نگرانى‌هاى امنيتى از سقوط ديکتاتور ليبى

۰۹ اسفند ۱۳۸۹ | ۰۱:۰۴ کد : ۱۰۵۰۲ آسیا و آفریقا
در حالى که ددمنشى معمر قذافى در ليبى جهانيان را متحير کرده و نگرانى‌ها از آينده اين کشور نفت‌خيز و ثروتمند عربى – افريقايى را افزايش داده است، برخى کشورهاى عربى از سقوط معمر قذافى ابراز نگرانى کرده‌اند.
نگرانى‌هاى امنيتى از سقوط ديکتاتور ليبى

ديپلماسى ايرانى: در حالى که ددمنشى معمر قذافى در ليبى جهانيان را متحير کرده و نگرانى‌ها از آينده اين کشور نفت‌خيز و ثروتمند عربى – افريقايى را افزايش داده است، برخى کشورهاى عربى از سقوط معمر قذافى ابراز نگرانى کرده‌اند.

اين در حالى است که به غير از طرابلس و محيط پيرامونى آن ديگر شهرهاى ليبى سقوط کرده‌اند و حتى چهره‌هاى مستعفى و پيوسته به انقلاب حکومت معمر قذافى در شهر بنغازى، دومين شهر بزرگ ليبى دولت موقت تشکيل داده‌اند.

يکى از مقام‌هاى امنيتى الجزاير در گفتگو با روزنامه القدس العربى، چاپ لندن نسبت به سقوط معمر قذافى هشدار داد و گفت که با سقوط وى شاهد تغييرات ژئوسياسى عميقى در منطقه ساحل جنوبى درياى مديترانه خواهيم بود و ممکن است که "شبکه القاعده در مغرب اسلامى" به شکل بى‌سابقه‌اى فعال شده و مناطق ساحلى را براى انجام فعاليت‌هاى تروريستى مناسب تلقى کند و اين منطقه را به پايگاهى براى انجام عمليات تروريستى تبديل کند.

الجزاير خود گرفتار تظاهرات داخلى است و دولت اين کشور از اين که تظاهرات ليبى و سقوط معمر قذافى که به خشن‌ترين ديکتاتور عرب در کنار صدام حسين، ديکتاتور مخلوع عراق، مشهور است، بر تحولات داخلى الجزاير تاثير مستقيم بگذارد و بر سرعت اعتراض‌هاى مردمى بيفزايد، به شدت نگران است.

الجزاير از کشورهاى مدرن جهان عرب محسوب مى‌شود که تحت تاثير فرهنگ فرانسوى فعاليت‌هاى دموکراتيک و پويش جامعه مدنى در آن سابقه طولانى دارد. مبارزه مردم الجزاير در بيرون راندن استعمار فرانسه از اين کشور که به قيمت مرگ يک ميليون شهروند الجزايرى تمام شد، به الگوى مقاومت و انقلابيون جهان تبديل شده است. از اين رو کارشناسان از اين که دولت الجزاير از انقلاب‌هاى مردمى منطقه تا اين اندازه ابراز نگرانى مى‌کند، متعجبند و اظهارات مقام‌هاى امنيتى اين کشور را نيز در همين راستا مى‌دانند.

البته سازمان امنيتى الجزاير در تازه‌ترين گزارش خود سقوط حکومت معمر قذافى را حتمى مى‌داند ولى معتقد است که سقوط نظام قذافى باعث مى‌شود تا در منطقه شاهد تغييرات شگرفى باشيم و بسيارى از معادلات موجود در جامعه عربى به خصوص در منطقه جنوبى درياى مديترانه تغيير کند.

گزارش سازمان امنيت الجزاير همچنين تاکيد مى‌کند که سقوط معمر قذافى باعث شکسته شدن بسيارى از هم‌پيمانى‌هاى طايفه‌اى منطقه خواهد شد و بر اختلاف‌ها و تقسيم‌بندى‌هاى موجود ميان قبايل مختلف ليبى و شمال افريقا بيش از پيش خواهد افزود. مثلا شورشيان موجود در شمال مالى موسوم به "قبايل الطوارق" مجبور خواهند شد که به توافق‌نامه ژوئن 2006 رجوع کنند چرا که در غير اين صورت در نبود پشتيبان خارجى احتمال اين که دولت مالى براى متلاشى کردن آنها وارد عمل شود، وجود دارد. اين جريان در سال 2008 نيز با ارتش مالى درگير شده بود ولى با پا در ميانى معمر قذافى اين درگيرى متوقف شد. معمر قذافى از خواسته‌‌هاى شورشيان شمال مالى حمايت مى‌کرد. البته وساطت معمر قذافى به هيچ وجه باب ميل الجزايرى‌ها نبود چرا که اعتقاد داشتند که رهبر ليبى از اين وساطت اهداف ديگرى را دنبال مى‌کند.

منابع امنيتى الجزايرى در گزارش خود تاکيد کرده‌اند که شورشيان قبايل الطوارق از خاک مالى به خاک الجزاير آمده‌اند و رابطه مستقيمى نيز با شبکه القاعده موسوم به القاعده کشورهاى مغرب اسلامى برقرار کرده‌اند.

بسيارى از کارشناسان امنيتى بر اين باورند که در صورتى که اين شورشيان با القاعده همکارى کنند، پروژه مبارزه با تروريسم در شمال افريقا قطعا شکست خواهد خورد. به گفته اين کارشناسان، سرپيچى بعضى از افراد قبائل الطوارق مالى از عدم مبارزه با ارتش مالى در سال 2008 باعث افزايش توان القاعده شد چرا که اين شبکه فرصت يافت اين قبايل را متحد خود کند تا پروژه‌هاى تروريستى خود را پيش ببرد.


نظر شما :