ناتو بازهم مدعى حمايت ایران از شورشیان افغانستان شد

۱۰ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۹:۵۶ کد : ۱۰۵۲۷ آسیا و آفریقا
ادعاهاى مقام هاى ناتو مستقر در افغانستان و پاکستان درباره دخالت ايران در منطقه و کمک به شورشيان مسلح، بازهم تکرار شده و اين بار وارد جزئيات بيشترى شده است.
ناتو بازهم مدعى حمايت ایران از شورشیان افغانستان شد

ديپلماسى ايرانى: روز دوشنبه یک مقام ناتو مستقر در افغانستان با طرح ادعايى که پيشتر نيز از زبان آنها شنيده شده بود اعلام کرد که ایران به شورشیان در این کشور کمک مى رساند و این موضوع از نزدیک نظارت می شود.

معلوم نيست اگر کمک رسانى ايران به گروه هاى شبه نظامى افغانستان تحت نظارت نزديک نيروهاى امنيتى قرار دارد و به آن احاطه کامل دارند، چرا اقدامى در اين باره صورت نمى دهند و صرفا به طرح گلايه و اتهام مى پردازند!

در اينکه آقاى گريگورى اسميت گفته است "تهران مخالف حضور هزاران سرباز امریکا در منطقه در هر دو سمتش يعنى افغانستان و عراق است" ترديدى نيست و ايران بارها مخالفت خود را با اين موضوع اعلام کرده است. اما اين مقام ارشد ناتو در افغانستان مدعى شده است که ایران از طريق شبکه هایى که در مرزها ایجاد کرده، مقدار مشخصى مواد منفجره و امکانات تسليحاتى از جمله راکت و آر پی جی و غيره در اختیار شورشیان قرار می دهد.

در شرايطى که حملات تروريستى در افغانستان در دو هفته اخير شدت گرفته و موجب کشته شدن تعداد زيادى از شهروندان افغان شده است، افکار عمومى و مطبوعات افغانستان انتقادهايى را نسبت به بى کفايتى دستگاه هاى امنيتى داخلى و توانايى نيروهاى خارجى در مهار بحران تروريسم مطرح کرده اند. به نظر مى رسد موضع گيرى ضد ايرانى اين مقام ناتو نيز بى ارتباط با تخريب وجهه نيروهاى غربى در افغانستان نباشد و قصد دارد ضمن فرافکنى ضعف ها و سرپوش گذاشتن بر ناتوانى هاى موجود، بر نفرت و ترس از جمهورى اسلامى در اين منطقه بيفزايد.

اسميت گفته است که طالبان بطور روزافزون از سلاح ها و محموله هاى انفجارى که از ايران به دستشان مى رسد استفاده می کنند. او همچنين از حمايت مالى، آموزش و کمک به ساماندهى تروريست هاى ضد امريکايى براى اخلال در امنيت افغانستان سخن گفته و در عين حال مدعى شده است که این کمک ها کمتر از آن ميزانى است که به گروه های شیعه در عراق مى رساند.

تناقض در گفته هاى اين مقام ناتو آنجا مشهودتر مى شود که "مى گويد اين امر در حال حاضر نگرانی عمده ناتو نیست. اما اگر ایران بخواهد می تواند حمایتش را از طالبان در فاصله یک شب افزایش دهد."

اظهارات صريح گريگورى اسميت - معاون فرمانده نيروهاى ناتو در افغانستان – که مدعى دخالت و حمايت تسليحاتى ايران از مخالفان دولت افغانستان شده است، نيازمند پاسخ از سوى وزارت خارجه است. افغان ها مى توانند اين پرسش را هم از مسئولان ناتو داشته باشند که در صورت احاطه امنيتى به اين دخالت ها، چرا و چگونه تا حال اقدامى صورت نداده اند؟


نظر شما :