مجله هفته/ در حاشيه خبرهاى ايرانى

۰۶ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۸:۴۵ کد : ۱۰۴۵۱ اخبار اصلی
در اين صفحه مى‌خوانيد: اوباما حتى بلد نيست اسمش را بنويسد، خواسته مکارم شیرازی از جوامع بین‌المللى، حاشيه سياسى سفر گل به تبريز، ايران يک ميليارد دلار به نيجريه وام مى‌دهد و...
مجله هفته/ در حاشيه خبرهاى ايرانى

تشکر چاوز از کمک‌هاى ايران

رئيس جمهور ونزوئلا در يک برنامه زنده تلويزيونى از کمک‌هاى جمهورى اسلامى‌ ايران به مردم و دولت ونزوئلا تشکر کرد.

به گزارش مهر، عبدالرضا مصرى سفير ايران در ونزوئلا بنا به دعوت هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا در برنامه "الو پرزيدنت" که به صورت زنده از شبکه‌هاى تلويزيونى ونزوئلا پخش مى‌شود و به صورت ويدئو کنفرانس با مردم ارتباط برقرار مى‌کند شرکت کرد. در اين برنامه مصرى نسبت به فعاليت‌هاى جمهورى اسلامى‌ در زمينه احداث مسکن در ونزوئلا نيز گزارش مبسوطى ارائه داد.

اوباما حتى بلد نيست اسمش را بنويسد

محمود احمدى نژاد در بوشهر گفت: ما نمى‌خواهيم گذشته‌هاى تاريخى خودمان را به رخ کسى بکشيم اما زمانى که ايران متمدن بود، قانون و شهرسازى داشت و دانشمندان درجه يک پزشکى به طبابت مشغول بودند، آنها حتى بلد نبودند که خود را چگونه شسته يا حمام بروند.

وى در بخش ديگرى از سخنانش به بيان عواملى که در ساختن کشور نقش دارد اشاره کرد و اولين عامل را توکل بر خدا دانست و افزود: بدون ارتباط با خدا هرچقدر هم که تلاش کنيم نمى‌توانيم به قله‌هاى کمال برسيم. ما افتخار مى‌کنيم که به راه انبيا و اهل بيت بازگرديم.

احمدى‌نژاد با طرح اين پرسش که آيا رئيس‌جمهور امريکا مى‌خواهد دنيا را مديريت کند، ادامه داد: او حتى قادر نيست کوچک‌ترين هيجانات شخصى خود را کنترل کند. او جلوى دماغ خود را نمى‌تواند ببيند و فکر مى‌کنم حتى اسم خود را بلد نباشد بنويسد حال چگونه مى‌خواهد دنيا را با افکار شيطانى خود اصلاح کند.

سفیر هلند به تهران برمی‌گردد

سفیر هلند در ایران که در پی تعلیق روابط هلند با ایران به خاطر ماجراى اعدام زهرا بهرامى، اوایل ماه جاری میلادی از تهران فراخوانده شده ‌بود، آخر این هفته به تهران بازمی‌گردد.

به گفته وزیر خارجه هلند، با وجود بازگشت سفیر این کشور به تهران، مسدود بودن تماس‌های اداری و محدودیت‌های نقل و انتقالات برای سفارت ایران در لاهه، همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. وی هم‌چنین خبر داد که تحقیقات در دولت هلند برای فرستادن احتمالی پرونده اعدام زهرا بهرامی به دیوان بین‌المللی لاهه همچنان ادامه دارد.

به گزارش منابع دولتی هلند، اوری روزنتال در توضیح دلیل بازگشتن سفیر هلند به تهران گفت اگر روابط را کاملا قطع کنیم، کمک حقوقی به بقیه شهروندان هلند که در ایران زندانی هستند و کمک به خانواده زهرا بهرامی ناممکن می‌شود.

وی افزود: هلندی‌هایی هنوز در زندان‌های ایران در حبس‌اند، گردشگران هلندی به ایران می‌روند، ما در آنجا منافع اقتصادی و سیاسی داریم. خلاصه اینکه هنوز کارهای مهمی برای انجام در ایران داریم.

عذرخواهی وزير خارجه از اسپانيا

بعد از بازداشت و سپس آزاد شدن يک ديپلمات اسپانيايی در جريان اعتراضات خيابانى ۲۵ بهمن در تهران، ترينيداد خیمينز وزير امور خارجه اسپانيا گفت که علی اکبر صالحی وزير امور خارجه ايران، شامگاه پنجشنبه با او تماس گرفته و از وقوع اين حادثه ابراز تاسف کرده و قول داده که چنين حادثه اى بارديگر تکرار نخواهد شد.

خیمينز همچنين گفت علی اکبر صالحی اطمينان داده است که تحقيقات لازم درباره مسببان بازداشت اين ديپلمات اسپانيايی آغاز شده و با آنها برخورد خواهد شد.

ايران يک ميليارد دلار به نيجريه وام مى‌دهد

سفير نيجريه در تهران گفت: ايران آمادگى خود را براى اعطاى وام يک ميليارد دلارى جهت اجراى پروژه‌هاى اقتصادى و تجارى در اين کشور اعلام کرده است. چيکا ابوبکر در جمع خبرنگاران در شهر ابوجا تصريح کرد اين وام موجب تقويت و گسترش همکارى‌هاى اقتصادى و تجارى ايران و نيجريه خواهد شد.

ايران پيش از اين پيشنهاد اعطاى وام 150 ميليون دلارى را به نيجريه داده بود که با توجه به جمعيت زياد نيجريه اين مبلغ کم بوده است. وى افزود: اين وام با نرخ بهره پنج درصدى خواهد بود.

حاشيه سياسى سفر گل به تبريز

به گزارش آتى نيوز، عبدالله گل رئيس جمهورى ترکيه که به ايران سفر کرده بود پس از انجام مذاکراتى در تهران، چند روز پيش به تبريز سفر کرد. از برنامه‌هايى که براى وى تدارک ديده شده بود ديدار از برخى مناطق تبريز مانند موزه آذربایجان، خانه مشروطه، مسجد کبود و بازار تاریخی تبریز بود.

گفته مى‌شود در مسيرهاى تردد رئيس جمهور ترکيه معدودى پان‌ترکيست دورادور به همراهى وى مى‌کردند. اين افراد هر از چندگاهى با نشان دادن علامت تجزيه‌طلبان با دستان خود ابراز احساسات مى‌کردند. البته برخى همراهان عبدالله گل نيز به اين ابراز احساسات پاسخ دادند و موجب تحريک اين عده معدود ‌شدند.

خواسته مکارم شیرازی از جوامع بین‌المللى

آیت‌الله مکارم شیرازی در پیامی به مناسبت حوادث بحرین اعلام کرد: از شیعیان جهان مى‌خواهیم که در برابر این جنایات سکوت اختیار نکنند و فریاد اعتراض خود را از هر سو در برابر این دژخیمان بلند کنند تا شیعیان بحرین تصور نکنند تنها هستند و حاکمان آنجا نیز بدانند این شیعیان مظلوم تنها نیستند.

ناصر مکارم شیرازی از جوامع بین‌المللى خواست که در برابر این جنایات هولناک سکوت نکنند و اجازه ندهند حاکمان خودکامه بحرین دست به هر جنایتى بزنند.

وى افزوده است: حوادث بسیار دردناکى در بحرین در جریان است. حاکمان ظالم و حلقه به گوش بیگانگان در آنجا حمام خون به راه انداخته‌اند و شیعیان را که هیچ گناهى جز درخواست احقاق حقوق از دست رفته خود ندارند به وحشیانه‌ترین وضعى به خاک و خون مى‌کشند.

حمایت یاران صدر از قیام مردم لیبی

پایگاه اطلاع رسانی «یاران صدر» در مطلبی نوشت: موج خیزش جهان عرب علیه حاکمان مستبد به لیبی نیز رسیده است. اخبار قیام مردم لیبی از سویی و خشونت و ارعاب دیکتاتور آن معمر قذافی از سویی دیگر منتشر می شود.

 

مردم ایران و لبنان بیش از سه دهه است که در انتظار سقوط سرهنگ قذافی اند؛ دیکتاتوری که پرونده جنایت‌هایش را با ربودن امام موسی صدر، رهبر ایرانی شیعیان لبنان کامل کرده و در طی ۳۳ سال گذشته با بی شرمی آن را کتمان کرده است.

اين پايگاه مى‌افزايد: روزهای اسارت امام موسی صدر – هموطن مان – با سکوت معنادار و توافق نانوشته سران عرب و دولتمردان ایران به بیش از ۱۱ هزار روز رسیده است و همچنان اراده ای برای آزادی امام محرومان در ایران و لبنان دیده نمی شود. حال، در این روزهای قیام مردم لیبی، کانون فرهنگی یاران صدر همبستگی خود را با مردم رنج دیده این کشور اعلام می کند و امیدوار است که انقلاب آنان به حکومت دیکتاتوری قذافی پایان دهد.

مدیریت مقام معظم رهبری الگویی برای جهانیان است

محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور گفت: من نمی‌خواهم با تعصب با قضیه برخورد کنم اما ببینید مقام معظم رهبری طی سال‌های بعد از انقلاب چگونه بود، سعه صدر، تلاش و جدیت، خیرخواهی و دلسوزی او نسبت به افرادی که پرچم مخالفت را بر دوش گرفتند چقدر بود، مسائل داخلی و خارجی را چگونه رصد کرد، دست مخملی و چدنی پشت این قضیه را چگونه دید؛ ما باید واقعیت‌های فرارو را ببینیم و ببینیم مدیریت و افق دید، پیش بینی، برنامه ریزی و سعه صدر وی در مقابل افراد مختلف چگونه بود. در مقایسه، افرادی بودند که سن آنها از مقام معظم رهبری بیشتر بود و ادعای زیادی هم داشتند و اگر بخواهیم فهرست کارهای قبل و بعد از انقلابشان را هم ببینیم زیاد است اما نمی‌توانستند همه این مسائل را یک جا جمع بندی کنند و نمی‌توانستند هم اوضاع داخلی و هم خارجی را ببینند و این مدیریت قوی ایشان را می‌رساند و مدیریت یک کشور نه، بلکه مدیریت جهان اسلام در دست اوست.

وى افزود: هم مقام معظم رهبری به سایر مسلمانان نگاه و توجه دارند و هم آنان در بلوک شرق و غرب و در آفریقا و آسیا از رهبر انقلاب استمداد می‌کنند و ایشان باید در مسائل مختلف از جمله سیاسی، انتظارات، استفتائات، مسائل اجتماعی و... پاسخگو باشند به علاوه مدیران در داخل کشور هم گاهی به جای آنکه باری از دوش ایشان بردارند، بلکه باری بر دوش رهبری می‌گذارند.

محسنی اژه‌ای تاکيد کرد: علت اینکه با آن همه مشغله موفقیت مقام معظم رهبری در مدیریت بالاست به دلیل آن است که خود را در دامنه مدیریت خداوند قرار داده و به خدا توکل کرده است و این باعث شده افق دید ایشان تا این اندازه بالا برود.

شبکه‌های اسلامی از تلویزیون هلند حذف شد

کمیسیون مطبوعاتی هلند با اعلام اینکه هیچ یک از درخواست کنندگان شبکه‌های اسلامی برای پخش برنامه‌های تلویزیونی، مجوز پخش دریافت نکرده اند خواستار حذف این شبکه‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تلگراف چاپ هلند، کمیسیون مطبوعاتی هلند در ماه آگوست سال گذشته درخواست مجوز بنیاد سازمان همکاری مسلمانان هلند را رد کرد و پس از آن در ارتباط با درخواست مجوز متعلق به سال ۲۰۰۹ تحقیقاتی‌ انجام داد. این درخواست از سوی چندین سازمان‌ اسلامی ارائه شده بود و هم اکنون این درخواست نیز رد شده است.

"رادی شودی" رئیس سازمان "اسمون" که یکی‌ از درخواست کنندگان مجوز بوده در واکنش به این تصمیم گفت: کمیسیون مطبوعاتی هلند معتقد است که ما نماینده تمامی‌ مسلمانان در هلند نیستیم اما آنها در تصمیم‌گیری در ارتباط با مجوز شبکه‌های هندو هیچ توجهی‌ به این موضوع نکرده اند. آنها هم نماینده تمام‌ هندو‌های مقیم هلند نیستند.

 

قطعى اينترنت هميشه به دلايل سياسى و امنيتى نيست

آتى نيوز به نقل از محمد خجسته نيا مدیرکل روابط عمومی مخابرات استان تهران گفت: بحث خرابى و اشکالات فنى موجود در سيستم‌هاى متصل به اينترنت بسيار بيشتر از مسائل سياسى و امنيتى است. البته اگر در هنگام بحران يا وقوع يک رويداد خبرى در کشور و حتى مناسبت‌هاى خبرى، اشکالاتى در خطوط اينترنتى به وجود مى‌آيد امرى طبيعى است.

خجسته نيا ادامه داد: کاهش سرعت اينترنت پرسرعت در روزهاى تعطيل يا مناسبت‌هاى خاص نيز به علت حجم استفاده کاربران از اين نوع اينترنت است.


نظر شما :