بازی بی‌ثمر آمریکا با کارت منافقین

۲۱ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۸:۵۷ کد : ۱۰۲۹۰ آمریکا
دولت آمریکا بسیار نگران تحولاتی است که در مصر رخ می‌دهد و البته عکس العملی که نمی‌داند بر چه مبنا باید استوار باشد. واشنگتن واهمه دارد‌، واهمه از آنکه بزرگترین کشور جهان اسلام تبدیل به قلب جریان‌های اسلام گرایی و ضد امریکایی شود.
بازی بی‌ثمر آمریکا با کارت منافقین

دیپلماسی ایرانی: انقلاب یاسمن در تونس‌، ناآرامی‌ها در مصر و البته احتمال به تنش کشیده شدن فضای سیاسی و اجتماعی یمن، ایالات متحده را سخت درگیر کرده است. فاکس نیوز در نگاهی به تحولات جاری در خاورمیانه می‌نویسد: دولت آمریکا بسیار نگران تحولاتی است که در مصر رخ می‌دهد و البته عکس العملی که نمی‌داند بر چه مبنا باید استوار باشد. واشنگتن واهمه دارد‌، واهمه از آنکه بزرگترین کشور جهان اسلام تبدیل به قلب جریان‌های اسلام گرایی و ضد امریکایی شود. این احتمال هم شاید در حد زمزمه در محافل دیپلماتیک باشد اما دور از ذهن نیست.

فاکس نیوز در ادامه مصر را میدان رقابت ایران و آمریکا خوانده و می‌نویسد: تهران سرسختانه تلاش می‌کند در مصر امروز سهمی ‌داشته باشد. ایرانی‌ها هنوز به واسطه پرونده هسته‌ای که در چنته دارند در صدر اخبار بین المللی قرار دارند و البته در قلب مرکز توجه غربی‌ها. با این همه واشنگتن می‌داند که تهران از موج دموکراسی خواهی که در جهان اسلام و عرب به راه افتاده بسیار خرسند است. ایرانی‌ها این جریان را در حقیقت بدترین سناریویی می‌دانند که می‌توانست دامن واشنگتن را در منطقه بگیرد.

فاکس نیوز با اشاره به سخنان رهبری ایران در خصوص حوادث مصر می‌نویسد: رهبری ایران خطبه‌های خود را با زبان عربی خواند تا بدین ترتیب حمایت ایران را از معترضان به دیکتاتوری مبارک در مصر نشان دهد. وی همچنین نسبت به دخالت ایالات متحده در مصر هم هشدار داد. رهبری ایران با انتقاد از خودکامگی‌های حسنی مبارک در سی سال گذشته‌، حوادث رخ داده در تونس و مصر را دنباله ای از انقلاب اسلامی‌ ایران در 1979 دانست.

بسیاری از تحلیل‌گران ادعا می‌کنند که آنچه در مصر رخ داد مشابه حوادث پس از انتخابات در سال 2009 میلادی در ایران بود. با این همه وزن تحلیل‌گرانی که مصر امروز را با تهران 1979 قیاس می‌کنند، بیشتر است.

دولت باراک اوباما روزهای بسیار سختی را پشت سر می‌گذارد. بسیاری باراک اوباما را متهم می‌کنند که چه دو سال پیش در جریان حاشیه‌های انتخابات ریاست جمهوری در ایران و چه امروز در مصر، نتوانست مسیر درست را انتخاب کند. فاکس نیوز که متعلق به طیف تندروهای آمریکایی است در ادامه ادعا می‌کند که دولت ایران تحت فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها است. این شبکه خبری امریکایی در راستای شبیه سازی حوادث مصر و حاشیه‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران‌، ادعا می‌کند که دولت باراک اوباما برای مهار حوادث مصر و البته در کنترل نگاه داشتن نقش تهران در منطقه تنها یک راهکار دارد و آن هم تقویت جریان مخالف دولت در ایران است.

فاکس نیوز برای چندمین بار به ایالات متحده پیشنهاد می‌دهد که نام سازمان منافقین را از لیست سیاه خود در آورد. نشریه‌های امریکایی گمان می‌کنند که خارج شدن نام این سازمان از لیست سیاه که عملا در ایران هم جایگاهی ندارد می‌تواند ضربه‌ای به دولت باشد. نام این گروه اولین بار در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون دموکرات در دهه نود به لیست گروهای حامی ‌تروریست امریکا اضافه شد. در دوران جورج بوش هم سازمان منافقین به دلیل چند عملیات تروریستی انجام داده در همان لیست باقی ماند و اکنون مداد و خودکاری بر روی این لیست و مقابل باراک اوباما قرار دارد.

فاکس نیوز در ادامه می‌نویسد: در چند ماه اخیر نمایندگان ایران با اعضای گروه پنج به اضافه یک‌، یک بار در ژنو و بار دوم در استانبول ترکیه دیدار کردند. محور تمام این نشست‌ها هم یک چیز بود: متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران. هدفی که نه در ژنو محقق شد و نه در استانبول. اروپایی‌ها از عدم کرنش ایران به خشم امده اند. در این فضا اروپایی‌ها به تنها ابزار در اختیار خود متوسل شده اند. ماجرای گروهک منافقین از سال 2003 میلادی که امریکایی‌ها به عراق حمله کردند، شدت گرفت. در آن زمان این گروه تسلیحات خود را در در ازای حمایت غرب از افراد مامن گرفته در کمپ اشرف به امریکای‌ها تحویل داد و از همان زمان بازی آمریکا با کارت منافقین آغاز شد. آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که اعضای گروهک منافقین اطلاعات بسیار ارزشمندی را در خصوص برنامه هسته‌ای ایران در اختیار غرب قرار داده اند. در میان طیف تندرو امریکا کم نیستند افرادی مانند جان مک کین که خواهان حمایت کامل و بی قید و شرط ایالات متحده از منافقین هستند. اتحادیه اروپا و بریتانیا تاکنون نام این سازمان را از لیست گروه‌های حامی ‌تروریست خود خارج کرده اند.


نظر شما :