جايزه نوبل شيمى در سال 1999 است و سال گذشته داشتن هرگونه چشم داشت‌هاى سياسى در مصر را رد کرد، اما مطبوعات مصر در پى تحولات اخير اين کشور اعلام کردند که وى دوباره به عرصه سياسى بازخواهد گشت تا فعاليت‌هاى خود را براى تشکيل کميته اصلاح قانون اساسى متشکل از ايمن انور و ديگر وکلاى معروف مصر ادامه دهد.
روزنامه "الشروق " چاپ مصر نيز در روزهاى گذشته سخنانى از زويل منتشر کرده بود که در آن به ملت مصر پيشنهاد تشکيل شوراى حکما براى تدوين قانون اساسى جديد مصر را داده بود.
"
حمدين صباحى":
سياستمدار ملى‌گراى مصرى که رياست حزب "الکرامه " را با مجوز رسمى صادره از رژيم مبارک برعهده دارد و در سال 2005 نماينده پارلمان بود.
در سال 2005 وقتى مبارک تحت فشار آمريکا مجبور شد، تعديلات اندکى در قانون مصر بوجود آورد، قصد داشت در انتخابات رياست جمهورى شرکت کند، اما به سرعت تغيير عقيده داد و از شرکت در انتخابات منصرف شد، اما به نظر مى‌رسد خود را براى انتخابات آينده کانديدا نمايد.
"
جنبش کفايه":
"
جرج اسحاق " رهبر سنديکايى که از احترام بسيارى در مصر برخوردار است، جنبش کفايه را در سال 2004 تاسيس کرد و جنبش اعتراضات و اعتصاباتى را در سال 2005 عليه رژيم مبارک تدارک ديد و به موروثى کردن قدرت توسط حسنى مبارک اعتراض نمود.
به دليل اختلافات و شکاف داخلى جنبش حمايت و محبوبيت خود را در ميان طبقه متوسط مصر از دست داد اما از آغاز اعتراضات از هفته گذشته در مصر جنبش کفايه دوباره نقش خود را بازيافت و در اعتراضات اخير ايفاى نقش مى‌نمايد.
ديگر بازيگران:
حزب "الوفد " که ريشه‌هاى آن به پيش از انقلاب سال 1952 مصر بازمى‌گردد، همچنان پناهگاه و مامن سنت‌گرايان دمکرات ليبرال مصرى است، اگرچه گفته مى‌شود، در سال‌هاى گذشته اندک همراهى‌هايى با رژيم مبارک نيز داشته است.
حزب چپ‌گراى "تجمع " نيز نقشى مانند الوفد در مصر ايفا نمود و "مجدى حسين " رهبر حزب عمل اسلامى که از احزاب تشکيل دهنده تجمع است، شخصيت برجسته معارض رژيم مبارک است که بارها به زندان افتاد و آزاد شد.


نظر شما :