لیبی و الجزایر بازار نفت را دیوانه کردند

۰۵ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۷:۲۶ کد : ۱۰۴۶۴ اقتصاد و انرژی
نفت برنت در حالی روز پنج‌شنبه از مرز 110 دلار گذشت که مطالعات اخیر مراکز اقتصادی نشان می‌دهد احتمالا این قیمت به زودی به 220 دلار در هر بشکه برسد.
لیبی و الجزایر بازار نفت را دیوانه کردند

دیپلماسی ایرانی: انقلاب‌های عربی بازارهای نفت را آشفته کرده است. غربی‌ها می‌گویند با آغاز انقلاب‌های عربی که در حقیقت سرزمین‌های اصلی نفت و گاز جهان را در نوردیده، بازار نفت را دیوانه کرده است. سیر نزولی صادرات نفت خام از الجزایر و لیبی که دست کم پنج درصد بازار نفت جهان را تامین می‌کند، تاثیر عمیقی بر بازارهای نفت گذاشته و قیمت آن را به مرز جنون‌آوری کشانده است. صادرات نفت از لیبی در پی حوادث اخیر به شدت افت کرده و این اختلال تاثیرات عمیقی بر بازار نفت گذاشته است. چنین وضعیتی را در الجزایر نیز شاهدیم.

نفت برنت در حالی روز پنج‌شنبه از مرز 110 دلار گذشت که مطالعات اخیر مراکز اقتصادی نشان می‌دهد احتمالا این قیمت به زودی به 220 دلار در هر بشکه برسد.

در پی دستور معمر قذافی مبنی بر آتش زدن پالایشگاه‌ها و چاه‌های نفت لیبی، بر سرعت افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی افزوده شده اگر چه ایالات متحده از عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواسته است که کمبود تولید نفت لیبی را جبران کنند.

اپک نزدیک به 75 درصد بازار نفت جهان را تامین می‌کند در حالی که بیشتر کشورهای عضو آن کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه هستند که در آستانه انقلابی‌های مردمی قرار گرفته‌اند. 

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن بانک ژاپنی «بنک نومورا» در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که در صورت توقف تولید نفت لیبی و الجزایر که ممکن است هر لحظه اتفاق بیفتد، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی به 220 دلار خواهد رسید.

الجزایر و لیبی 8/2 میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کنند و در صورت بروز مشکل در تامین این رقم اپک مجبور است برای جبران این خسارت وارد عمل شود. به گفته مقامات اپک، کشورهای عضو در حال بررسی افزایش تولید تا سقف پنج میلیون بشکه در روز هستند تا در صورت توقف صادارت نفت از لیبی و الجزایر نبود آنها در بازارهای جهانی جبران شود.

کارشناسان بر این اعتقادند که وضعیت فعلی بازارهای جهانی بسیار شبیه جنگ خلیج فارس دوم در سال 1990 است که باعث افزایش قیمت نفت نزدیک به 130 درصد شد.

این بانک در گزارش خود می‌افزاید: در صورت ادامه بحران در لیبی و الجزایر که پیش‌بینی می‌شود وضعیت آنها را طی روزهای آینده بیش از پیش بحرانی کند، میزان تولید نفت اپک حداقل 1/2 میلیون بشکه کاهش می‌دهد که این وضعیت بسیار شبیه وضعیتی است که در سال 2008 در پی جنگ ایالات متحده در عراق به وجود آمد که قیمت نفت را به 147 دلار در هر بشکه رساند.

کریستوفر بارت، یکی از اعضای مرکز کریدی اگریکول در این باره می‌گوید: «خسارت‌های ناشی از کاهش تولید نفت در لیبی و الجزایر بسیار بالا است به گونه‌ای که در تامین و توزیع امدادات نفتی به خصوص در موعد مقرر و زمان مناسب خلل ایجاد می‌کند و این می‌تواند در بحبوحه آشفتگی بازار نفت که با بحران اعتصاب کارگری کارکنان نفت در کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه نیز روبه‌رو است، بر بازارهای اقتصاد جهانی به شدت فشار آورد و قطعا دور تازه‌ای از بحران‌های اقتصادی را ایجاد خواهد کرد.

در هفتمین روز انقلاب لیبی بازارهای بورس آسیا، اروپا و امریکا با کاهش شدید قیمت مواجه شد.

بازارهای بورس کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز تحت تاثیر بحران لیبی کاهش شاخص را شاهد بود به گونه‌ای که بازار بورس عربستان 2/0 درصد کاهش یافت اگر چه بازار بورس دبی و ابوظبی به ترتیب 3/1 و 1/1 درصد افزایش یافتند. بازار بورس دبی 1/0 درصد کاهش را شاهد بود و بازار بورس اوراق بهادار کویت نیز 8/0 درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. بازارهای بورس مسقط و منامه نیز به ترتیب 1/1 درصد و 3/0 درصد کاهش یافت.     


نظر شما :