با عبور ناوهاى ايرانى ايران و مصر آشتى کردند

۰۴ اسفند ۱۳۸۹ | ۲۳:۲۶ کد : ۱۰۴۵۵ اخبار اصلی
عبور دو رزم ناو ايرانى از کانال سوئز پس از 32 سال، يکى از خبرهاى جنجالى رسانه‌هاى جهان شده است. در اين ميان اسرائيل از همه بيشتر ابراز نگرانى کرده و کشورهاى عربى نيز با بيم و هراس نظاره‌گر عبور اين دو ناو شده‌اند.
با عبور ناوهاى ايرانى ايران و مصر آشتى کردند

ديپلماسى ايرانى: عبور دو رزم ناو ايرانى از کانال سوئز پس از 32 سال، يکى از خبرهاى جنجالى رسانه‌هاى جهان شده است. در اين ميان اسرائيل از همه بيشتر ابراز نگرانى کرده و کشورهاى عربى نيز با بيم و هراس نظاره‌گر عبور اين دو ناو شده‌اند. مقصد اين دو رزم‌ناو سوريه اعلام شده ولى عبورشان از کانال سوئز، يکى از حساس‌ترين گذرگاه‌هاى جهان آن هم در بحبوحه تحولات خاورميانه و شمال آفريقا، اتفاقى بزرگ محسوب مى‌شود. بسيارى نسبت به حساسيت اسرائيل که تا کنون چند بار در برابر عبور اين رزم‌ناوها ابراز نگرانى کرده، هشدار داده‌اند. به خصوص که آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه دولت تندروى اسرائيل هشدار داده است که در صورت عبور اين دو رزم‌ناو اسرائيل به آن حمله خواهد کرد.

با اين حال به نوشته پايگاه خبرى فلسطين آن لاين، تحليلگران سياسى بروز تنش و رويارويى نظامى ميان ايران و اسرائيل در پى عبور اين دو رزم‌ناو از کانال سوئز را که روز گذشته اجازه آن توسط مقامات مصرى صادر شده، دور از ذهن مى‌دانند. کارشناسان نسبت به تهديد اسرائيل به بمباران اين دو رزم‌ناو مى‌گويند که اگر اسرائيل چنين کارى بکند خود را در تنگناى بدى قرار خواهد داد و در حقيقت خود را به آتش‌مى‌کشد.

برخى نيز مى‌گويند، اسرائيل به جاى حمله نظامى به اين دو رزم‌ناو از برگه‌هاى ديگر خود استفاده مى‌کند، مثلا ارتش مصر را از طريق سينا تحت فشار قرار خواهد گذاشت يا اين که در کمک‌هاى مالى سالانه امريکا به مصر خلل ايجاد خواهد کرد. کما اين که عده‌اى نيز مى‌گويند، مصر حق دارد به هر کشورى که با آن سر جنگ ندارد، اجازه دهد که ناوها و کشتى‌هاى خود را از کانال سوئز عبور دهد.

مقامات مصرى پس از دريافت نامه درخواست دفتر حافظ منافع جمهورى اسلامى ايران در قاهره براى عبور اين دو روزم ناو از کانال سوئز اجازه عبور آنها از اين کانال را دادند.

در طول دوران رياست جمهورى محمد حسنى مبارک، رئيس جمهورى مخلوع مصر هيچ گاه به ايران اجازه داده نشد که ناو‌هاى خود را از اين کانال عبور دهد.

وديع ابو نصار، کارشناس مسائل اسرائيل در دانشگاه قاهره در اين باره مى‌گويد: «نگرانى اسرائيل فقط براى عبور اين دو کشتى از کانال سوئز نيست. بلکه نگرانى اين رژيم بيشتر از اين است که اصولا دو ناو نظامى ايرانى وارد درياى مديترانه شده است. اسرائيل همواره گمان مى‌کرد که آب‌هاى درياى مديترانه دور از منطقه نفوذى ايران است.»

وى درباره تهديد ليبرمن مبنى بر حمله به اين دو رزم‌ناو گفت: «حداقل به اين زودى‌ها اين حمله انجام نخواهد شد چرا که در اين صورت اسرائيل از لحاظ قانونى خود را در يک تنگناى بسيار سخت قرار خواهد داد. کشتى‌هاى ايرانى براى عمليات نظامى علنى وارد درياى مديترانه نشده‌اند. به همين دليل اسرائيل يا امريکا هيچ دستاويز نظامى‌اى براى انجام عمليات نظامى در اختيار ندارند و حتى نمى‌توانند مانع اجازه ارتش مصر براى صدور اجازه اين عبور شوند. بر اساس توافق‌هاى موجود و قوانين معمول جهانى کانال سوئز براى عبور همه ناوگان‌هاى دريايى آزاد است.»      

او درباره احتمال حمله نظامى از سوى اسرائيل عليه اين ناو گفت: «چنين چيزى بعيد است. امکان دارد اسرائيل از امکانات ديگر خود استفاده کند. مثلا ممکن است از طريق ماهواره عليه اين ناو دست به تجسس بزند مثل کارى که با ناو يونانى‌اى که در حال انتقال پناهندگان فلسطينى بود، انجام داد و جلوى آن را گرفت.»

به گفته خبرگزارى فارس اين دو ناو هر کدام 33 هزار تن وزن دارند و توپى که بر روى آنها نصب شده ساخت بريتانيا است و وزن هر کدام 1500 تن است. هر ناو 250 خدمه دارد و سه توپ بر آنها نصب شده و مجهز به رادار و موشک‌هاى ضد ناو هستند.

دکتر عبدالله اشعل، معاون سابق وزير امور خارجه مصر نيز در اين باره مى‌گويد: «اجازه مصر به کشتى‌هاى ايرانى براى عبور از کانال سوئز به مثابه احترام به توافقات صورت گرفته با کشورهايى است که با آنها در وضعيتى جنگى قرار ندارد. ايران هم با مصر در وضعيت جنگ نيست و در نتيجه بر اساس قانون منعى براى عبور کشتى‌هاى آن از کانال سوئز وجود ندارد.»

وى تاکيد کرد، آن چه مانع عبور کشتى‌هاى ايرانى مى‌شد وجود نظام سابق بود نه نظام کنونى و اين نظام به هيچ وجه قصد ندارد همان رويکرد را پيش بگيرد.

اشعل همچنين گفت: «نظام سابق هم تحت فشار امريکا و اسرائيل مانع عبور ناوگان دريايى ايران از کانال سوئز مى‌شد و الا اگر آن فشارها نبود آن نظام نيز مانعى براى عبور ناوهاى ايرانى از اين کانال نداشت.»

وى همچنين نسبت به هر گونه حمله‌اى به ناوهاى ايرانى هشدار داد و گفت: «هر گونه حمله نظامى به ناوهاى ايرانى مادامى که در داخل مصر باشند به معناى اعلام جنگ به مصر است و قاهره حق خود مى‌داند که بر اساس توافقات جهانى در صورت چنين تعدى‌اى اقدام به بستن کانال سوئز کند.»

معاون سابق وزير امور خارجه مصر درباره وجود اين احتمال که ممکن است مصر به دليل اجازه دادن به ناوهاى ايرانى براى عبور از کانال سوئز از سوى امريکا از طريق کمک‌هاى مالى سالانه مورد تنبيه قرار بگيرد، گفت: «آنچه واشنگتن به مصر مى‌دهد، کمک نيست بلکه حق السکوتى است که امريکا به دولت سابق مصر مى‌داد تا در برابر راهکارهاى اشتباه امريکا و اسرائيل در منطقه ساکت باشد. فکر مى‌کنم مصالح مصر در حال حاضر از لحاظ سياسى بيشتر عقلانى و مدبرانه شده است.»

 


نظر شما :