شايعاتى مبنى بر مذاکره مخفيانه در لندن با طالبان

۰۹ اسفند ۱۳۸۹ | ۲۰:۱۲ کد : ۱۰۵۱۵ آسیا و آفریقا
اکنون جدا از پادرميانى و واسطه گرى ترکيه در جريان مذاکرات صلح با طالبان، شايعاتى نيز مبنى بر مذاکرات مخفیانه در لندن به گوش مى رسد. اين شايعات مقارن با سفر حامد کرزى به انگليس قوت گرفته است.
شايعاتى مبنى بر مذاکره مخفيانه در لندن با طالبان

ديپلماسى ايرانى: اين روزها مجددا خبرها و زمزمه هايى درباره آغاز مذاکرات صلح با طالبان در افغانستان به گوش مى رسد. واکنش افغان ها نسبت به اين موضوع متفاوت است. طيف هاى منتقد دولت بر اين باورند که در شرايطى که طى هفته هاى گذشته حملات تروريستى شديدى در افغانستان رخ داده، اين مذاکرات ممکن است موضعى پايين دستانه و تحقيرآميز داشته باشد.

روز گذشته وقتى يکى از اعضاى شورای صلح دولتى با انتقاد از عملکرد نیروهای خارجی و اشتباهات آنها در کشتن غيرنظاميان، گفت "عملکرد خارجی‌ها خشن تر از طالبان است" اين تصور را بيش از پيش زنده کرد که احتمال مى رود سفر حامد کرزى به انگليس نيز بى ارتباط با مذاکرات موسوم به صلح نباشد؛ مذاکراتى که هنوز پا نگرفته ولى اخبار و شايعات گوناگونى درباره آن به گوش مى رسد.

ترکيه هم بار ديگر اعلام حضور کرده است. اين کشور از همکارى قطعى خود با دولت افغانستان در برقرارى صلح خبر داده و تاکيد کرده که به شوراى صلح افغانستان متعهد است. اين قول حمايت را احمد داوداوغلو دو روز پيش در سفر برهان الدين ربانى به ترکيه بر زبان آورد.

در ترکيه بيانيه مشترکى از سوی داوداوغلو وزیر خارجه اين کشور و برهان الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح افغانستان منتشر شد که طى آن دولت ترکیه اعلام کرد شورای عالی صلح را به عنوان ارگان اصلی هماهنگ کننده مذاکرات صلح در افغانستان به رسمیت می شناسد و از ابتکارهای آن حمایت می کند.

مطابق اين بيانيه هر دو طرف متعهد شده اند با مشورت و همکاری مشترک با تمام جناح های دخیل، روند صلح را به پيش ببرند. ربانى سفر چهار روزه خود را به ترکيه سازنده و مفيد خوانده و نسبت به برنامه ريزى هاى انجام شده بسيار خوشبين است. او توانست با عبدالله گل رئیس جمهور و رجب طیب اردوغان نخست وزير ترکیه هم دیدار کند و درباره موضوع صلح به گفتگو بنشيند.

اين مذاکرات بعد از سفر حامد کرزى به ترکيه و صحبت هاى ضمنى او با سران ترک درباره چگونگى مذاکره با گروه طالبان در اين کشور انجام شده است که قدمى روبه جلو محسوب مى شود. کرزى در آن سفر از ترکیه خواست تا طالبان دفتر نمایندگی در ترکیه داشته باشد و به این ترتیب مذاکرات صلح افغانستان با سهولت پيگيرى شود.

پیشتر روزنامه حریت چاپ ترکیه گزارش داده بود که غرب به ترکیه فشار مى آورد تا میان طالبان و دولت افغانستان میانجی گری کند. اما به نوشته حريت، مشکل اساسى در اين است که طالبان گروهی غیر قانونی است و تماس رسمی ترکیه با این گروه این پرسش را در جامعه ترکيه بوجود مى آورد که چرا دولت با کردهای جدایی طلب که یک گروه داخلی محسوب مى شود، راه مذاکره را در پیش نمی گیرد؟

اکنون جدا از احتمال پادرميانى و واسطه گرى ترکيه در جريان مذاکرات صلح با طالبان، شايعاتى نيز مبنى بر مذاکرات مخفیانه در لندن به گوش مى رسد. شنيده شده است پيش از سفر حامد کرزى به لندن، مذاکراتى ميان برخی از سران طالبان با تعدادی از سران دولتی متمایل به گفتگو در انگليس آغاز شده است. اين اخبار غيررسمى حاکى است گفتگوها ميان غلام فاروق وردک سرپرست جناح دولتی، عبدالسلام ضعیف از طالبان متمایل به دولت و ملا تورجان از جناح طالبان به همراه دو تن دیگر به نمایندگی از مخالفان مسلح دولت انجام شده است.

منبع معتبرى براى اين خبر که چند روز پيش منتشر شده، وجود ندارد و صرفا در رسانه هاى افغانستان به عنوان شايعات نزديک به خبر مطرح شده است. اما سفر امروز حامد کرزى به انگليس اين احتمال را قوت داده است که موضوع مذاکرات صلح نيز در دستور کار او قرار داشته باشد.


نظر شما :